• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gångreserv Submariner 116610LN

Nu ska vi se hur långt tid det tar innan någon kommer med en dryg kommentar. Men åter till frågan. NEJ man ska inte dra upp klockor manuellt (fast det går) om inte klockan stannat helt. Nu pratar jag om klockor med automatiska urverk. Anledningen till det är att rotorn spinner för snabbt och torkar ut oljan som gör att kuggarna kan gå sönder. När klockan stannat rekommenderas ca 15-20 varv, så klockan går igång, sen lägga på armen. Ang ETA 2824 och 2802, så är det skillnad, 2802 är ett manuellt urverk som SKA dras upp manuellt , men inte hur mkt som helst. 1 gång per dag räcker. 2824 är ett automatisk urverk...
Är du urmakare eller var har du fått det ifrån?

@Code Är du en utbildad urmakare? Om inte så föreslår jag att du avstår från att komma med svepande kommentarer och åsikter om saker som detta. Det är inte en svartvit diskussion och du har påvisat ett flertal gånger bara i den här tråden att du inte riktigt förstår vad du talar om.

Jag har skrivit många inlägg om liknande ämnen till detta, men jag kommer inte dra upp exakt hur fel du har här. Alla verkserier är olika, designade för att fungera olika. Men en sak är säker, om rotorn rör på sig mer än en aning när du drar upp ett verk manuellt så är något fel. Den ska inte göra det.
Som @yonsson sagt, sluta yra nu.
Yrar jag? Okey ang rotorn är jag lite osäker. Men VET att man inte ska dra upp automatiska klockor FÖR mycket. Kan förstöra kuggar mm. Nej jag inte urmakare, men du kan själv fråga vilken erfaren urmakare som helst...

Skaffa en riktig klocka utan nymodernigheter som uppvridning så ska ni se att dessa problem försvinner. En 6306 skakar man till lite gott och slänger på armen
A0065487-F073-4111-B865-760D4CF90DFD.jpeg

;)

JLC 889 kan dras upp så mycket du vill, det verket har inget klinkhjul på samma sätt som en del ETA.
Sluta komma med svepande kommentarer om saker du inte riktigt verkar insatt i.
Klart det finns vissa undantag för vissa verk, därför jag skrev att jag tex inte vet ang Rolex. Pratar generellt. Plus jag ser ingen anledning heller varför man ska dra upp en automatisk klocka miljoner med varv. Räcker med 15-20 varv när den STANNAT och sedan lägga den på armen. Fjädern sköter ju resten..

Är han urmakare där ele försäljare? Om urmakare, fråga honom själv. Inte bara ang IWC urverk utan automatiska i allmänt...
Ok, vi säger såhär;
Jag är urmakare för IWC Schaffhausen, men har även jobbat mycket med Panerai, Cartier, JLC m.fl. Samt de flesta variationer av ETA verk.
Det är en fråga som inte har ett svartvitt svar.
Det finns YTTERST få automatiska verk som är DESIGNADE att inte dras upp för hand. Finns något väldigt Seiko verk men detta är knappast en regel.
Allt beror på hur verket är konstruerat. IWC’s pelaton verk tar noll skada alls av att dras upp för hand till exempel.
Vissa verk har ökänt känsliga komponenter som lätt tar skada, så som spärrhjulet på ETA 2824-A2. Är detta med flit konstruerat så? Nej.
Finns det uppdateringar som löst detta; Ja, många märket ordnar detta själva.
Det finns fel och svaga punkter i ETA verk som kunder inte känner till, men detta är inte medvetet konstruerade fel.
Du kan inte säga att samtliga automatiska verk mår dåligt av att dras upp manuellt.
De är automatiska så att du inte BEHÖVER dra upp manuellt, inte så att du inte SKA göra det.

Senast ändrad:
Ok, vi säger såhär;
Jag är urmakare för IWC Schaffhausen, Ken har även jobbat mycket med Panerai, Cartier, JLC m.fl. Samt de flesta variationer av ETA verk.
Det finns YTTERST få automatiska verk som är DESIGNADE att inte dras upp för hand. Finns något väldigt Seiko verk men detta är knappast en regel.
Allt beror på hur verket är konstruerat. IWC’s pelaton verk tar noll skada alls av att dras upp för han till exempel.
Vissa verk har okänt känsliga komponenter som lätt tar skada, så som spärrhjulet på ETA 2824-A2. Är detta med flit konstruerat så? Nej.
Det finns fel och svaga punkter i ETA verk som kunder inte känner till, men detta är inte medvetet konstruerade fel.
Du kan inte säga att samtliga automatiska verk mår dåligt av att dras upp manuellt.
De är automatiska så att du inte BEHÖVER dra upp manuellt, inte så att du inte SKA göra det.
Snygg och lättförståelig summering 👍🏼 ...förhoppningsvis skall väl tilläggas.

Ok, vi säger såhär;
Jag är urmakare för IWC Schaffhausen, Ken har även jobbat mycket med Panerai, Cartier, JLC m.fl. Samt de flesta variationer av ETA verk.
Allt beror på hur verket är konstruerat. IWC’s pelaton verk tar noll skada alls av att dras upp för han till exempel.
Vissa verk har okänt känsliga komponenter som lätt tar skada, så som spärrhjulet på ETA 2824-A2. Är detta med flit konstruerat så? Nej.
Okey tack. Kan säga såhär. Anledningen till att JAG fått svar på detta är att jag själv lyckats dra sönder ETA verk med för mkt skruvande förr om åren. Då pratat med flertal urmakare ang detta och många har sagt samma sak att man inte ska dra upp automatiska klockor för mkt pga att kuggar mm kan gå sönder. Att det sen kommit uppgraderingar/bättre urverk som förebygger detta , kan må så vara men har själv lärt mig av mina erfarenheter att endast dra upp klockan om den stannat helt, ca 15-20 varv och sen lägga den på armen och låta fjädern sköta resten. Det är en bra "regel" enl mig. Som sagt har det kommit uppgraderingar på urverk är det ju bra...

Senast ändrad:
Påtal om Seiko i allmänt. Dom har nåt som heter "magic lever" , inte lika känsliga för manuella uppdragningar...
Du menar alltså att seiko på 60-talet kommer på denna magic lever, som räddar automatverk.
Övriga klockbranchen tänker ”det där är ungefär lika användbart som en piggelin med gôbbagegg-smak. Det kommer aldrig flyga”?
Känns det vettigt och bra?

Påtal om Seiko i allmänt. Dom har nåt som heter "magic lever" , inte lika känsliga för manuella uppdragningar...
Hade inget syfte som helst med att öka tålighet för manuellt uppdrag. Endast öka effektiviteten hos det automatiska uppdraget eftersom rotorns rotationsriktning inte spelar någon roll för uppdragningen, fjädern dras alltid upp. Vilket iofs minskar nödvändigheten av pillande på kronan.

Hade inget syfte som helst med att öka tålighet för manuellt uppdrag. Endast öka effektiviteten hos det automatiska uppdraget eftersom rotorns rotationsriktning inte spelar någon roll för uppdragningen, fjädern dras alltid upp. Vilket iofs minskar nödvändigheten av pillande på kronan.
Finns fler tillverkare som använder det idag, Panerai exempelvis.

Alltid fått höra 35-40 rotationer om klockan har legat, man vill väl få upp amplituden direkt? Sen kanske man inte vill skruva på kronan allt för mycket, det är ju generellt där en klocka/dykare felar och tar in vatten, exempelvis om man gängar fel eller helt enkelt glömmer skruva in den.

Tillbaka
Topp