• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gamla klockor med gravyr

karloscar

Basic
2-Faktor
Vad tycker ni om gravyr på klockor?
Något som ger klockan proveniens och en historia, eller bra något som sänker värdet?

Jag är för det förstnämda!
Gillar klockor som bevisligen har varit en kär ägodel och använts.

Inom militäruren är det ett absolut måste att gravyr finns för att visa att klockan varit issued. Får gärna vara rena ristningar, ju mer desto bättre.:)
Men med civila klockor är det en nackdel med gravyr? Verkar så i alla fall.
Här är några exempel på gravyrer som jag uppskattar. Alla klockorna närmar sig 100 år, så själva gravyren har en helt annan kvalitet är nuförtiden.

Har ni några intressanta eller fina gravyrer?

Maltes Helvetia
IMG_6487.JPG
IMG_6489.JPG

Fin julklapp för 97 år sedan..!
IMG_6490.JPG

Denna är jag riktigt nyfiken på. Utvandrad svensk som skickat hem den, eller någon på besök i USA? Al Capone härjade i Chicago samtidigt i alla fall..
IMG_6494.JPG

Bilagor

• IMG_6492.JPG
    IMG_6492.JPG
    158.8 KB · Visningar: 21
Det här kan bli en intressant tråd. Även om jag gärna propagerar för handgravyr och hantverket bakom så är jag ibland lite kluven. Men är gravyren bara välgjord så ger det åtminstone bäraren ett mervärde. Sedan kan jag någon gång ibland tycka att det graveras lite för mycket och ogenomtänkt. Jag har genom åren sett många exempel på när gravyren förstör mer än den tillför.
Men exemplen ovan visar fina och hantverksmässigt drivna handgravyrer som säkert har glatt bäraren. Vad dagens kvalité beträffar så beror det nog mer på om man kostat på att göra en handgravyr eller en nöjt sig med någon typ av maskingravyr. Egentligen inget fel med maskingravyrer men det blir betydligt vackrare med en bra handgravyr. Dagens handgravörer klarar mycket väl att göra gravyrer som på de här klockorna. Men idag kan det många gånger vara en prisfråga för beställaren.

Senast ändrad:
Det här kan bli en intressant tråd. Även om jag gärna propagerar för handgravyr och hantverket bakom så är jag ibland lite kluven. Men är gravyren bara välgjord så ger det åtminstone bäraren ett mervärde. Sedan kan jag någon gång ibland tycka att det graveras lite för mycket och ogenomtänkt. Jag har genom åren sett många exempel på när gravyren förstör mer än den tillför.
Men exemplen ovan visar fina och hantverksmässigt drivna handgravyrer som säkert har glatt bäraren. Vad dagens kvalité beträffar så beror det nog mer på om man kostat på att göra en handgravyr eller en nöjt sig med någon typ av maskingravyr. Egentligen inget fel med maskingravyrer men det blir betydligt vackrare med en bra handgravyr. Dagens handgravörer klarar mycket väl att göra gravyrer som på de här klockorna. Men idag kan det många gånger vara en prisfråga för beställaren.
Emilia Adamsdotter-Blomqvist, är det inte alla som är. Men där är exempel på en gravyr/gravör som jag tror betraktats som värdehöjande. På de gamla Haldorna alltså. Rena konstverken.

Hgr.jpg

(Nej, de är tyvärr inte mina)

(Edit:
För de som inte känner till det; Emilia Adamsdotter-Blomqvist var gravör på svenska Halda som gjorde högklassiga fickur i Blekinge decennierna runt förra sekelskiftet)

Senast ändrad:
Emilia Adamsdotter-Blomqvist, är det inte alla som är. Men där är exempel på en gravyr/gravör som jag tror betraktats som värdehöjande. På de gamla Haldorna alltså. Rena konstverken.

Hgr.jpg

(Nej, de är tyvärr inte mina)
Fantastiskt vacker! Det är många timmars arbete nedlagt på den gravyren. Jag håller med, där har vi en värdehöjande handgravyr oavsett vad ägaren för dagen skulle råka heta.

Min gamla Omega 14k guld från 1932 som nån fick i 40årspresent 1938. Går iväg på Kaplans Klockor nu på lördag.

7A04DAC4-6D5A-499A-9FF5-4CD97F2D82CC.jpeg
88948FE8-81EF-4A78-8FB7-2D8430A5E215.jpeg
Har provat auktion ngn enstaka gång men blivit besviken. Ska nu sälja mina militärer (på K&S), en 37mm Eterna, en Mido Multifort och troligen ngt mer. Tror du det är värt att lämna på Kaplans? Måste ju bli mkt dyrare för att det ska löna sig... Är det viss typ av objekt som lämpar sig?

Ursäkta viss trådkapning...

Har provat auktion ngn enstaka gång men blivit besviken. Ska nu sälja mina militärer (på K&S), en 37mm Eterna, en Mido Multifort och troligen ngt mer. Tror du det är värt att lämna på Kaplans? Måste ju bli mkt dyrare för att det ska löna sig... Är det viss typ av objekt som lämpar sig?

Ursäkta viss trådkapning...
Det beror på vad man menar med löna sig och för egen del kan jag inte säga att jag förväntar mig att gå vinst på varje klocka jag köper. Roligt med auktion och skönt att låta någon annan göra jobbet. Svårt att säga vad som går bra och inte på auktion, 37mm Eterna låter som auktionsklocka, militärer också men man vet ju aldrig. Låga utrop utan reservation på eBay och en stilla bön till högre makter kan vara melodin!

