• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gångreserv Submariner 116610LN

Du vet om jag jobbar med urverk nästan varje dag va? 😂 Du är ute och cyklar på en skenande trehjuling just nu, stanna medans du kan (men det kommer du inte göra).
Alltså SKÄMTAR DU MED MIG? Du som trollar (Som vanligt). Ang ETA 2824 just dom ska man speciellt vara väldigt försiktig med och dra upp manuellt OM inte klockan stannat...

Nu ska vi se hur långt tid det tar innan någon kommer med en dryg kommentar. Men åter till frågan. NEJ man ska inte dra upp klockor manuellt (fast det går) om inte klockan stannat helt. Nu pratar jag om klockor med automatiska urverk. Anledningen till det är att rotorn spinner för snabbt och torkar ut oljan som gör att kuggarna kan gå sönder. När klockan stannat rekommenderas ca 15-20 varv, så klockan går igång, sen lägga på armen. Ang ETA 2824 och 2802, så är det skillnad, 2802 är ett manuellt urverk som SKA dras upp manuellt , men inte hur mkt som helst. 1 gång per dag räcker. 2824 är ett automatisk urverk...
ETA 2802? Vet inte hur det verket är uppbyggt men 2801 och 2824 är väl i grund och botten samma urverk där den manuella 2801 saknar rotorn och medföljande uppdragsmekanism men är i övrigt identisk med 2824. Låter konstigt att de i sånna fall är olika känsliga för manuellt uppdrag. Den enda skillnaden jag kan komma på mellan dem förutom rotorn är möjligtvis graden av finish, men det påverkar ju inte funktionen.....

Nu kommer jag inte ihåg exakta numren på eta manuellt och ETA 2824. Men att dra upp automatiska klockor när dom redan är igång kan iallafall förstöra kuggarna, då oljan torkar om man drar upp dom för mkt. Den som tvivlar, prova dra upp ett automatiskt urverk 300 varv och kolla vad som händer.

Nu kommer jag inte ihåg exakta numren på eta manuellt och ETA 2824. Men att dra upp automatiska klockor när dom redan är igång kan iallafall förstöra kuggarna, då oljan torkar om man drar upp dom för mkt. Den som tvivlar, prova dra upp ett automatiskt urverk 300 varv och kolla vad som händer.
Det som händer är att den frikopplar dvs. Inget händer mer än att kronan snurrar....

Nu ska vi se hur långt tid det tar innan någon kommer med en dryg kommentar. Men åter till frågan. NEJ man ska inte dra upp klockor manuellt (fast det går) om inte klockan stannat helt. Nu pratar jag om klockor med automatiska urverk. Anledningen till det är att rotorn spinner för snabbt och torkar ut oljan som gör att kuggarna kan gå sönder. När klockan stannat rekommenderas ca 15-20 varv, så klockan går igång, sen lägga på armen. Ang ETA 2824 och 2802, så är det skillnad, 2802 är ett manuellt urverk som SKA dras upp manuellt , men inte hur mkt som helst. 1 gång per dag räcker. 2824 är ett automatisk urverk...
Källa?

@Code jag ogillar att rensa trådar. Skärpning.
En fråga vad har jag gjort för fel? Ok anf rotorn är jag lite osäker men vet att man kan förstöra kuggarna om man skruvar upp klockor för mkt när dom är igång. Just Rolex/Tudor har jag ingen aning om. Men automatiska klockor överlag ska man inte dra upp manuellt för mkt...

Min PAM111 borde vara helt crashad så många gånger som den dragits upp till stoppet. Håller däremot med om att det ska räcka dra några varv sedan ska automatdelen lösa resten på några få timmar.

Det här jag pratar om..

En fråga vad har jag gjort för fel? Ok anf rotorn är jag lite osäker men vet att man kan förstöra kuggarna om man skruvar upp klockor för mkt när dom är igång. Just Rolex/Tudor har jag ingen aning om. Men automatiska klockor överlag ska man inte dra upp manuellt för mkt...

Jag fick rensa tråden från ett språkbruk som inte hör hemma här.

Det här jag pratar om..

Någon som läst detta?

Från samma tråd

651293DF-9B6A-49AD-A5B0-E48A3AC9BCE2.png

@Code Är du en utbildad urmakare? Om inte så föreslår jag att du avstår från att komma med svepande kommentarer och åsikter om saker som detta. Det är inte en svartvit diskussion och du har påvisat ett flertal gånger bara i den här tråden att du inte riktigt förstår vad du talar om.

Jag har skrivit många inlägg om liknande ämnen till detta, men jag kommer inte dra upp exakt hur fel du har här. Alla verkserier är olika, designade för att fungera olika. Men en sak är säker, om rotorn rör på sig mer än en aning när du drar upp ett verk manuellt så är något fel. Den ska inte göra det.
Som @yonsson sagt, sluta yra nu.

Tillbaka
Topp