• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gångreserv Submariner 116610LN

guschri

Basic
Hej på er,

Köpte ganska nyligen min första Rolex (Sub 116610LN) från 2019, i väldigt bra skick. Givetvis inkl alla originaltillbehör.

Något jag reflekterat kring är att gångreserven verkar vara väldigt kort.
Vissa dagar har det inte ens gått ett dygn innan den stannat av. Har läst att den i alla fall bör klara 50 (?) timmar…

Några förslag på vad jag bör göra? Det skall ju vara garanti kvar. Kan jag t.ex gå till Bergströms och be dem titta på den?
Den är uttagen i Spanien.

Tack på förhand!

Ja, den ska klara sig ca två dygn men det förutsätter att den är fullt uppdragen. Gångreserven laddas genom att du antingen vrider upp den manuellt med hjälp av kronan eller automatiskt genom att en rotor snurrar när du bär klockan och rör på dig.

Har den varit fullt uppdragen när den har stannat efter mindre än ett dygn?

Ja, den ska klara sig ca två dygn men det förutsätter att den är fullt uppdragen. Gångreserven laddas genom att du antingen vrider upp den manuellt med hjälp av kronan eller automatiskt genom att en rotor snurrar när du bär klockan och rör på dig.

Rookie mistake. Hänt två nära vänner till mig som inte lyssnade på mina råd. Den ena skrek sig blå hos ADn att hon minsann skulle få ersättning för sveda och värk samt låneklocka under servicetiden… tills hon fick svaret från uris att den ej varit uppdragen ordentligt :rolleyes:

Säkerligen en extremt dum fråga - men hur går jag tillväga när jag vrider upp den manuellt?
Som svar på din fråga är den alltså inte fullt uppdragen :)

Säkerligen en extremt dum fråga - men hur går jag tillväga när jag vrider upp den manuellt?
I lådan har du en "instruktionsbok", eller så finns den på rolex hemsida.

Bilagor

• Screenshot 2021-08-05 at 20.08.39.png
    Screenshot 2021-08-05 at 20.08.39.png
    30.1 KB · Visningar: 36
  • Screenshot 2021-08-05 at 20.11.12.png
    Screenshot 2021-08-05 at 20.11.12.png
    115.6 KB · Visningar: 48
Skriva ut kronan och snurra 30~ varv i första läget.
Det kan också vara så att du känner att det efter ett tag liksom blir lite trögare att vrida upp - då är den fullt uppdragen och ”överuppdragningsskyddet” kickar in.

På endel andra klockor kan man höra ett litet klick, men på mina Rolexar så blir det trögare vid fullt uppdrag.

Det kan även vara bra att påpeka att många automatiska urverk inte är avsedda att vridas upp manuellt allt för ofta och kan i värsta fall ta skada av det.

Naturligtvis kan man vrida upp den för att få igång den när den har stannat men man bör undvika att göra det dagligen utan istället överlåta den kontinuerliga driften till det automatiska uppdraget. 😊

Det kan även vara bra att påpeka att många automatiska urverk inte är avsedda att vridas upp manuellt allt för ofta och kan i värsta fall ta skada av det.

Naturligtvis kan man vrida upp den för att få igång den när den har stannat men man bör undvika att göra det dagligen utan istället överlåta den kontinuerliga driften till det automatiska uppdraget. 😊
Du menar kanske att krona och kronhals skulle slitas snabbare? Verket tar knappast skada av att dras upp manuellt.

Ta det för vad det är men när en certifierad Omega-urmakare hävdar att det kan (beroende på konstruktion) vara skadligt så köper jag det i alla fall. Se detta inlägg och efterföljande diskussion: https://klocksnack.se/threads/här-ställer-du-snabba-och-korta-klockrelaterade-frågor.29370/post-3825157 😊
Säkert möjligt. Detta var dock intressant, klockan gick bra mycket sämre än vid fullt uppdrag.

