• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gå från 2 klockor till 1 eller 3 ? Nu med 'Dark Horse' ....

ZQT

The Banker
2-Faktor
Re: Gå från 2 klockor till 1 eller 3 ??????????????

AP:n är ju brutal, kör på det MK!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Re: Gå från 2 klockor till 1 eller 3 ??????????????

yonsson skrev:
Jag tror 1 klocka är totalt orealistiskt för alla här inne. Använd pengarna till att testa lite olika klockor istället.
Du kan ju exempelvis köpa en NY mm300 för 16-17kkr

Om man har turen att slippa momsen :) annars är det +25% moms som gäller på klockor som köps utanför EU, tillkommer momsen är man uppe i +20k
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Re: Gå från 2 klockor till 1 eller 3 ??????????????

Alla lösningar som innebär att du dumpar en Panna är paretoförbättringar...
Fast APn ger inget mer är vad du redan har i SubC:n som ju är en galet stabil klocka för ALLA situationer!!!
Fimpa Pannan o go vintage, en pepsi 1675 med länk el en 2998 Speedy är upp till dig...
...frågor på det? :D
 

Lunkan

Cartier
Re: Gå från 2 klockor till 1 eller 3 ??????????????

Jag stod för samma dilemma själv för några veckor sedan, jag kan bara säga.........

KÖÖÖÖÖÖR!!! Du kommer inte ångra dig en sekund!

Det här är inte första gången du har den här tanken, så den här gången får du faktiskt få skägget ur brevlådan!
Din Rolex och Panerai är finfina klockor, men en APD är en APD.

Jag visste däremot inte om att det fanns länk till APD? Det är ju nämligen olika storlekar på gummit på APD modellen jämfört med vanliga AP ROO?

Åter igen, du kommer inte ångra uppgraderingen.

Min AP ROO säger hej :)

B856ACFC-EF50-46C9-9299-D48912C110DC-1380-000001488A477E04.jpg
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Re: Gå från 2 klockor till 1 eller 3 ??????????????

Sorry Master-K men du är ganska knäpp om du tror dig bli lycklig med AP:n. Sälj av antingen Pannan eller SubC:n, slå på de 20K på det du får av försäljningen och köp något med själ för pengarna. Då har du kvar halva din ursprungliga duo och kan ändå glädjas åt något nytt. Ingen är lycklig med endast en klocka. Så är det bara.
Min egen plan är att först sälja av min 16750 och lägga till för en YGDD. När ekonomin hämtat sig efter det så är det dags att sälja av min 5513 och införskaffa en 1680 red.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Gå från 2 klockor till 1 eller 3 ??????????????

Varför vill du köpa en AP Diver?
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Re: Gå från 2 klockor till 1 eller 3 ??????????????

Sälj 112:an till mig och Rollen till någon annan.
Köp APD. När suget smyger på igen köper du dig en lagom sjysst Rolex DJ för att stilla värsta Rolexbehovet.
Så skulle jag gjort.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Re: Gå från 2 klockor till 1 eller 3 ??????????????

Den enda du lurar är dig själv. Är man en sann klocknörd fins det inget som heter OWM, man höjer endast ribban, och det blir dyrt... Men det är klart, gillar man döda låtsasdykare och hypade pannkakor så varför inte? Sedan är inte APn en riktig vardagsdinka, det är en lyxig låtsasdykare för dörrvakter och fotbollsspelare. På tok för stor och dyr för att fungera som vardagsdinka. Men snygg är den.
 

John R

Panerai
Re: Gå från 2 klockor till 1 eller 3 ??????????????

masterkiller skrev:
Bara så att ni förstår varför man blir sugen...

Inte mina bilder
9cfd6e01.jpg


279d04ea.jpg


MEN ska ev testa en med länk nästa vecka för att dubbelkolla att den inte blir fööör fet för då spricker hela grejen men att ersätta subben och pannan...

Själv skulle jag aldrig byta de två du har mot en AP.
Är du trött på dina klocker, byt!
Är du inte trött på dem byt inte!
Nog dumt att offra dem om du gillar dom men är du trött.
Byt!

Det går ju säkert att sälja och köpa igen. Det är ju inga unika
vintage exemplar du sitter på.

Lycka till Master your the choosen one!

/John R




Kör på! Svin stygg!
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Re: Gå från 2 klockor till 1 eller 3 ??????????????

Hur lättflippad är en APD om (när) du vill byta igen?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: Gå från 2 klockor till 1 eller 3 ??????????????

Aurum skrev:
Den enda du lurar är dig själv. Är man en sann klocknörd fins det inget som heter OWM, man höjer endast ribban, och det blir dyrt... Men det är klart, gillar man döda låtsasdykare och hypade pannkakor så varför inte? Sedan är inte APn en riktig vardagsdinka, det är en lyxig låtsasdykare för dörrvakter och fotbollsspelare. På tok för stor och dyr för att fungera som vardagsdinka. Men snygg är den.


