• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Funderingar om Rolex

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Hur går det för Rolex ekonomiskt? I förhållande till andra tillverkare? Någon som vet, alltså inte antar eller tror utan vet?
Det är precis som beskrivit ovan. "Ingen" vet när det gäller Rolex, de har en otrolig integritet och ingen transparens alls. Det kan vara en av sakerna till framgång faktiskt. Det blir ett led i myten kring företaget.
Men det är väl som sagts i tidigare inlägg. So far -so good! Man säljer inte ut en ko som mjölkar. Och Rolex klockor ger riktigt ordentligt med mjölk.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rolex hela varumärke bygger på tillförlitliga massproducerade klockor, de har ytterst lite att vinna på att göra motsatsen.
 
Senast ändrad:

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Rolex hela varumärke bygger på tillförlitliga massproducerade klockor, de har ytterst lite att vinna på att den kan göra motsatsen.
Jag vill gå ett steg längre och hävda att varumärket bygger på mycket väl genomtänkt, konsekvent och konservativ marknadsföring som odlat fram en status utöver vad själva klockorna representerar. Klockorna blir därför en konsekvens av marknadsföringen och inte tvärt om.
 

Edin

Panerai
En till anledning till Rolex framgång som jag inte sett någon nämna måste väll även vara dess tröghet? Dom gör ju inget förhastat och håller på traditioner. Se bara till dess urs storlek, är inte det största Rolex gör 42mm och det är idag säkert fem-tio år efter storlekshetsen bland andra tillverkare börjar avta. Att Rolex sen ha lyckats knyta sin marknadsföring till piloter, äventyrare, presidenter och specifika föremål likt Concorde har nog inte gjort dem mindre åtråvärda som klockor. Jag tror nog alla här har sett en annons från Rolex som liten i en tidning eller liknande och då drömt sig iväg lite.

Sen har ju även Rolex skapat exklusiva varianter på deras vanliga klockor genom diktatorsklockor och liknande som är hett som lava för samlare och de inbitna oavsett vad dess beställare stått för..
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
En till anledning till Rolex framgång som jag inte sett någon nämna måste väll även vara dess tröghet? Dom gör ju inget förhastat och håller på traditioner. Se bara till dess urs storlek, är inte det största Rolex gör 42mm och det är idag säkert fem-tio år efter storlekshetsen bland andra tillverkare börjar avta. Att Rolex sen ha lyckats knyta sin marknadsföring till piloter, äventyrare, presidenter och specifika föremål likt Concorde har nog inte gjort dem mindre åtråvärda som klockor. Jag tror nog alla här har sett en annons från Rolex som liten i en tidning eller liknande och då drömt sig iväg lite.

Sen har ju även Rolex skapat exklusiva varianter på deras vanliga klockor genom diktatorsklockor och liknande som är hett som lava för samlare och de inbitna oavsett vad dess beställare stått för..
Man kan ju kalla det tröghet, men att inte följa modets nycker utan gå sin egen väg är nog mer rätt att kalla det i sammanhanget. Det är ju inte en slump att de inte har följt efter gällande många klockors jakt på storlek. Det är en vald strategi som återigen ser ut som ett vinnande drag. De måste ha nåt jäkla snille på marknadsföringsavdelningen.
Å andra sidan är de inte ensamma om att ha behållit en liten storlek. Patek Philippe har ju tex få ur större än 38mm...
 

Whedda

Rolex
Man kan ju kalla det tröghet, men att inte följa modets nycker utan gå sin egen väg är nog mer rätt att kalla det i sammanhanget. Det är ju inte en slump att de inte har följt efter gällande många klockors jakt på storlek. Det är en vald strategi som återigen ser ut som ett vinnande drag. De måste ha nåt jäkla snille på marknadsföringsavdelningen.
Å andra sidan är de inte ensamma om att ha behållit en liten storlek. Patek Philippe har ju tex få ur större än 38mm...

Historiskt har du rätt angående Patek...idag har de tyvärr släppt rätt mycket på den återhållsamma storleken och nästan alla släpp på Basel var 39mm eller större. Man ser en ganska tydlig trend där exempelvis deras PC chrono gått från 36mm i 3970 till 40mm i form av 5970 och nu är den 41-42mm i nya 5270. Samma sak gäller med 5004 på 36mm som ersatts av 5204 på 41-42mm.

Nautilus och Aquanaut mäter 40mm, senaste Calatravan 5227 ligger på 39mm.
 

