• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Görs det "classy" klockor i Asien?

Salesmayne

Panerai
Det du verkar söka isåfall, är en påfågel till klocka, inte nödvändigtvis en klocka med klass.
-Om man inte vet vad man kollar på, säger det mer om den som kollar, än om objektet i sig.

Jag tror att du har missuppfattat det hela, jag är inte ute efter en klocka ute var mest intresserad av vad som faktiskt finns där ute utöver alla standard quartzare i alla dess slag. Något som jag delvis fått svar på ovan i tråden även om det rimligtvis måste finnas ännu mer. Jag är nog inte så påfåglig av mig har Rolex, Certina, Tissot, Omega, Bulova, Poljot mm....Burrrrrrrrrrrdddddd gang!! Brrrrrrrrrrrrrr
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Fördel med Asien anser jag är att du från seiko (exempelvis) kan köpa klockor med finish långt över vad du får i ”Schweiziska märken” i budget/mellansegment. Ta ex. Sarv/spirit/sarx/sarglinjen m.fl. som har en finish långt över standard Certina/tissot etc. Och med bra verk! Nedan lite klockor jag ägt som verkligen är fina i finish och för mig i dess design:
EA1AAC56-EDB6-45F3-BDA5-3B354A1B1598.jpeg
022829F4-CC07-4176-B8E0-D05526906770.jpeg
004BE191-F67E-4B06-9878-E1A5DEC09618.jpeg
F9B16DE5-854E-498D-95F8-C33CA4C7D4EB.jpeg

För att inte tala om allt roligt som finns att tillgå vintage! :) Har dessvärre sämre koll på andra asiatiska märken...

Googla, prova och se. Finns mkt skoj :)
 

Psykel

Patek
Credor Fugaku. Denna pjäs är helt otrolig! Kolla bara på "motivet" på verket som matchar tavlans tsunamitema!
Kaliber 6830, 3.98mm tjockt manuellt verk med Seikos första tourbillon. Boetten är i platina och 18k gult och vitt guld och 48 stycken safirer.
Tavlan är urushilackad (Seikos specialitet på mörka tavlor) och motivet består av 18k gult och vitt guld, pärlemor och snäckskal. Tillverkad i åtta exemplar.
Seiko-Credor-Fugaku-Tourbillon-aBlogtoWatch-4-1.jpg

Seiko-Credor-Fugaku-Tourbillon-aBlogtoWatch-2-2.jpg
 

UNO

Panerai
Quartz och fulländad stilren perfektion.
7761D50D-9C93-4173-ACB5-F918ECCBEEAB.jpeg
Jag är inte helt såld på Grand Seikon men börjar kanske förstå vad japaner menar med lyx, återhållsam och stilren "perfektion" med teknik som matchar. Det är absolut inget fel på den däremot, men den hade gått under radarn tror jag. Det behöver ju inte vara negativt i sig men den framstår som tämligen "plain" om man inte vet vad man tittar på.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Credor Fugaku. Denna pjäs är helt otrolig! Kolla bara på "motivet" på verket som matchar tavlans tsunamitema!
Kaliber 6830, 3.98mm tjockt manuellt verk med Seikos första tourbillon. Boetten är i platina och 18k gult och vitt guld och 48 stycken safirer.
Tavlan är urushilackad (Seikos specialitet på mörka tavlor) och motivet består av 18k gult och vitt guld, pärlemor och snäckskal. Tillverkad i åtta exemplar.
Seiko-Credor-Fugaku-Tourbillon-aBlogtoWatch-4-1.jpg

Seiko-Credor-Fugaku-Tourbillon-aBlogtoWatch-2-2.jpg
Klockren beater att bära på scout hajk med kidsen. Perfekt med en tunn klocka även då det blir "kuddstock" över lerpöl :D
 

Chad

Rolex
Du kan ju börja med att läsa några sidor i diverse trådar här på Kobra Kai, så kan du bilda dig en uppfattning.

Förslagsvis: Grand Seiko-tråden, Nyheter från Seiko och GS och givetvis SLA017-tråden ;)
 

Salesmayne

Panerai
Maison Celadon använder Beijing-verk och gör en del custom tavlor m.m
https://maisonceladon.com/pages/our-watches

både silkesbroderade tavlor och Cloisonne

Rent spontant måste jag säga att jag uppskattar att dom inkorporerat lokalt hantverk a la silke dock är inte dom florala motiven någon större hit i kombination med dessa klockor. Kanske hade en guldboett ramat in det bättre men tveksamt. Nåväl, kul tanke oavsett.
 

Salesmayne

Panerai
Jag har (tyvärr) läst hela tråden. Kul att du läst en artikel om varje märke och bildat dig en uppfattning.

Du verkar vara en mycket klok man.

Herregud jag måste väl börja någonstans eller vad tycker du? Jag försöker som du säger bilda mig en uppfattning även om den må vara en droppe i havet. Din sketna attityd kan du däremot hålla någon annanstans ditt mähä.
 

Chad

Rolex
Herregud jag måste väl börja någonstans eller vad tycker du? Jag försöker som du säger bilda mig en uppfattning även om den må vara en droppe i havet. Din sketna attityd kan du däremot hålla någon annanstans ditt mähä.

Precis, därav tipsade jag om 3 bra trådar att börja i om du nu är intresserad av "classy" klockor från Asien.

Än en gång bevisar du att du verkar vara mycket klok, kul att se!
 

Salesmayne

Panerai
Precis, därav tipsade jag om 3 bra trådar att börja i om du nu är intresserad av "classy" klockor från Asien.

Än en gång bevisar du att du verkar vara mycket klok, kul att se!

Det är inte tipset jag reagerar på utan din balla attityd vilken gör att du framstår som en åsna. Testa att vara lite ödmjuk vet jag (jag veeeet...det kommer från mig)

Jag ska läsa trådarna vid tillfälle, oroa dig inte.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Zaratsupolerade visare och täckt nav för visarna är över de flesta schweizares förmåga.

Schweiziskt junk går bort, asiater är det ända som är värt att ha om man bryr sig om kvalité och finish. Schweizare är till för de som tror att lite guld är samma sak som kvalité.
 

Brage

Omega
Zaratsupolerade visare och täckt nav för visarna är över de flesta schweizares förmåga.

Schweiziskt junk går bort, asiater är det ända som är värt att ha om man bryr sig om kvalité och finish. Schweizare är till för de som tror att lite guld är samma sak som kvalité.

Jag vet inte om du är seriös eller inte med detta inlägg.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Rent spontant måste jag säga att jag uppskattar att dom inkorporerat lokalt hantverk a la silke dock är inte dom florala motiven någon större hit i kombination med dessa klockor. Kanske hade en guldboett ramat in det bättre men tveksamt. Nåväl, kul tanke oavsett.
Har alltid gillat Snowflake i rosse. Men den här guldklumpen med 8 dagarsverk är nog fan det bästa jag sett hittills i blingligan. Modellnummer SBGD202
Grand-Seiko-Spring-Drive-8-Day-Rose-Gold-Sparkling-Black-Dial-SBGD202-7.jpg

Endast 52800 EUR.
 
Topp