• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Görs det "classy" klockor i Asien?

Salesmayne

Panerai
Jag förstår att asiaterna och då rimligtvis främst japanerna hakade på/startade Quartz revolutionen men det var trots allt ett tag sen och mycket kan ha hänt sedan dess.

Görs det manuella och mekaniska klockor i Omega/Rolex kaliber med inhouseverk och ädelmetaller eller är Seikos finaste pjäser top-of-the-line? Jag har lite svårt att tro det då asiater är driftiga men ni vet ju garanterat mer.

Posta gärna länkar o visa favoriter för en outbildad herre.

God kväll
 
Senast ändrad:

Salesmayne

Panerai
Nej, det görs bara plastklockor där. Det finns därmed inget av intresse i denna forumdel. Trevlig kväll!

Jag har liiiiiite svårt att ta dig på allvar. Det bor trots allt några miljarder människor där.

Jag är hemskt ledsen om jag framstår som ignorant men då jag inte är ett jättefan av den produktion jag tagit del av hade jag gärna sett mer och möjligtvis öppnat ögonen för Asien helt enkelt!
 

JesperO

Rolex
Jag förstår att asiaterna och då rimligtvis främst japanerna hakade på/startade Quartz revolutionen men det var trots allt ett tag sen och mycket kan ha hänt sedan dess.

Görs det manuella och mekaniska klockor i Omega/Rolex kaliber med inhouseverk och ädelmetaller eller är Seikos finaste pjäser top-of-the-line? Jag har lite svårt att tro det då asiater är driftiga men ni vet ju garanterat mer.

Posta gärna länkar o visa favoriter för en outbildad herre.

God kväll

Som du skrev:
Jag har liiiiiite svårt att ta dig på allvar.
 

Salesmayne

Panerai
Som du skrev:
Jag har liiiiiite svårt att ta dig på allvar.

Varför? Jag är ju som sagt inget stort fan baserat på det jag sett men är alltid beredd att vidga mina vyer. Jag visste inte att konsensus var såpass önskvärt bland vuxna människor på ett forum.

Jag kanske ska förtydliga att jag inte gör mig lustig på något sätt.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Snöig klocka. Inte helt och hållet min kopp med thé även om den är vacker i all sin enkelhet. Verket verkar ju dock vara innovativt och nyskapande på flera punkter. Kul att alla slog sina smarta skallar samman för att förbättra klockan. Det verkar ha lönat sig :)
Finns ju även denna från konkurrenten (och mekaniska Campanola men de har verk från Citizen-ägda La Joux Perret och är därmed inte japanskt in-house längre)
https://www.hodinkee.com/articles/citizen-tourbillon-y01-introducing
 

Salesmayne

Panerai
Finns ju även denna från konkurrenten (och mekaniska Campanola men de har verk från Citizen-ägda La Joux Perret och är därmed inte japanskt in-house längre)
https://www.hodinkee.com/articles/citizen-tourbillon-y01-introducing

Will read. Edit: Done! Jag måste säga att jag blev måttligt imponerad över denna Citizen Tourbillon. Designen håller förvisso måttet men det känns lite som något som är gjort bara för att, jag känner inget så att säga. Men det kan ju motbevisas inom en snar framtid som artikeln antydde. Time will tell.

Citizen är ju inte så sexigt märke enligt mig dessvärre, men det är ju jag det.

Nä....Credorn alla dagar än så länge.
 
Senast ändrad:

Mforce

Vacheron
2-Faktor

Seiko never managed to do any better, for in 1968 the Neuchâtel Observatory cancelled its chronometer contests for good – 1967 was the last year it ran the contest. Seiko instead headed to Geneva for the Concours de Genève organised by the Observatory of Geneva.

In Geneva Seiko proceeded to take fourth to tenth place in the wristwatch movement category, with first to third place occupied by the quartz Beta 21 movement from Centre Electronique Horloger, an enterprise backed by the Swiss watch industry. That meant that the Seiko movements were the top finishers in the mechanical movement category.

After Seiko’s victories in 1968, the Geneva observatory then cancelled its contests in 1968, ending the long tradition of Swiss observatory timing trials.

Källa: http://watchesbysjx.com/2013/06/exp...ark-astronomical-observatory-chronometer.html
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Seiko never managed to do any better, for in 1968 the Neuchâtel Observatory cancelled its chronometer contests for good – 1967 was the last year it ran the contest. Seiko instead headed to Geneva for the Concours de Genève organised by the Observatory of Geneva.

In Geneva Seiko proceeded to take fourth to tenth place in the wristwatch movement category, with first to third place occupied by the quartz Beta 21 movement from Centre Electronique Horloger, an enterprise backed by the Swiss watch industry. That meant that the Seiko movements were the top finishers in the mechanical movement category.