Håller med om allt förutom att jag inte tycker APD:n är så snygg. Bara ännu en klocka som kommer passera revy på dörrvakter, försäkringsnasare och gangsters efter de tröttnade på: Breitling, Panerai, Hublot Big Bang, AP ROO och nu töntklockan APD. Men välkommen Master köp den låtsas att du är en av de coola killarna på Stureplan..
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Re: Gå från 2 klockor till 1 eller 3 ??????????????

Spencer66 skrev:
Aurum skrev:
Den enda du lurar är dig själv. Är man en sann klocknörd fins det inget som heter OWM, man höjer endast ribban, och det blir dyrt... Men det är klart, gillar man döda låtsasdykare och hypade pannkakor så varför inte? Sedan är inte APn en riktig vardagsdinka, det är en lyxig låtsasdykare för dörrvakter och fotbollsspelare. På tok för stor och dyr för att fungera som vardagsdinka. Men snygg är den.


Håller med om allt förutom att jag inte tycker APD:n är så snygg. Bara ännu en klocka som kommer passera revy på dörrvakter, försäkringsnasare och gangsters efter de tröttnade på: Breitling, Panerai, Hublot Big Bang, AP ROO och nu töntklockan APD. Men välkommen Master köp den låtsas att du är en av de coola killarna på Stureplan..
Tids nog så kommer han att hitta rätt. De flesta gör det även om det ibland tar längre tid för vissa än för andra. Det är inget som går att tvinga fram. ;)

AP:n är ett stort steg upp från SubC och Panerai. Jag är övertygad om att han blir kalasnöjd.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Re: Gå från 2 klockor till 1 eller 3 ??????????????

Spencer66 skrev:
Håller med om allt förutom att jag inte tycker APD:n är så snygg. Bara ännu en klocka som kommer passera revy på dörrvakter, försäkringsnasare och gangsters efter de tröttnade på: Breitling, Panerai, Hublot Big Bang, AP ROO och nu töntklockan APD. Men välkommen Master köp den låtsas att du är en av de coola killarna på Stureplan..

Är det verkligen illa att köra APD? :D
 
Re: Gå från 2 klockor till 1 eller 3 ??????????????

Spence har som vanligt noll koll, men inget nytt under solen, business as usual alltså...

Jag ska som sagt testa den med länk eftersom att den funkar på länk är ett skallkrav för att kunna vara en OWM med divern, annars måste jag revidera mitt tänk...

Alternativ 3 kanske blir att bita ihop nåt år och då behålla SubC och köpa Divern... Det finnas andra billigare dinkor som lurar i vassen och kanske kan stilla min klockfix tills ekonomin tilllåter att endast sälja pannan och köpa en APD...

Problemet är SubC, jag verkligen ÄSKAR den (även om den emellanåt känns tråkig, så är det den ultimata allroundklockan) och det är den som får mig att tveka, inte för att jag inte kan köpa en likadan senare om jag säljer APDn utan vetskapen att jag inte kommer kunna köpa tillbaka MIN SubC som jag har en rolig historia med (i.e jag förbeställde den samma dag som den visades på Basel fick vänta på den tills den släpptes och fick en V-Serie från första batchen som kom till Sverige, den var med när minikiller föddes osv+)

Pannan är en annan historia, jag älskar den och det ÄR en toppendinka MEN den ligger i en prisklass där jag utan tvekan skulle kunna köpa en ny eller liknande inom kort och jag har ingen personlig koppling just till mitt ex...

Så jag avaktar tills jag testat den med länk... Ni ser vart detta barkar...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: Gå från 2 klockor till 1 eller 3 ??????????????

Ja du master köp posörklockan som aldrig kommer synas på en dykares arm. Den kommer passa dig som handen i handsken när du är ute och köper knivar..
 
Re: Gå från 2 klockor till 1 eller 3 ??????????????

Spencer66 skrev:
Ja du master köp posörklockan som aldrig kommer synas på en dykares arm. Den kommer passa dig som handen i handsken när du är ute och köper knivar..

Och din 1655 sitter på många grottforskare eller :lol:

APD i vattnet...

http://www.hodinkee.com/blog/2011/7...the-audemars-piguet-royal-oak-offshore-d.html

[video]http://vimeo.com/24743422[/video]

1000w


1000w


[video]http://vimeo.com/43354668[/video]'
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: Gå från 2 klockor till 1 eller 3 ??????????????

Det är bara rakt av en pinsam klocka och den kommer funka jättebra på dig..
 

berg35

Omega
Re: Gå från 2 klockor till 1 eller 3 ??????????????

Lunkan skrev:
Jag stod för samma dilemma själv för några veckor sedan, jag kan bara säga.........

KÖÖÖÖÖÖR!!! Du kommer inte ångra dig en sekund!

Det här är inte första gången du har den här tanken, så den här gången får du faktiskt få skägget ur brevlådan!
Din Rolex och Panerai är finfina klockor, men en APD är en APD.

Jag visste däremot inte om att det fanns länk till APD? Det är ju nämligen olika storlekar på gummit på APD modellen jämfört med vanliga AP ROO?

Åter igen, du kommer inte ångra uppgraderingen.