Whedda

Rolex
Jag tror att det är mycket som @Whedda skriver ovan. Rolex har egentligen ingen anledning att försöka sig på att bli som Lange eller liknande märken. De vill nog vara hyfsat tillgängliga, och det här med limiterade släpp med jättelånga väntetider är inte deras grej. Tänk om ett märke som är såpass efterfrågat som Rolex skulle få en så begränsad tillgänglighet att det var flera års väntetid världen över, oavsett var du vill köpa någonstans. Jag tror inte det skulle vara bra för deras image, att inte kunna möta sin efterfrågan.
Rolex gör Rolex jävligt bra, det vill säga schyssta sportklockor (även nya Cellini är faktiskt fina dressare) - och för de som vill betala extra och ha något utöver det vanliga så gör de ju alltid speciellt strösslade modeller som faktiskt inte är helt enkla att få tag på. Dock av andra anledningar än varför det är lång väntetid på en FP Journe.
De skulle bara skjuta sig själva i foten genom att försöka bli något de inte är, hela världen känner till märket och väldigt många som inte är intresserade ser även att det är just en Rolex du har på handleden - och det är nog mycket det som är poängen.
Sen är det väl klart som fan att de kan, jag tycker att Sky-Dwellern är ett rätt utmärkt exempel på att man kan vara innovativa och göra häftiga urverk om man vill, för funktionen i den är faktiskt jäkligt cool.

Sen skall man inte glömma att det var inte många år sedan det var "omöjligt" att köpa en ny Daytona och AD närmast skrattade om man frågade om modellen då det var år på väntelistan. Idag är det ju tämligen enkelt att få tag på en hos AD vilket tyder på att precis som du säger så var Rolex mer intresserade av att maximera försäljningen än att ha en läng väntelista och ökade helt enkelt produktionen.

Det är intressant att Nautilus 5711 har en liknande status på marknaden idag. Min uppfattning är dock att Patek har en annan affärsmodell som snarare gynnas av skyhög efterfrågan och begränsad tillgång. Det finns åtminstone enligt Patek själva en gräns för hur många klockor de kan producera och ändå behålla sina egna kvalitetskrav.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Historiskt har du rätt angående Patek...idag har de tyvärr släppt rätt mycket på den återhållsamma storleken och nästan alla släpp på Basel var 39mm eller större. Man ser en ganska tydlig trend där exempelvis deras PC chrono gått från 36mm i 3970 till 40mm i form av 5970 och nu är den 41-42mm i nya 5270. Samma sak gäller med 5004 på 36mm som ersatts av 5204 på 41-42mm.

Nautilus och Aquanaut mäter 40mm, senaste Calatravan 5227 ligger på 39mm.
Aha. Då skulle man kunna tro att marknadsansvariga för PP tänker att större storlekar på ur är här för att stanna.
Även Rolex nosar ju på större varianter av framförallt Datejust även om de flesta kanske tycker att 36mm är lagom. Om du frågar mig är 40mm för stort på en DJ. 38mm skulle ju kunna vara bättre i så fall.
 

Apansson

Torpare
Sen skall man inte glömma att det var inte många år sedan det var "omöjligt" att köpa en ny Daytona och AD närmast skrattade om man frågade om modellen då det var år på väntelistan. Idag är det ju tämligen enkelt att få tag på en hos AD vilket tyder på att precis som du säger så var Rolex mer intresserade av att maximera försäljningen än att ha en läng väntelista och ökade helt enkelt produktionen.

Det är intressant att Nautilus 5711 har en liknande status på marknaden idag. Min uppfattning är dock att Patek har en annan affärsmodell som snarare gynnas av skyhög efterfrågan och begränsad tillgång. Det finns åtminstone enligt Patek själva en gräns för hur många klockor de kan producera och ändå behålla sina egna kvalitetskrav.
Är det lika "omöjligt" i hela världen att få tag på en nautilus 5711? Kanske inte bara är att gå in och köpa en, men är det samma 2 års väntetid i tex London också?
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Är det lika "omöjligt" i hela världen att få tag på en nautilus 5711? Kanske inte bara är att gå in och köpa en, men är det samma 2 års väntetid i tex London också?

