• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gäller garantin vid köp av privatperson?

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Den ursprungliga frågan var om garantin gäller om man köpt klockan av en privatperson. Svaret är nej. Garantin är en utfästelse från klockaffären. Att det i praktiken inte spelar någon roll är en annan sak.

Men varför lyssnar du inte? Garantin butiken utfärdar är en sak, garantin tillverkaren utfärdar är något annat. Läs de där två länkarna jag jag postade högre upp i tråden.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag kan på rak arm inte se något som begränsar tiden för reklamationsrätten vid köp av en begagnad klockan av en näringsidkare - oavsett om det gått 3 eller 30 år sedan klockan såldes som ny. Hade det funnits en begränsning på 3 år skulle reklamationsrätten för begagnade varor alltid falla bort 3 år efter nyköpet och så är ju inte fallet. Däremot påverkar tiden från nyköpet vilka brister man kan tvingas acceptera utan att det anses som fel enligt lagen.

Ok. Förutsatt att vi pratar reklamation och inte garanti (där jag håller på Guskleto), så är knepet att sälja till en näringsidkare inom tre år för att där efter köpa tillbaka varan. På så sätt så försäkrar man sig att det där fabrikationsfelet som syns först efter 14 år fixas gratis. Hade jag inte gjort det här knepet så hade jag fått betala själv. Sen att det kanske blir svårt att få en näringsidkare att ställa upp är en annan sak - det är väl denne som får stå för notan antar jag... :)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Ok. Förutsatt att vi pratar reklamation och inte garanti (där jag håller på Guskleto), så är knepet att sälja till en näringsidkare inom tre år för att där efter köpa tillbaka varan. På så sätt så försäkrar man sig att det där fabrikationsfelet som syns först efter 14 år fixas gratis. Hade jag inte gjort det här knepet så hade jag fått betala själv. Sen att det kanske blir svårt att få en näringsidkare att ställa upp är en annan sak - det är väl denne som får stå för notan antar jag... :)

Pratar vi reklamation så har jag inte sagt mot honom utan hela tiden sagt att det bara gäller första köparen. Där är det konsumentköplagen som gäller. http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...samling/Konsumentkoplag-1990932_sfs-1990-932/
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Är det bara jag som är mer intresserad av hur det faktiskt fungerar än den juridiska teorin? Lite så jag tror trådskaparen känner också.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag tror inte polletten kommer trilla ner hos dig hur mycket jag än förklarar.

Så varför försöker du inte förklara då istället för att komma med ett sånt barnsligt påhopp?
Men läs den här artikeln: http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/se-upp-for-begagnad-garanti-vid-ditt-natkop/
Enkelt och lätt överskådlig att läsa och förklara sedan vad i artikeln som är fel och varför den citerade juristen på Konsumentverket har fel.
En sak som inte nämnts och kanske bör göra det dock är att det är lagstiftningen i det land där tillverkande företag har utfärdat garantin som gäller vid en eventuell tvist mot tillverkaren.

Men jag har inte tid att sitta här och argumentera mera så om du tror du har rätt så varsågoda och gör det. Det är inte mitt problem vad du tror och tvivlar på att vi kommer något vart. Så orkar inte bry mig mera än att vi kan komma överens att vi inte kan komma överens.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Så varför försöker du inte förklara då istället för att komma med ett sånt barnsligt påhopp?
Men läs den här artikeln: http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/se-upp-for-begagnad-garanti-vid-ditt-natkop/
Enkelt och lätt överskådlig att läsa och förklara sedan vad i artikeln som är fel och varför den citerade juristen på Konsumentverket har fel.
En sak som inte nämnts och kanske bör göra det dock är att det är lagstiftningen i det land där tillverkande företag har utfärdat garantin som gäller vid en eventuell tvist mot tillverkaren.

Men jag har inte tid att sitta här och argumentera mera så om du tror du har rätt så varsågoda och gör det. Det är inte mitt problem vad du tror och tvivlar på att vi kommer något vart. Så orkar inte bry mig mera än att vi kan komma överens att vi inte kan komma överens.


Jag menar inte att vara otrevlig på något sätt men du är just nu så låst vid din tanke vilket gör det omöjligt för dig att ta till dig hur det faktiskt ligger till. Jag skickar således över en kram och ses vi någon gång så bjuder jag på en öl ;)

Artikeln du länkar till blandar ihop saker och ting precis som du gör och så även många andra.

