• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Funderar på att kasta ut mobilen från sovrummet och skaffa väckarklocka

Tigerrrr

Guld
2-Faktor
Hittade en artikel om just detta och tror också att mobilen stör sömnen mycket. De listade 7 snygga alternativ och jag undrar om det är fler här som har kastat ut mobilen från sovrummet? Och vad använder ni för väckarklockor? Jag skulle gärna vilja ha tips på en skön väckarklocka. Och nej, Brauns gamla klassiker är inte vad jag är ute efter:)

Här är artikeln: https://gearpatrol.com/2018/01/03/best-analog-alarm-clocks/

En sådan lampa har jag också funderat på. Så den funkar bra?

Jag har också ett wake-up light från Philips. Jag är en extremt trött morgonmänniska och är alltid döende varje morgon när klockan ringer. Skaffade för två månader sedan en wake-up light och den har bokstavligen gjort mirakel för mig. Jag vaknar betydligt piggare och mår bättre varje morgon.

Eftersom ljuset stegvis ökar under 30minuter så känns det som att man inte går från djupsömn till att BOOM vakna från en mobilringsignal utan istället så upplever jag att kroppen är mer redo att vakna, vaknar alltid mjukt av ljuset innan larmet ringer.

Jag har också ett wake-up light från Philips. Jag är en extremt trött morgonmänniska och är alltid döende varje morgon när klockan ringer. Skaffade för två månader sedan en wake-up light och den har bokstavligen gjort mirakel för mig. Jag vaknar betydligt piggare och mår bättre varje morgon.

Eftersom ljuset stegvis ökar under 30minuter så känns det som att man inte går från djupsömn till att BOOM vakna från en mobilringsignal utan istället så upplever jag att kroppen är mer redo att vakna, vaknar alltid mjukt av ljuset innan larmet ringer.
Hade kanske varit något för mig också.

Hur starkt är ljuset? Tillräckligt för att störa sin bättre hälft eller svagt/mjukt nog för att enbart väcka mig?

Måste nästan testa, HATAR att vakna, kan inte bli sambo pga reell risk att mörda första vakna halvtimmen.

Hade kanske varit något för mig också.

Hur starkt är ljuset? Tillräckligt för att störa sin bättre hälft eller svagt/mjukt nog för att enbart väcka mig?

Ljuset kan ställas mellan 10 olika nivåer, men man vaknar helt enkelt inte om ljuset är för lågt. Vi har en vanlig dubbelsäng och min sambo vaknar också av ljuset precis som jag. Ska någon av oss upp innan den andra så kör vi helt enkelt inte ljuset för det är svårt att få den att samtidigt väcka en person utan att störa den andra.

På tal om.. Jag köpte IKEA's nya smart-lampor (har för mig att de heter Trådfri), dessa har samma funktion via deras app. Den lägsta nivån på ljuset tyckte jag var något stark i början, men attans vad det hjälper till att vakna! Detta har revolutionerat mitt sätt att vakna på. Sorry för OT.

På tal om.. Jag köpte IKEA's nya smart-lampor (har för mig att de heter Trådfri), dessa har samma funktion via deras app. Den lägsta nivån på ljuset tyckte jag var något stark i början, men attans vad det hjälper till att vakna! Detta har revolutionerat mitt sätt att vakna på. Sorry för OT.

Strålande tips! Jag har alla mina lampor i sovrummet i ett liknande system. Blir till att programmera stegvis belysning och testa:) Jag var nära att gå och köpa en sådan där Philips-väck-lampa.

Har aldrig tagit in mobilen till sovrummet!:) Antar att det är en generationsfråga?
Men gillar denna från din länkade artikel:
IMG_2628a.jpg

Inget tips, men vad jag använder sen 20 år tillbaka. Liten och ful, men funktionell och pålitlig. Kostade säkert mig en femtiolapp.:)
Har dock beställt en Seiko, och funderar allvarligt på att beställa den orangea skönheten ovan...
aLklocka.jpg

Den orangea från Twemco föll på att den inte hade 24-timmars visning. Och att några som hade recenserat den tyckte att den var plastig och för lätt.

Tillbaka
Topp