Det beror på vad man menar med löna sig och för egen del kan jag inte säga att jag förväntar mig att gå vinst på varje klocka jag köper. Roligt med auktion och skönt att låta någon annan göra jobbet. Svårt att säga vad som går bra och inte på auktion, 37mm Eterna låter som auktionsklocka, militärer också men man vet ju aldrig. Låga utrop utan reservation på eBay och en stilla bön till högre makter kan vara melodin!
Med löna sig menar jag att man får mer än på KS, oavsett inköpspris :) Tycker jag sätter låga priser men ändå rätt svalt intresse. Ska fundera lite och kanske testa Kaplans igen... Tack! :)

item_915650_8ab16076d0.JPG

Jag har denna (bild stulen från Auctionet).
Enligt mig en en snygg gravyr som är proffsigt gjord.

Det förändrar dock inte att jag ändå hellre varit utan den.
Hade det varit någonting som jag kunde få reda på lite mer info om så hade det varit sin sak, men bara "T.B." och ett datum känns lite vagt.

Näe, som sagt. Hade hellre sluppit den.

Borde platsa här, vet inte vad den snirkliga gravyren står för, och tyvärr har någon, kanske Wolverine varit fram och försökt öppna boetten.
Z4.jpg

Då kommer mina då!
Certina, min farfars förtjänstklocka
A37A5117-6D52-4DD7-8737-3A3E98164F88.jpeg

Seiko
6CECDC99-0562-44FF-B032-3D113BEA8552.jpeg

Movado
908CEFB9-BB39-4F7E-B95D-6E86AB96895A.jpeg

Reverso
6E121CC9-9C15-408D-BDD1-E24A39A1B43B.jpeg

Jag har bara några enstaka med gravyr. Ofta gillar jag det inte men är det tillräckligt snyggt gjort är det lite kul faktiskt. Den här tycker jag om. Gissar att det inte påverkar värdet särskilt mycket. Gör det det så bryr jag mig inte.
V5WuwDc.jpg
Fina gravyrer! Lite imponerade med handgravyrerna på stål, de där är inte helt lätta att sticka i. Dessutom kan det skilja mycket i metallen mellan olika stålboetter.
@Exxet , du har ett sk. spegelmonogram på din klocka. G P står det rättvänt på höger sida av monogrammet, den vänstra är ju den speglade delen och tillsammans bildar det ett vackert symmetriskt mönster.

@karloscar 's ingång på tråden är ju klockor som bevisligen har varit en kär ägodel och använts samt intressanta eller fina gravyrer. Den här fyller nästan alla kriterierna och jag trodde faktiskt inte att jag skulle få se den här klockan några fler gånger. Den har tillhört en god bekant och yrkesbroder, framförallt vän till mina föräldrar. Han köpte den på 70-talet och det var en klocka han alltid bar, förmodligen in i det sista. Upptäckte den av en ren slump i tråden för auktionstips igår kväll. Tittade först bara på den som hastigast, bara för att det var en sån Heuer som han hade. Och så var det hans klocka...! Utan hans egen "stöldmärknings gravyr" hade jag aldrig vetat att det var den Heuer Monacon. Tidigare har jag tyckt den gravyren var skitful, nu blev jag både glad och sorgsen över att se den igen. Tack för länken @PetriS
IMG_20181027_002002.png

@karloscar 's ingång på tråden är ju klockor som bevisligen har varit en kär ägodel och använts samt intressanta eller fina gravyrer. Den här fyller nästan alla kriterierna och jag trodde faktiskt inte att jag skulle få se den här klockan några fler gånger. Den har tillhört en god bekant och yrkesbroder, framförallt vän till mina föräldrar. Han köpte den på 70-talet och det var en klocka han alltid bar, förmodligen in i det sista. Upptäckte den av en ren slump i tråden för auktionstips igår kväll. Tittade först bara på den som hastigast, bara för att det var en sån Heuer som han hade. Och så var det hans klocka...! Utan hans egen "stöldmärknings gravyr" hade jag aldrig vetat att det var den Heuer Monacon. Tidigare har jag tyckt den gravyren var skitful, nu blev jag både glad och sorgsen över att se den igen. Tack för länken @PetriS
IMG_20181027_002002.png

Blir ju väldigt personligt vid ett sånt här tillfälle. Förstår känslan!

Vänta, vänta... Polisen? Nu blev den plötsligt mycket roligare! Tusen tack! Har du möjlighet att översätta hela gravyren?
Såna här äldre förtjänstklockor ser man ofta i
Japan både i den statliga och privata sektor och oftast efter 20 år som den här.
Överst 20 år och sen för god tjänst ungefär i Shizuokas läns "public safety commison" om man googleöversätter det vilket är en del av polisen.
Så antagligen en byråkrat och inte en stenhård kommisarie som låser in bovar på löpande band.

Såna här äldre förtjänstklockor ser man ofta i
Japan både i den statliga och privata sektor och oftast efter 20 år som den här.
Överst 20 år och sen för god tjänst ungefär i Shizuokas läns "public safety commison" om man googleöversätter det vilket är en del av polisen.
Så antagligen en byråkrat och inte en stenhård kommisarie som låser in bovar på löpande band.
Haha, det duger åt mig! Har haft klockan i ett par år men inte kunnat översätta mer än 20 år längst upp, min japanska är inte den bästa. Tusen tack!

Tillbaka
Topp