• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gallet Multichron v72c

Förresten @salmonia vart fick du tag på din Gallet?
Köptes av en amerikans handlare för tre- fyra år sedan.
Jag betalade dyrt, men jag tror att, är det något som kommer gå upp i värde så är det dessa.
Amerikanarna har ett stort intresse redan nu och det kommer förmodligen sprida sig.
Varför ”betala miljoner” (rolex jck) när du kan få samma klocka för en bråkdel?
(Dessutom är dessa ovanligare än Rolex jck)

Jag betalade dyrt, men jag tror att, är det något som kommer gå upp i värde så är det dessa.
Amerikanarna har ett stort intresse redan nu och det kommer förmodligen sprida sig.
Det är dock ingen Rolex och ser inte ut som en Rolex, så jämförelsen haltar rejält. Viktiga är att du är nöjd!

50EECBDB-9D56-4831-A0A4-ECAEE2953290.png
E8F52DA1-6FB1-4245-818E-100BF509B64B.jpeg
Det är dock ingen Rolex och ser inte ut som en Rolex, så jämförelsen haltar rejält. Viktiga är att du är nöjd!
Vad är skillnaden?...ja nu ser jag, det står inte Rolex på tavlan ;-)

50EECBDB-9D56-4831-A0A4-ECAEE2953290.png
E8F52DA1-6FB1-4245-818E-100BF509B64B.jpeg

Vad är skillnaden?...ja nu ser jag, det står inte Rolex på tavlan ;-)
Tycker inte att man över huvud taget ska jämföra din Gallet eller min Le Phare för den delen med Rolex och JCK. Det är inte alls samma klocka bara för att de har samma urverk! Rolex är Rolex, Gallet är Gallet, Heuer är Heuer, Bretling är Breitling, Wakmann är Wakmann, Le Phare är Le Phare osv. Det påstås i vissa kretsar att de "alla" skulle komma från samma fabrik och det då skulle vara "samma" klocka, och därmed lika bra som den mest kända - JCK. Strunt samma om de kommer från samma fabrik, de har olika formspråk, uttryck och design. Vissa är bättre och vissa är sämre - och JCK är en av de bättre tycker jag.

Tycker inte att man över huvud taget ska jämföra din Gallet eller min Le Phare för den delen med Rolex och JCK. Det är inte alls samma klocka bara för att de har samma urverk! Rolex är Rolex, Gallet är Gallet, Heuer är Heuer, Bretling är Breitling, Wakmann är Wakmann, Le Phare är Le Phare osv. Det påstås i vissa kretsar att de "alla" skulle komma från samma fabrik och det då skulle vara "samma" klocka, och därmed lika bra som den mest kända - JCK. Strunt samma om de kommer från samma fabrik, de har olika formspråk, uttryck och design. Vissa är bättre och vissa är sämre - och JCK är en av de bättre tycker jag.
Håller med till viss del.
Formspråk, design och uttryck ja.
För mig är det dock väldigt lika klockor, med samma motor, ”samma” waterproofcase, samma typ av krona, samma tryckknappar.
Därav tycker jag man kan jämföra dessa och förundras över att bara för att det står Rolex på tavlan är den 30,40 ja kanske 50 ggr dyrare.
Detta är något som klocksamlare har börjat få upp ögonen för och intresset för ”typ” samma klockor ökar.
Att säga att jämförelsen ”haltar rejält” är av ren okunnighet.

Senast ändrad:
Sen kan vi ju hoppas att dessa kronografer kommer gå upp i värde. För de är ju fantastiska. Men jag tycker trenden är den motsatta just nu. De gå i alla fall inte upp i pris. Sen kan jag ju personligen tycka att en så pass komplex kronograf får 40-tal som min skulle vara värd en del.
img_0217-jpg.500409

Senast ändrad:
Sen kan vi ju hoppas att dessa kronografer kommer gå upp i värde. För de är ju fantastiska. Men jag tycker trenden är den motsatta just. De gå i alla fall inte upp i pris. Sen kan jag ju personligen tycka att en så pass komplex kronograf får 40-tal som min skulle vara värd en del.
img_0217-jpg.500409
Vänta bara, kunskapen sprider sig, om än något sakta...:)

Håller med till viss del.
Formspråk, design och uttryck ja.
För mig är det dock väldigt lika klockor, med samma motor, ”samma” waterproofcase, samma typ av krona, samma tryckknappar.
Därav tycker jag man kan jämföra dessa och förundras över att bara för att det står Rolex på tavlan är den 30,40 ja kanske 50 ggr dyrare.
Detta är något som klocksamlare har börjat få upp ögonen för och intresset för ”typ” samma klockor ökar.
Att säga att jämförelsen ”haltar rejält” är av ren okunnighet.
Hehe, okunnighet Salmonia. Kul. Det är inte samma boett, samma krona, samma design, samma taveltillverkare, samma varumärke osv. Däremot finns det klockor där alla komponenter kommit från samma tillverkare men värdet skiljer tiofalt. De blir däremot inte likadana klockor och de tilltalar olika kundgrupper. Så har det alltid varit och så kommer det alltid förbli. Din Gallet är ingen Rolex, men vad gör det? Gallet är med Breitling föregångarna till våra moderna kronografer. De är trendsättarna som fick ihop hela paketet och gjorde fantastiska bruksur som låg före sin tid.

Hehe, okunnighet Salmonia. Kul. Det är inte samma boett, samma krona, samma design, samma taveltillverkare, samma varumärke osv. Däremot finns det klockor där alla komponenter kommit från samma tillverkare men värdet skiljer tiofalt. De blir däremot inte likadana klockor och de tilltalar olika kundgrupper. Så har det alltid varit och så kommer det alltid förbli. Din Gallet är ingen Rolex, men vad gör det? Gallet är med Breitling föregångarna till våra moderna kronografer. De är trendsättarna som fick ihop hela paketet och gjorde fantastiska bruksur som låg före sin tid.

Men de tål att jämföras. Om de tillverkades under samma tidsera, innehåller samma verk och har ”nästan” samma utseende, så varför inte?
Jag skulle inte beskriva det som att ”halta rejält” iaf.

Tillbaka
Topp