Här kommer facit:

En garanti är en frivillig utfästelse som de flesta känner till. Den lämnas av den som säljer något till en köpare. En garanti följer således inte med en produkt.

I praktiken är det dock inga konstigheter att köpa en begagnad klocka och lämna in den på en garantiåtgärd. Orsaken till det är att många tillverkare lämnar en mycket generös garanti (läs goodwill) och gör ingen stor grej av att någon som egentligen inte har fått en garanti ändå ges möjligheten att utnyttja den. Det i sin tur har många förklaringar där en är att den som reparerar klockan skickar en faktura till tillverkaren. I många fall är tillverkaren generös och säger att det rör sig om en världsgaranti men den är inte riktad direkt till köparen utan en utfästelse till återförsäljaren som lugnt kan laga klockan med hjälp av garantin och sedan ta betalt av tillverkaren.

Det är viktigt att förstå att vi som konsumenter aldrig har köpt något av tillverkaren. Vi har istället köpt något av en återförsäljare. Vi har således inget giltigt avtal med klocktillverkaren och kan inte heller kräva något av denne utan vi får vända oss till återförsäljaren. Att tillverkaren sedan är snäll och det säkert är möjligt att kontakta dem vid problem är en annan sak.

När det kommer till ett begagnatköp är det samma tankegång dvs. att det inte finns någon garanti. Garantin har ju endast lämnats av återförsäljaren till den som köpte klockan första gången. Att Bergström sedan lagar klockan utan problem på garantin är en annan sak och det beror på att de kan skicka en faktura till tillverkaren. Bergströms och klocktillverkaren har ju ingått ett avtal där tillverkaren förbinder sig att stå för kostnaderna för eventuella garantiåtgärder

Vad det gäller s.k. garantier som t.ex. Elgiganten lämnar ut så fungerar de på exakt samma sätt som jag beskriver ovan. Garantin följer inte med produkten utan den är en utfästelse från säljaren till köpare. Att den även i detta fallet upplevs som att den följer med produkten är en annan sak. På kvittot från Elgiganten står det sällan något namn och skulle det ändå göra det så skiter de i vem som lämnar in produkten (även detta är goodwill).

Angående det du skrev:

"En sak som inte nämnts och kanske bör göra det dock är att det är lagstiftningen i det land där tillverkande företag har utfärdat garantin som gäller vid en eventuell tvist mot tillverkaren."

Du kan inte stämma klocktillverkaren för du har aldrig köpt något av dem. Det är här du snubblar i din tankegång och det är därför det hela tiden blir fel. Vidare är det lagstiftningen i det land där du köper klockan som blir tillämplig dvs. svensk lagstiftning på alla klockor som är sålda i Sverige.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Vi tar det en annan gång, blir bara tröttsamt för alla andra :bag:
Men måste rätta mig själv om det sista, den tvisten jag tänkte på rörde sig om produktansvar när svenska importören som även var återförsäljare hade gått i konkurs.
 
Ok, på rekommendation av Spencer66 (och då jag inte har annat att göra än hänga på diskussionsdelen de närmaste två veckorna!) startar jag en tråd med denna luriga fråga: gäller garantin om man köper en klocka av en privatperson?

Det beror på...
Läste för första gången vad det står i Rolex lilla broschyr som medföljer:

"rolex watch company ltd intygar att denna klocka är i perfekt skick och garanterat dess tillförlitlighet i två års tid från inköpsdatum"

Jag tolkar det som att en AD för Rolex blir jätteglad om du stövlar in med en gråhandlad Rolex och behöver garantiservice. AD fakturerar helt enkelt Rolex i efterhand.

Fortsättning på citatet:
"Garantin gäller endast med garantibevis som daterats och undertecknats vid inköpstillfället av en auktoriserad Rolex-återförsäljare."

Tolkar det som att certet är viktigare än nuvarande ägare av klockan.

Mvh Lekman i juridik
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag köpte idag en rolex av en privatperson å klockan var uttagen i mars i år. Var idag på Bergströms Ur för att fråga om det var knutet till person eller till klockan. Och svaret var att den är knuten till klockan och att han själv aldrig skriver namn på cert för att inte skapa onödiga problem för en ny köpare.