Min AP ROO säger hej :)

B856ACFC-EF50-46C9-9299-D48912C110DC-1380-000001488A477E04.jpg
Hmm nu blir jag konfunderad, är inte AP ROO och AP Diver samma sak finns det ytterligare en klocka som jag måste tråna efter? :shock:
 

Pleximannen

Cartier
Re: Gå från 2 klockor till 1 eller 3 ??????????????

AP:n är tveklöst sjukt fin men jag hade nog själv tröttnat i längden. Sen så låter ju idén med 1 klocka bra i teorin men jag tror att vi alla lider av ett sjukdomstillstånd som kräver variation och därför tror jag att du ganska snart kommer att inhandla ytterligare klockor inom kort ändå. Färre än 2 är nog omöjligt att leva på utan att känna en konstant tomhet i kropp och själ.

I ditt fall skulle jag inte sålt Sub-C:n. Finns risk att du kommer ångra det. Om du har råd, köp till en AP:n och känn på den ett tag. Risken finns ju att den flippas och att du sen saknar Subben men då är det för sent...
 

max

Dancing Queen
Re: Gå från 2 klockor till 1 eller 3 ??????????????

berg35 skrev:
Hmm nu blir jag konfunderad, är inte AP ROO och AP Diver samma sak finns det ytterligare en klocka som jag måste tråna efter? :shock:
Finns massa roo:s, dels kronografer i olika material och färger och sen divern med vridring istället.
Innan du fastnar för mkt bör du nog testa dem, de är stora som tegelstenar och lika praktiska att ha på armen som en 47:a-panna. På en tanig herre som mig ser det bara galet ut :lol:
...men de är j*vligt snygga på bild!

Är du inte boudybuilder så kan du titta på AP RO 15300ST som är en väldigt mkt mer användbar klocka.
 
Re: Gå från 2 klockor till 1 eller 3 ??????????????

berg35 skrev:
Hmm nu blir jag konfunderad, är inte AP ROO och AP Diver samma sak finns det ytterligare en klocka som jag måste tråna efter? :shock:

Nej, det är olika klockor i samma serie, Divern är spec till 300m och har dykring och är vad jag hört marginellt tunnare och dom 'vanliga' Offshore som specad till 100m och är kronografer (därav är dom väl tjockare) och Divern har ett helt nytt urverk... Sedan är det många andra små skillnader men läs reviewn av Hodinkee så förstår du!

http://www.hodinkee.com/blog/2011/7...the-audemars-piguet-royal-oak-offshore-d.html
 
Re: Gå från 2 klockor till 1 eller 3 ??????????????

max skrev:
berg35 skrev:
Hmm nu blir jag konfunderad, är inte AP ROO och AP Diver samma sak finns det ytterligare en klocka som jag måste tråna efter? :shock:
Finns massa roo:s, dels kronografer i olika material och färger och sen divern med vridring istället.
Innan du fastnar för mkt bör du nog testa dem, de är stora som tegelstenar och lika praktiska att ha på armen som en 47:a-panna. På en tanig herre som mig ser det bara galet ut :lol:
...men de är j*vligt snygga på bild!

Är du inte boudybuilder så kan du titta på AP RO 15300ST som är en väldigt mkt mer användbar klocka.

Neeeejdååå, jag har testat Divern och den är stor men inte för stor vad jag kommer ihåg återkommer nästa vecka när jag känt på en igen!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Re: Gå från 2 klockor till 1 eller 3 ??????????????

Är klockorna du funderar på att sälja svåra att få tag på liknande? Om inte, sälj dom, köp AP:n och testa.
 

David

Bödeln
Re: Gå från 2 klockor till 1 eller 3 ??????????????

Min första tanke var "klart det är roligare att ha något som är mer klocka på en gång", men det är uppenbarligen fel eftersom jag för tillfället försöker sälja en av mina dyrare klockor, som jag dessutom är väldigt förtjust i, för att jag hellre vill ha tre väldigt mycket billigare klockor.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Re: Gå från 2 klockor till 1 eller 3 ??????????????

Jag måste fråga vad som är så speciellt med Divern? Jag håller med Spencer, det är bara ännu en AP som kommer att sitta på fotbollsspelare och DJ:s. Varför inte en Deepsea?

Ska det tvunget vara AP skulle jag valt Royal Oaken som är klassisk med massa historia liksom Submarinern.
 
Re: Gå från 2 klockor till 1 eller 3 ??????????????

LongCon skrev:
Är klockorna du funderar på att sälja svåra att få tag på liknande? Om inte, sälj dom, köp AP:n och testa.

Inte svåra att få tag i men min SubC har sentimentalt värde för mig och därav svår att sälja för mig och kan inte köpa tillbakas!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Re: Gå från 2 klockor till 1 eller 3 ??????????????

masterkiller skrev:
LongCon skrev:
Är klockorna du funderar på att sälja svåra att få tag på liknande? Om inte, sälj dom, köp AP:n och testa.

Inte svåra att få tag i men min SubC har sentimentalt värde för mig och därav svår att sälja för mig och kan inte köpa tillbakas!

När var det du köpte din 116610 förresten?
 
Topp