Jag var inne hos PP i Bangkok i våras, då fnittrade tjejerna i butiken när jag frågade om både aquanaut och nautilus. Fanns inga inne och det var "lång" väntetid, hur lång vet jag dock inte!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
En till anledning till Rolex framgång som jag inte sett någon nämna måste väll även vara dess tröghet? Dom gör ju inget förhastat och håller på traditioner. Se bara till dess urs storlek, är inte det största Rolex gör 42mm och det är idag säkert fem-tio år efter storlekshetsen bland andra tillverkare börjar avta. Att Rolex sen ha lyckats knyta sin marknadsföring till piloter, äventyrare, presidenter och specifika föremål likt Concorde har nog inte gjort dem mindre åtråvärda som klockor. Jag tror nog alla här har sett en annons från Rolex som liten i en tidning eller liknande och då drömt sig iväg lite.
DSSD är störst med sina 44 mm :)

Önskar jag något från Rolex så är det att fler modeller kommer i 44 eller större. Hade ställt in siktet på en Explorer 2 men 42 mm känns för litet.
 

Edin

Panerai
I stand corrected. Var som sagt itn hundra men missade ett frågetecken. DSSD är dock så otroligt hög tycker jag och inte så proportionerlig. Nästan så jag inte gillar nya Explorer II heller då den nästan känns "blockig". Nej, ska jag skaffa en Rolex blir det en GMT 16710. Gärna en med 3186 urverket..

Jag tycker även at lite av Rolex charm är just att de är rätt konservativa mot många andra tillverkare och verkligen satsar på de dom gör bra och som verkligen säljer. Dock är det även det som gjort att jag inte skaffat en Rolex än. "Alla" har ju en..
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
DSSD är störst med sina 44 mm :)

Önskar jag något från Rolex så är det att fler modeller kommer i 44 eller större. Hade ställt in siktet på en Explorer 2 men 42 mm känns för litet.
Beror väl på armen tycker jag. Har man en normal handled sitter det mesta i huvudet om man tycker att 42mm är för litet. Jag menar att allt är en vanesak..
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Beror väl på armen tycker jag. Har man en normal handled sitter det mesta i huvudet om man tycker att 42mm är för litet. Jag menar att allt är en vanesak..
Klart det sitter i huvudet men jag är inte beredd att hosta upp 55K för en Rolex som känns för liten redan från början. Risken är väl liten men jag hoppas Rolex kommer med något större på Basel 2016.
 

Espresso

Cartier
Intressant diskussion ovan, delar mycket av uppfattningarna om Rolex och styrkan i dess varumärke.
En fråga som jag skulle vilja skjuta in, utan att själv ha några svar, hur tror ni Rolex påverkas av iWatch och liknande "smarta" klockor. Om det nu är så att gemene Rolexköparen inte imponeras av komplikationer och historik på samma sätt, blir det då större risk att dessa personer på sikt kommer ändra sin vilja att bära klockor?
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Klart det sitter i huvudet men jag är inte beredd att hosta upp 55K för en Rolex som känns för liten redan från början. Risken är väl liten men jag hoppas Rolex kommer med något större på Basel 2016.
Jag är sedan tidigare van vid 42mm, hade en Glycine airman som jag använde flitigt. När jag sedan gick från den till en 36mm Datejust var skillnaden enorm. Nu tycker jag DJn är prefekt. Men visst, man ska givetvis inte köpa nåt som innebär en dålig magkänsla från början.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Intressant diskussion ovan, delar mycket av uppfattningarna om Rolex och styrkan i dess varumärke.
En fråga som jag skulle vilja skjuta in, utan att själv ha några svar, hur tror ni Rolex påverkas av iWatch och liknande "smarta" klockor. Om det nu är så att gemene Rolexköparen inte imponeras av komplikationer och historik på samma sätt, blir det då större risk att dessa personer på sikt kommer ändra sin vilja att bära klockor?
Tror inte det påverkar negativt överhuvudtaget. Utan att ha stora belägg för påståendet så tror jag Rolex köparen är väldigt trogen.
 

helu

Breitling
Tror inte det påverkar negativt överhuvudtaget. Utan att ha stora belägg för påståendet så tror jag Rolex köparen är väldigt trogen.
Tror på något liknande - och som flera poängterat tidigare - och styrkan med Rolex är att man fortsätter göra det man "kan och ska". Att journalister och bloggare använder bolagets namn för att vikta mot "smarta" klockor förstärker varumärket ytterligare.
 