Precis, men då går han ju runt problematiken genom att inte skriva namn. Varför skulle han behöva göra det om han är 100% på att garantin följer med klockan. Han talar /agerar emot sig själv. :)
 

Randel

Cartier
Kan inte säga vilken paragraf det är om det var vad du menade. Men det är en garanti som är utfärdad från fabrik och sedan följer med produkten genom importör och återförsäljare till kund. Om du läser exemplet ovan från Tudor så står det tydligt att kravet är ett korrekt ifyllt garantikort och där står inte köparens namn med. Du behöver inte vissa ett kvitto vid garantiärenden alltså kan de inte se vem som var första kunden även om de ville. Till skillnad från andra exemplet där de kan kräva att du ska vissa att du är första köparen.
Jo, i fallet begagnade varor tog jag för givet att vi pratade köp från privatperson. Jag skulle väl tro att reklamationsrätten förbrukas om man köper en begagnad vara av en näringsidkare, det är ju trots allt näringsidkaren (eller någon annan) som är den förste köparen.

Men jag är ju ingen konsument-jurist och någon lagbok känner jag inte för att läsa så jag kan ha fel...[/quote]
Konsumentköplagen gäller även vid köp av begagnade varor från en näringsidkare. Dock är det svårare att få genom ett klagomål efter som begagnat säljs i befintligt skick. Dolda fel kan däremot reklameras. Har ett eget exempel på det när jag köpte en begagnad båt av en båthandlare. Det var ett ankarspel som var felaktigt installerat vilket inte märktes först och det krävde en hel del felsökning innan jag det gick att se vad felet var. Där var det alltså ett dolt fel i form av en felaktig installation som var allt för komplicerad att hitta för att de skulle kunna hävda att köparen (jag) hade försummat undersökningsplikten vid köpet. Så de fick stå för kostande att åtgärda det trots att de i början försökte slingra sig ur det.
Köp från privatperson finns inte något sånt skydd om inte säljaren ljuger i beskrivningen eller medvetet döljer allvarliga fel som han vet om. Men då är vi inne på bedrägligt beteende och det är en annan fråga.[/quote]

Att det skulle vara svårare att få igenom klagomål på begagnade varor som en konsument köpt av en näringsidkare stämmer inte rent juridiskt. Om vi bortser ifrån möjligheten att näringsidkaren lämnat garanti på en begagnad vara och istället bara tittar på reklamationsrätten så är 17 § i Konsumentköplagen ganska tydlig: "Även om en vara har sålts i "befintligt skick" eller med ett
liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.". Begreppet "Befintligt skick" är ganska tandlöst att använda som säljare i ett sådant fall. Konsumenten som är köpare har förvisso en undersökningsplikt, men skyddas samtidigt av stycket "om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta". Sedan handlar det som vanligt om skillnaden mellan att ha rätt och om att rätt, men jag pratar endast juridik nu.

När det gäller köp av en privatperson gäller köplagen, och även här behandlas begreppet befintligt skick. Jag saxar från 19 §:
"Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta."

Det finns alltså tre olika rekvisit som kan uppfyllas, och kollar man på det tredje stycket så är det tydligt att det förväntade skickat på en begagnad vara enligt köplagen hänger ihop med priset. Köper man en båt för 50k som normalt borde anses kosta 100k (begagnat alltså) så får man som köpare inse att skicket kan förväntas vara i linje med varans pris. Köper man en bil av en privatperson för en summa pengar som ligger i linje med vad en begagnad bil av just den årsmodellen, miltal etc. bör kosta och det dagen efter visar sig att den inte är i det förväntade skicket har man all rätt enligt lagen att få ersättning för detta eller eventuellt häva köpet beroende på alla omständigheter. Det råder fortfarande undersökningsplikt för köparen, men tredje stycket täcker in sådant som inte är uppenbara fel vid en undersökning av varan. Så, här är mani princip lika skyddad som köpare som vid köp från näringsidkare. Återigen enligt lagen, inte nödvändigtvis rent praktiskt.

När det gäller begreppet "bedrägligt beteende" i samband med att ljuga om en varas faktiskt skick eller brister så är nog "bedrägeri" mer tillämpligt om vi pratar bilar, båtar och dyra klockor. Bedrägligt beteende avser sådant som kan jämställas med snatteri. Men, det är en helt annan sak...
 

POO

Panerai
Jag är ganska säker på att ts struntar i vad det står i köplagen, frågan var om garantin, som tillverkaren lämnar antar jag, följer klockan eller endast gäller första köparen,
 
Topp