After Seiko’s victories in 1968, the Geneva observatory then cancelled its contests in 1968, ending the long tradition of Swiss observatory timing trials.

Källa: http://watchesbysjx.com/2013/06/exp...ark-astronomical-observatory-chronometer.html
Finns även ett ganska roligt avsnitt av "unwound" podcasten där dom berättar just om detta. Kommer inte ihåg vilket avsnitt det var men det är en mycket bra podd med mycket seiko nörderi i allmänhet.
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Beijing Ruga i guld, med deras inhouse B24-verk. Double-barrel, double-escapement
beijing-18k-gold-handwind-wristwatch-mechanical-b24-ruga-big-62fe8c896eddc740b1d98a47825ac560.jpg

14727964485474.png


Cloisonne Enamel
JZF_2014-8501241.jpg


TB10 tourbillion, verket 2,9mm och boetten 6mm (in-house)
wrist.jpg

IMG_5444.jpg
 

Salesmayne

Panerai
Ha ha cloisonne-pjäsen är verkligen riktigt dålig. Boetten är förvisso klart godkänd men motivet på tavlan är hemskt.

Kul med input herrar! Plötsligt händer det saker. Den enda klocka jag sett innan är Credon så allt har varit av intresse.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag förstår att asiaterna och då rimligtvis främst japanerna hakade på/startade Quartz revolutionen men det var trots allt ett tag sen och mycket kan ha hänt sedan dess.

Görs det manuella och mekaniska klockor i Omega/Rolex kaliber med inhouseverk och ädelmetaller eller är Seikos finaste pjäser top-of-the-line? Jag har lite svårt att tro det då asiater är driftiga men ni vet ju garanterat mer.

Posta gärna länkar o visa favoriter för en outbildad herre.

God kväll
Nu kanske du fått svar på dina funderingar redan, men det enkla svaret är ja! Men ett lite reserverat ja... De flesta tillverkare gör mekaniska klockor, Orient är väl den av de stora (Seiko, Citizen, Casio) som inte har kvarts utan endast har mekaniska klockor. Inhouseverk och ädelmetall, just ädelmetall finns det några, har inte jätte koll, men Grand Seiko, Seiko och Citizen Campagnola. Finns nog någon med större koll än mig. Inhouseverk, ja Seiko gör väl förutom alla delar (glas, boett, kuggar och skruvar, juveler, you name it) till klockan också maskinerna och allt runt ikring. Vill minnas att jag hört att dom har eget stålverk. Europeisk "inhouse" är en kraftig överdrift om du jämför med Japan. Det var också därför dom var så illa ute under kvartskrisen på 70-80 talet, dom var för beroende av olika underleverantörer för att kunna ställa om snabbt och hålla volymer jämförbara med Japanernas. Nog om det. Själva reservationen till mitt ja är att man i Japan har en annan filosofi och lite andra värderingar än i Europa. Det är inte riktigt rättvist att jämföra lyx när lyx definieras olika.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
De stora asiaterna typ Seiko, Citizen Miyota, Tianjin Seagull m.fl. gör väl mer mekaniskt in-house än alla schweizare? Seagull är världens största fabrikör av manuella och automatiska urverk. Beijing Watch Factory (bjwaf) tycker jag gör mycket trevligt i de lite högre nivåerna.
 

Salesmayne

Panerai
En given kandidat enligt mig, är Grand Seikos SBGW251/252/253. Har svårt och se hur man kan nämna något dåligt om dessa klockor rent objektivt, även om de estetiskt kanske inte tilltalar en.

IMG_3925.JPG


Vill du läsa mer kan du läsa:
https://www.hodinkee.com/articles/grand-seiko-independent-brand-sbgw251-sbgw252-sbgw255-introducing

Det vill jag...efter en promenix. Verkar som att frugan vill kolla på farmen och då är det ju givet att jag läser något så att min hjärna inte smälter.
 

Salesmayne

Panerai
Jag är inte helt såld på Grand Seikon men börjar kanske förstå vad japaner menar med lyx, återhållsam och stilren "perfektion" med teknik som matchar. Det är absolut inget fel på den däremot, men den hade gått under radarn tror jag. Det behöver ju inte vara negativt i sig men den framstår som tämligen "plain" om man inte vet vad man tittar på.
 

Brage

Omega
Jag är inte helt såld på Grand Seikon men börjar kanske förstå vad japaner menar med lyx, återhållsam och stilren "perfektion" med teknik som matchar. Det är absolut inget fel på den däremot, men den hade gått under radarn tror jag. Det behöver ju inte vara negativt i sig men den framstår som tämligen "plain" om man inte vet vad man tittar på.

Det du verkar söka isåfall, är en påfågel till klocka, inte nödvändigtvis en klocka med klass.
-Om man inte vet vad man kollar på, säger det mer om den som kollar, än om objektet i sig.
 
Topp