Apansson

Torpare
Jag var inne hos PP i Bangkok i våras, då fnittrade tjejerna i butiken när jag frågade om både aquanaut och nautilus. Fanns inga inne och det var "lång" väntetid, hur lång vet jag dock inte!
Ah intressant. Bangkok borde ju ha hyfsad tilldelning procentuellt sett ändå... Ska fan gå in på PP i London när jag ska dit om en månad och fråga - bara av rent intresse.
 

Whedda

Rolex
Är det lika "omöjligt" i hela världen att få tag på en nautilus 5711? Kanske inte bara är att gå in och köpa en, men är det samma 2 års väntetid i tex London också?

Listan i Sverige är betydligt längre än 2 år i nuläget...
London har så vitt jag vet ännu längre väntetid. Finns säkert någonstans som är kortare men överlag är det ca 2 blå 5711/ år till AD som jag förstått.

Sen finns det möjlighet att köpa begagnat men det är inte mycket billigare än nypris.
 

Whedda

Rolex
Intressant diskussion ovan, delar mycket av uppfattningarna om Rolex och styrkan i dess varumärke.
En fråga som jag skulle vilja skjuta in, utan att själv ha några svar, hur tror ni Rolex påverkas av iWatch och liknande "smarta" klockor. Om det nu är så att gemene Rolexköparen inte imponeras av komplikationer och historik på samma sätt, blir det då större risk att dessa personer på sikt kommer ändra sin vilja att bära klockor?

Fortfarande två helt olika produkter. Rolex (och alla premiumtillverkare av mekaniska ur) är dels en statusmarkör men framför allt i en helt annan prisnivå. Jag tror att de som riskerar att ta störst stryk av smart Watch-trenden är modeklockor med quartzverk i samma prisnivå.
 

Espresso

Cartier
Fortfarande två helt olika produkter. Rolex (och alla premiumtillverkare av mekaniska ur) är dels en statusmarkör men framför allt i en helt annan prisnivå. Jag tror att de som riskerar att ta störst stryk av smart Watch-trenden är modeklockor med quartzverk i samma prisnivå.
håller helt med om att det skiljer sig väsentligt som produkter och du kan säkert ha rätt. Anledningen till frågeställningen är att jag har en del kollegor med både IWC, Omegor och även någon med en rolex som ger sina iwatches väsentligt mycket mer handledstid. Men möjligt att det är nyhetens behag som driver det beteendet.
 

helu

Breitling
Annars brukar man (jag) i min bransch se folk bära Rolex på vänster och smart klocka på höger. Imho ser det inte alltid klokt ut.
 
Rolex är ju bäst på att vara just Rolex. Komplikationer finns det många andra som är bra på. Dock finns ju tex skydweller och YM II.

Där Rolex är "high complication" gäller däremot t.ex. material och långvarighet. Få klockor som är 20, 30, 40, 50, 60, 70 och 80 år gamla ser så fräscha ut som Rolex. Detta beror på t.ex. materialval och design. Så kommer det också att vara i framtiden tror jag.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
håller helt med om att det skiljer sig väsentligt som produkter och du kan säkert ha rätt. Anledningen till frågeställningen är att jag har en del kollegor med både IWC, Omegor och även någon med en rolex som ger sina iwatches väsentligt mycket mer handledstid. Men möjligt att det är nyhetens behag som driver det beteendet.
Helt otroligt tycker jag. Nu hör ju själva, lämna IWCn hemma och ta en iWatch...
 

Whedda

Rolex
håller helt med om att det skiljer sig väsentligt som produkter och du kan säkert ha rätt. Anledningen till frågeställningen är att jag har en del kollegor med både IWC, Omegor och även någon med en rolex som ger sina iwatches väsentligt mycket mer handledstid. Men möjligt att det är nyhetens behag som driver det beteendet.

Jo att de bärs mer Smart Watches tror jag med men det jag menar är att de som vill ha en Rolex, Omega eller IWC kommer knappast köpa en Smart Watch istället utan isf utöver sin finklocka.

Men att man sedan bär en enklare/billigare vardagsbeater ser man ju även med mekaniska klockor.
 
Annars brukar man (jag) i min bransch se folk bära Rolex på vänster och smart klocka på höger. Imho ser det inte alltid klokt ut.

Vad är det för bransch då?

Enligt mina kontakter i fin-tech och "media" kör "nästan ingen" Apple Watch.

Däremot verkar det finnas hög korrelation mellan att ha Apple Watch och köra elbil!
 
Topp