Husse
Pandion
Tack för trevlig läsning!Sjuårsuppdatering
Jaha, då var det helt plötsligt sju år sedan jag registrerade mig på KS. Attans vad ett år går fort sen jag blev pensionär. Runt 1.000 inlägg till men tragiskt nog inte en enda paketöppning eller ens något lite mera diskret klockköp under hela året. Däremot har jag sålt en till klocka och är nu nere på mina optimala sex att rotera.
När jag fick hem min IWC Ingenieur Dual Time i mitten på april 2019 satt jag ju med nio klockor i rotation vilket var för mycket. Samma vecka fick två gå (Explorer II’an och Grand Seikon) och i september släppte jag iväg min Explorer Mk II’a, något jag bara ångrar ibland:
![]()
Även om det inte har blivit något köp så har jag givetvis nosat (däcksparkat?) på ett antal möjliga kandidater. Först ut var en Tudor Pelagos LHD (bild skamlöst snodd från nätet):
![]()
Lätt den snyggaste versionen av Pelagosen. Tror det var lite för nära inpå att jag hade lyckats komma ner till mina optimala sex att rotera, så jag fick lite kalla fötter. Såhär i efterhand ångrar jag nog att jag inte klippte till på annonsen.
Nästa kandidat var också en titanare, nämligen den mycket vackra blåa Zenit Defy (nätet igen):
![]()
Där tog det nog stopp på två olika saker. Lite väl lika min Ingy i boettformen kanske men framför allt stora länkbitar (8 mm) men ingen mikrojustering eller halvlänk. Säljaren bodde dessutom lite väl långt bort så ingen möjlighet att prova passformen innan ev köp.
Jag har alltid gillat nyutgåvan av TAG Heuer Autavia, speciellt på lädret trots att jag är en inbiten länkofil (tack igen nätet):
![]()
Det har funnits flera till salu på KS, varav i alla fall en fortfarande är osåld. Gillar verkligen kombinationen av kronograf och en extra tidszon på vridringen. Lite klumpig kanske och för mycket polerat, både på boett och länk, så det blev inget där heller.
Då jag är mycket nöjd med min mycket prisvärda Tudor BB58’a började jag nu snegla på storebrorsan i GMT-version: (sista bilden från nätet, jag lovar ...):
![]()
Jag har ju en viss förkärlek för GMT-klockor av oklar anledning och ett antal har passerat under åren, även om bara min IWC Ingenieur Dual Time finns kvar för tillfället. Drömmen är väl en riktigt fin 5-siffrig Rolex GMT av sen årsmodell med Coke-insert, men Tudors motsvarighet kanske skulle kunna funka, ett tag i alla fall. Ett antal annonser passerade på KS som jag inte gjorde mycket åt på grund av:
Sen inträffade det som gjorde att jag avskrev Tudorn som en ”nästanklocka”, i alla fall tills jag har haft en chans att prova den på hansleden. En KS-broder i en stad för långt bort ville köpa en klocka i min stad men behövde ett par ögon på den innan han släppte iväg pengarna. Självklart ställer man upp, inte minst när det visade sig att det gällde en Rolex GMT 16710 från 2004. Klockan var i fint skick så det blev affär. Tanken var att köparen skulle komma förbi och hämta upp den en knapp vecka senare och under tiden fick jag gärna använda den:
- att många anser den vara en klump och jag har inte haft möjlighet att prova den själv.
- strul med byte av datum på många av dom första som kom ut på marknaden.
- lurig färg på insertet, blått eller svart på olika bilder och som sagt, inte sett den själv.
![]()
Passade perfekt på min handled utan justering och dessutom hade den ju Coke-insertet på (Pepsi ingick också). Nu fick köparen tyvärr förhinder så en mycket trevlig vecka senare fick det bli värdepost istället. Det var med stor saknad som jag skickade iväg den, trots min aversion mot Rolex brist på antireflexbehandling och den där jäkla datumbubblan. Nåja, nån gång i framtiden så hittar väl även jag rätt exemplar ...
Även om jag inte köpt någon klocka det senaste året så har det i alla fall blivit något klockrelaterat. Köparen av GMT’n vill gärna tacka mig för hjälpen med en present som han tyckte att jag behövde bättre:
![]()
![]()
Kvar i veckovis rotation är med andra ord mina fyra IWC’er, som nu kan presenteras som dom förtjänar:
![]()
Dwellern sitter också säkert och, i alla fall för tillfället, även BB58’an:
![]()
Sen har vi dom fyra som knappt används, dvs väckarklockan, trädgårdsbeatern och två arv efter min far:
![]()
Det har tagit över sju år och 27 klockor att komma fram till den samling jag har nu. Bristen på nyanskaffningar under det senaste året kan möjligen bero på att jag börjar bli rätt nöjd med dom jag sex jag nu roterar. Kör fortfarande samma klocka en vecka för att sen byta lagom till fredagstråden. Det tar med andra ord fem veckor innan klockan dyker upp igen och ser jag inte fram mot bytet är det ett tecken på att den kanske borde ersättas med något annat. Den känslan har inte infunnit sig på mycket länge nu, så vi får väl se om det ändrar sig framöver eller om jag trots allt adderar till en sjunde ...
Tack för att du orkade läsa ända hit och ha en fortsatt bra sommar! / laketwig
Du ger en insikt i denna galenskap som jag nog saknar själv.
Gillar verkligen dina extraklockor!
Appropå gilla, tisdagar är ju klart bästa dagen i veckan, nu för tiden!
Ha det bra min vän! //J