Ja, Archer förklarar fenomenet i inlägget jag länkade till. 😊

Screenshot_20210805-223907_Firefox.jpg
Jag skulle säga att om det tar skada så är urverket felkonstruerat. Vet att Selitta och tidiga ETA hade detta problemet. ETA har vad jag förstått det åtgärdat detta nu (men har patent?) Selitta vet jag inte. Läser frtf att folk är med om att rotorn roterar och hela klockan skakar likt ett gyroskop när man manuellt drar upp klockan

Jag skulle säga att om det tar skada så är urverket felkonstruerat. Vet att Selitta och tidiga ETA hade detta problemet. ETA har vad jag förstått det åtgärdat detta nu (men har patent?) Selitta vet jag inte. Läser frtf att folk är med om att rotorn roterar och hela klockan skakar likt ett gyroskop när man manuellt drar upp klockan
Nu är jag som sagt ingen urmakare utan bara en glad amatör men vi kan väl konstatera att det åtminstone finns en risk för skada även om det kanske inte är särskilt vanligt förekommande men det känns onödigt att chansa, i synnerhet när det inte direkt finns någon anledning att vrida upp klockorna manuellt hela tiden.

Det behöver inte nödvändigtvis handla om kassa konstruktioner eller tillverkningsfel utan att vissa delar kan vara underdimensionerade och inte är avsedda att användas på det viset.

Edit: Det var inte meningen att skrämma upp någon eller utmåla det som att urverk faller i bitar till höger och vänster men jag ville ändå informera om risken. 😊

Senast ändrad:
Detta är en intressant fråga där olika urisar verkar ha olika uppfattning. Jag minns att jag hade en diskussion med @Echo Delta om detta avseende skillnader mellan 2824 och 2801 (?) och att det som Archer skriver (som också blivit en riktig internetssanning) inte tekniskt sett stämmer. Detta gällde då iofs inte Rolex. Själv misstänker jag att det sliter mer att dra upp manuellt men också att verken skall tåla det lika bra eller dåligt oavsett auto eller manuell.

Detta är en intressant fråga där olika urisar verkar ha olika uppfattning. Jag minns att jag hade en diskussion med @Echo Delta om detta avseende skillnader mellan 2824 och 2801 (?) och att det som Archer skriver (som också blivit en riktig internetssanning) inte tekniskt sett stämmer. Detta gällde då iofs inte Rolex. Själv misstänker jag att det sliter mer att dra upp manuellt men också att verken skall tåla det lika bra eller dåligt oavsett auto eller manuell.
Ja, det verkar minst sagt råda delade åsikter kring frågan men själva faktumet att det finns väldigt erfarna och kvalificerade urmakare (inte bara Archer) som menar att det kan utgöra ett problem är i min bok skäl nog till försiktighet.

Om alla automatiska urverk är utformade för att kunna vridas upp manuellt hela tiden så borde konsensus inom branschen i så fall vara att det är helt ofarligt och att oron är obefogad och det är märkligt att det då finns insatta personer som hävdar motsatsen. 🤔

Jag har alldeles för lite kunskap inom ämnet för att kunna uttala mig själv och baserar mina inlägg på det jag har kunnat läsa mig till men det verkar inte vara en helt svart/vit fråga med något tydligt svar utan att det snarare handlar om omständigheterna och personliga åsikter i frågan.

Senast ändrad:
Nu ska vi se hur långt tid det tar innan någon kommer med en dryg kommentar. Men åter till frågan. NEJ man ska inte dra upp klockor manuellt (fast det går) om inte klockan stannat helt. Nu pratar jag om klockor med automatiska urverk. Anledningen till det är att rotorn spinner för snabbt och torkar ut oljan som gör att kuggarna kan gå sönder. När klockan stannat rekommenderas ca 15-20 varv, så klockan går igång, sen lägga på armen. Ang ETA 2824 och 2802, så är det skillnad, 2802 är ett manuellt urverk som SKA dras upp manuellt , men inte hur mkt som helst. 1 gång per dag räcker. 2824 är ett automatisk urverk...

