• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gör en längre resa i asien....

Godmorgon Cebu City. Tvättmaskinen på balkongen. Bara en sån sak. Lägenhet via airbnb på 14:e våningen. Finns pool och gym men det är 31 grader varmt så det blir det förstnämnda. Trafiken är väldigt stressig här så är väldigt glad att vi skall vidare till en ny ö på lördag.
Den här lägenheten blir basen, att lämna onödigt bagage, för utflykter till andra öar... Annars bästa wifi vi upplevt hittills på resan. Castade svt play igår kväll och första gången vi sett svensk tv på en månad... Var lite skönt faktiskt...
8142BC37-FA2B-445B-A4AC-01898B70BB66.jpeg
F5AB9D90-09CC-41E9-9CE6-D2A77D0A0B46.jpeg

Av alla bilder jag tagit hittills så är den här min absoluta favorit! Ungarna skrattade och tjoade så lekfulla och skulle hjula och allt möjligt framför mig. Kolla bara in lillknodden som bara rusar av båten. Så glada och obekymrade... Finns väl en baksida men just den här dagen bara glädje:)
761023F7-9075-457B-A11E-6A88963978D2.jpeg

Fint uttryck i bilden. Mänsklig.
Och det är fantastiskt att i stort sett alla inklusive kidsen pratar engelska jättebra så att konversera är superlätt med alla. Hon som är vuxen är mamman till den framför i båten. De övriga andras barn. I stort sett alla på stranden har någon släktkoppling till varandra och man hjälper varandra med allt eftersom inget finns. Stor skillnad mot Sverige där det mesta är tillrättalagt.

D2A1B86D-AA43-485D-81C4-F233166D63E0.jpeg
Godmorgon Cebu City! Vaknar tidigt efter en tidig kväll... Var igår iväg för att förlänga gratis visumet som är 30 dagar då vi stannar här ett par veckor längre. Fullkomligt obegriplig process men tjänstemännen var glada och otroligt trevliga. Tog en hel dag innan vi var tillbaka med officiella intyg att vi inte är på black list. Lite längre ned i lägemhetskomplexet visade det sig att det fanns ett spa. Föreståndaren blev lite förnärmad när vi undrade vad en Swedish massage var eftersom vi kommer från Sweden. Visade sig att det bara:) var en ensam massös... Givet den långa dagen att skaffa visum så slog jag och hustrun till på en varsin many hand massage. Två som masserar samtidigt! En till höger och en till vänster.... Efteråt satt jag och hustrun med ett varsitt glas ingefära te och samtalade med föreståndaren och de som masserat. Supertrevligt! Extremt jobbig visaansökan som alltså avslutades på ett trevligt sätt. Finns en bar i komplexet också. Jag tyckte att whiskyn var som i svenska priser så jag ställde frågan varför... Visade sig att det var för en hel flaska och inte ett glas. Vi nöjde oss med en varsin Margaritha innan vi åkte upp till lägenheten med hissen:) För svenska kronor multiplicera med två och dela med 10. Massage kostade alltså 120 kronor för 60 min... fast vi gav lite dricks också... På tal om priser så kostade taxin från stället där vi fixade visat 40 kronor. 1,5 mil i trafikstockning som tog 45 minuter.
707F1BB7-1625-4627-BC98-609971C62107.jpeg

Senast ändrad:
Ska ni dyka på Malapascua?

Jag var i Cebu City för ett halvår sedan
Hinner tyvärr inte. Lgh i Cebu City har vi i 31 dgr men används bara för tvätt och relax innan nästa ö. Vi kom hit från Boracay vilket var galet bra. Imorgon drar vi till Siquijor, sen till ett hotell på Sorsogon som ägs av en bekants svärmor och sedan avslutar vi med Siargao. Innan vi åker till Malaysia då...

Nice!!!

Jag skulle åkt till Siargao (surfa?) men jag blev sjuk och stannade lite extra på Cebu istället.

Vart i Malaysia ska ni åka?

Nice!!!

Jag skulle åkt till Siargao (surfa?) men jag blev sjuk och stannade lite extra på Cebu istället.

Vart i Malaysia ska ni åka?
Ja det ska tydligen finnas en av de 10 bästa surfställena i världen just på Siargao. Vad det gäller Malaysia så börjar vi med Kuala Lumpur några dagar, sen Langkawi. Sen blir det ett par veckor i Thailand innan hemresan 27 jan.

Upp 05.30 i morse i Cebu City för att nu landat i San Juan på ön Siquijor. Svensk ägare som lånar ut snorklingsutrustning och sin egen kajak om vi vill... Tog oss 45 minuter på moppe hit. Riktigt nice och det skall vara bra snorkling precis rätt ut.
D9332C68-15F0-4E91-9A22-D2FD1F17B664.jpeg
ECEE2079-21C3-4FBE-9E20-6AF4707C222B.jpeg

Senast ändrad:
AB1F1EE2-4E85-4047-A77E-DC7B40D5CC3E.jpeg
Tidig frukost imorse. Sen att par mil på på moppen tillsammans med hustrun för att bada i ett vattenfall. Vi valde Cambugahay på rekommendation av han som har stället vi bor på. Var i princip ingen där när vi kom men vi mötte desto fler när vi åkte därifrån. På Hemvägen stannade vi vid ”Century old Belete tree”. Ganska cool och fiskmassage ingick i entreavgiften på 2 kronor... Nu ska vi ut och lägga os i världens största badkar:)
1D7FDC08-DC51-450B-A83F-402290BACA98.jpeg
B073F28F-80DD-4E5E-9D1E-86268D31DB4C.jpeg