Nu ska vi se hur långt tid det tar innan någon kommer med en dryg kommentar. Men åter till frågan. NEJ man ska inte dra upp klockor manuellt (fast det går) om inte klockan stannat helt. Nu pratar jag om klockor med automatiska urverk. Anledningen till det är att rotorn spinner för snabbt och torkar ut oljan som gör att kuggarna kan gå sönder. När klockan stannat rekommenderas ca 15-20 varv, så klockan går igång, sen lägga på armen. Ang ETA 2824 och 2802, så är det skillnad, 2802 är ett manuellt urverk som SKA dras upp manuellt , men inte hur mkt som helst. 1 gång per dag räcker. 2824 är ett automatisk urverk...
Vad menar du med detta? Om rotorn spinner när du drar upp klockan så är det något som är fel.

Jag drar alltid upp mina klockor fullt när de stannat. Står även i alla bruksanvisningar jag haft att det är så man ska göra. Aldrig peppar peppar haft problem.

Ping @Echo Delta, nu vill jag ha replik från en Urmakare.

Vad menar du med detta? Om rotorn spinner när du drar upp klockan så är det något som är fel.

Jag drar alltid upp mina klockor fullt när de stannat. Står även i alla bruksanvisningar jag haft att det är så man ska göra. Aldrig peppar peppar haft problem.
Nej som jag skrev, om klockan stannat kan man dra upp klockan ca 15-20 varv och sedan sätta den på armen och låta fjädern sköta resten. Menar att om klockan redan är igång , ska man inte fortsätta och dra upp klockan manuellt. Då spinner rotorn för mkt...

Du ska/behöver inte dra upp dom fullt när dom stannat. Räcker med 15-20 varv sen lägga den på armen. Bär sedan klockan i 10tim så blir den fullt uppdragen automatiskt. Därför dom heter automat klockor...😁

Nej som jag skrev, om klockan stannat kan man dra upp klockan ca 15-20 varv och sedan sätta den på armen och låta fjädern sköta resten. Menar att om klockan redan är igång , ska man inte fortsätta och dra upp klockan manuellt. Då spinner rotorn för mkt...
Så här står det ex. i Breitlings instruktionsbok (första klockan jag köpte). Där skriver de 40 varv.
Screenshot_20210811-205944_Drive.jpg

Förstår dock frtf inte varför rotorn skulle snurra snabbare? Spontant (killgissar) tänker mig att den borde snurra snabbare om inte uppdragen då det inte finns någon spänning i fjädern?

Så här står det ex. i Breitlings instruktionsbok (första klockan jag köpte). Där skriver de 40 varv.
Screenshot_20210811-205944_Drive.jpg

Förstår dock frtf inte varför rotorn skulle snurra snabbare? Spontant (killgissar) tänker mig att den borde snurra snabbare om inte uppdragen då det inte finns någon spänning i fjädern?
Står så men inget o rekommendera. Man behöver aldrig dra upp en klocka 40 varv efter den stannat. Som sagt räcker med 20-30 varv sen lägga på armen så dras den upp av sig själv. Rotorn snurrar ju varje gång du dra upp en klocka och är den redan igång ger du den ännu mer energi....

Står så men inget o rekommendera. Man behöver aldrig dra upp en klocka 40 varv efter den stannat. Som sagt räcker med 20-30 varv sen lägga på armen så dras den upp av sig själv. Rotorn snurrar ju varje gång du dra upp en klocka och är den redan igång ger du den ännu mer energi....
Sluta yra.
Ett 2824 där rotorn snurrar när du drar upp den är ett trasigt urverk som behöver servas.

Rotorn snurrar inte när du drar upp en klocka manuellt.

Tillbaka
Topp