Senast ändrad:
trevlig Lucia alla. Vi har landat in i Cebu City och det drog in ett regnoväder utan dess like. Aldrig fått katastrofvarning via sms förut. Regnade så där som man inte kan tro att det kan. I FYRA timmar. Nu lugnt och jag och hustrun har bokat massage imorgon och på söndag em åker vi till nästa ö
D1F37D99-9BC4-436B-A5E0-658EE1BB7902.png

Förflyttat oss till Sorsogon. Tanken var att detta skulle bli dagar med pool och en lite lyxig vecka. Redan under transporten från flygplatsen såg man effekterna av tyfonen. bråte, omkullblåsta eller knäckta palmer med mera. Tak med mera som flugit av. Ilandsproblemet var att även hotellet hade drabbats. Full aktivitet och nu fylls poolen på efter uppstädning. En kul grej var att vi har haft mattelektion med poolskötaren hur man räknar ut hur lång tid det tar att fylla poolen. Han sprang och hämtade papper och penna och sen hade vi lektion. En annan kul grej var att det kom en regnskur. Regnskuren i sig var inte kul men vi tog skydd i ett skjul och det hela slutade med Karaoke tillsammans med lokala 11 på fm i ett annat skjul. Kan tillägga att alla, och då menar jag alla, är glada, ler, och många spontanhälsar när man möter dom. Har inte sett en enda västerlänning på hela dagen så alla stirrar som första gången i Kina för 30 år sedan... De är väl inte turisttrötta.... Än...
D0791E91-8BB6-47CA-AB49-88F10C2200AF.jpeg

Senast ändrad:
Riktiga backpackers har egen chaufför... Idag en rundresa i Sorsogon med vulkan, varma källor, ruiner och strand. Tyvärr en del stängt pga att de fortfarande röjer. Men mest påtagligt var hur otroligt skrämmande det måste ha varit när tyfonen drog in. Chauffören hade fått el först nu efter nästan två veckor.
9E39271C-1D06-4AFA-BB86-1C2FED93E68C.jpeg
E85F629F-70E1-49DC-A74F-DBC53FE6036B.jpeg
B34A6ECA-3104-4D31-B7F2-8932E55DCA4C.jpeg
FD3A8CAD-0147-4A55-B862-5B354B0CC795.jpeg
91552B43-8852-45F0-9D7C-520184C4233A.jpeg

Förflyttat oss till Sorsogon. Tanken var att detta skulle bli dagar med pool och en lite lyxig vecka. Redan under transporten från flygplatsen såg man effekterna av tyfonen. bråte, omkullblåsta eller knäckta palmer med mera. Tak med mera som flugit av. Ilandsproblemet var att även hotellet hade drabbats. Full aktivitet och nu fylls poolen på efter uppstädning. En kul grej var att vi har haft mattelektion med poolskötaren hur man räknar ut hur lång tid det tar att fylla poolen. Han sprang och hämtade papper och penna och sen hade vi lektion. En annan kul grej var att det kom en regnskur. Regnskuren i sig var inte kul men vi tog skydd i ett skjul och det hela slutade med Karaoke tillsammans med lokala 11 på fm i ett annat skjul. Kan tillägga att alla, och då menar jag alla, är glada, ler, och många spontanhälsar när man möter dom. Har inte sett en enda västerlänning på hela dagen så alla stirrar som första gången i Kina för 30 år sedan... De är väl inte turisttrötta.... Än...
D0791E91-8BB6-47CA-AB49-88F10C2200AF.jpeg
Först och främst; otroligt kul att följa er resa! Jag kan heller inte hålla med mindre om det du säger.. en av de främsta anledningarna varför Filippinerna är ett fantastiskt resmål är att de ännu inte blivit förstörda av turism.

Först och främst; otroligt kul att följa er resa! Jag kan heller inte hålla med mindre om det du säger.. en av de främsta anledningarna varför Filippinerna är ett fantastiskt resmål är att de ännu inte blivit förstörda av turism.
Det enda stället hittills där det varit påträngande med turism var på white beach i Boracay. Nu bokade vi ovetandes en strand på andra sidan ön vilket vi var glada för. Så fantastiskt glada och gästvänliga människor, nyfikna barn, och en natur som går utanför det jag sett tidigare.

idag åkte vi till Subic beach. En av de stränder som kallas pink beaches. Att det var rosa såg man mest i vattenbrynet. Innan dess snorkling... När vi var på väg upp hoppade en stor rackare upp och bet hustrun i fingret med blodvite som följd. (Det där svarta fanskapet på första bilden)
Efter detta ett strandhugg och vi var helt själva på en jättestrand. Hyrde en egen båt, eller banka som dom säger för att ta oss hit. Grym dag!
5578B4B7-352F-4859-9EC1-63D7AD05E469.jpeg
BAC4BA73-FCA2-44E6-95C6-0F0CE5CA59BE.jpeg
B432995E-9506-4701-924C-9C867D9886BB.jpeg
2BE37E57-6349-4597-80F2-86500AA3B034.jpeg
0CBF18F8-FBC9-4BCE-81BF-3D8F349BB2CF.jpeg

Tillbaka
Topp