• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Garanti"-krångel med tysk handlare

olivetti

Cartier
Ibland känns det som att vi har en övertro på våra svenska AD dom har sagt att det kostar 9k är det sanning eller ett behov att få in 9 k för att klara budgeten? Sanningen ligger kanske på 4500 hos en fristående urmakare med Rolexkontakter. Eller om vi har riktig tur på 2500:- ingenting förvånar mig längre avseende service på dyra märkesur.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Ibland känns det som att vi har en övertro på våra svenska AD dom har sagt att det kostar 9k är det sanning eller ett behov att få in 9 k för att klara budgeten? Sanningen ligger kanske på 4500 hos en fristående urmakare med Rolexkontakter. Eller om vi har riktig tur på 2500:- ingenting förvånar mig längre avseende service på dyra märkesur.
Kan man få rabatt på service om man köpt klockan på samma AD man servar hos? Fri prissättning gäller ju såklart om man handlat uret på något annat håll, eller ja oavsett men smart av ADn att ge rabatterad service på ur de sålt kan man tycka
 

OBRKV

Cartier
Ibland känns det som att vi har en övertro på våra svenska AD dom har sagt att det kostar 9k är det sanning eller ett behov att få in 9 k för att klara budgeten? Sanningen ligger kanske på 4500 hos en fristående urmakare med Rolexkontakter. Eller om vi har riktig tur på 2500:- ingenting förvånar mig längre avseende service på dyra märkesur.

Ja, nu är det ju så att dom räknat med flera delar än de som hänger med i en helservice, eller en "översyn" som Rob E kallar det för. Bland annat ny balansaxel, nya skruvar etc. Servicen i sig är specad till 5.5k.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Ja, nu är det ju så att dom räknat med flera delar än de som hänger med i en helservice, eller en "översyn" som Rob E kallar det för. Bland annat ny balansaxel, nya skruvar etc. Servicen i sig är specad till 5.5k.


Nya skruvar? Låter som förra urmakaren varit en riktigt klåpare?
 

OBRKV

Cartier
Well.. Lite mailande fram och tillbaka och det verkar som att jag får skicka klockan till Tyskland.

Ringde Posten, de verkade inte kunna skicka den försäkrad dit. Ringde DHL som sa att det skulle gå på några kronor över 1300. Flygresor.se säger att en helg går på 1500:-.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du kan läsa vad jag skriver nästa gång ;)

Jag skrev inget om servicebehovets vara eller icke vara utan bara att slitna hjul och dåliga oljor gör att alla visare sackar, dvs hela urverket, inte bara minutvisaren som ägaren beskriver!
Håller med, att fixa en visare fixar vilken urmakare som helst. Sen om den dessutom har ett övergripande servicebehov, det är en annan fråga.

Översyn och service är inte samma sak. Har tysken skrivit att urverket fått sig en översyn så betyder det ju inte att oljorna i urverket är bytta.
 

M021

Rolex
2-Faktor
En parentes i sammanhanget, såg när du drog tillbaka klockan från annonssidan för att gå igenom klockan när du fick aning om att något var på tok, uppskattas, självklart hade det slutat trist i slutändan men ibland ser människor inte längre än nästippen, så vill nämna att det är snyggt gjort trots att det är förväntat så att säga,

hoppas det löser sig,
 

OBRKV

Cartier
En parentes i sammanhanget, såg när du drog tillbaka klockan från annonssidan för att gå igenom klockan när du fick aning om att något var på tok, uppskattas, självklart hade det slutat trist i slutändan men ibland ser människor inte längre än nästippen, så vill nämna att det är snyggt gjort trots att det är förväntat så att säga,

hoppas det löser sig,

Jag kanske inte kan tala för alla men Jag vill ju gärna sälja en så bra klocka som möjligt, med en så glad "kund" som möjligt :)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Översyn och service är inte samma sak. Har tysken skrivit att urverket fått sig en översyn så betyder det ju inte att oljorna i urverket är bytta.


Känns som "översyn" är ett luddigt begrepp. Jag tycker absolut att det kan inkludera att byta oljor samtidigt behöver det inte vara så. För mig står det för att man undersöker och åtgärdar det som behöver åtgärdas. Vad själva undersökningen innebär är vitalt. Är den rent helt okulär lär det finnas utrymme för att man missar uppenbara saker.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Känns som "översyn" är ett luddigt begrepp. Jag tycker absolut att det kan inkludera att byta oljor samtidigt behöver det inte vara så. För mig står det för att man undersöker och åtgärdar det som behöver åtgärdas. Vad själva undersökningen innebär är vitalt. Är den rent helt okulär lär det finnas utrymme för att man missar uppenbara saker.
Man får ju intrycket av att "genomgången" på c24 innebär ruckning utifrån alla problem man läst om.
 

Whedda

Rolex
Man får ju intrycket av att "genomgången" på c24 innebär ruckning utifrån alla problem man läst om.

"Genomgången" på Ch24 är en garanti jag skulle klassa som snäppet svagare än ett politikerlöfte...

Kan bokstavligen betyda att de öppnat bakboetten, slagit ett getöga och sedan stängt den igen.

Angående lösningen rekommenderar jag fortfarande att man skickar tillbaka klockan till säljaren. Det är trots allt hans rätt att få korrigera felet. Jag skulle däremot vara tydlig med att få en komplett beskrivning av gång och amplitud innan klockan skickas tillbaka.

Om säljaren inte lyckas lösa problemet skulle jag trycka på med krav om att antingen häva köp eller åtminstone att han stod för en signifikativ del av Servicen hos Rob E då klockan inte är i det skick annonsen beskrivit.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Well.. Lite mailande fram och tillbaka och det verkar som att jag får skicka klockan till Tyskland.

Ringde Posten, de verkade inte kunna skicka den försäkrad dit. Ringde DHL som sa att det skulle gå på några kronor över 1300. Flygresor.se säger att en helg går på 1500:-.
Läs villkoren hos dhl, du får inte skicka klockor enl vad de skriver. Vet också att personalen inte har koll på det.
Jag har iofs skickat men du bör nog ta i beaktning att om du skriver klocka på deklarationen kan det bli problem.
 

OBRKV

Cartier
"Genomgången" på Ch24 är en garanti jag skulle klassa som snäppet svagare än ett politikerlöfte...

Kan bokstavligen betyda att de öppnat bakboetten, slagit ett getöga och sedan stängt den igen.

Angående lösningen rekommenderar jag fortfarande att man skickar tillbaka klockan till säljaren. Det är trots allt hans rätt att få korrigera felet. Jag skulle däremot vara tydlig med att få en komplett beskrivning av gång och amplitud innan klockan skickas tillbaka.

Om säljaren inte lyckas lösa problemet skulle jag trycka på med krav om att antingen häva köp eller åtminstone att han stod för en signifikativ del av Servicen hos Rob E då klockan inte är i det skick annonsen beskrivit.


Precis, och därför frågade jag även via mail om skicket. Kanske skulle vara mer krävande och be om dokumentation eller liknande. Nåja...

De har sagt att deras verkstad använder Rolex-delar och att jag inte behöver oroa mig. Jag frågade om de kommer speca vad som är gjort och de svara i stil med "Skicka bara ner klockan så kommer allt bli bra". Känns lite halvseriöst. Men jag får nog hämta klockan från Rob och skicka ner den på något sätt.

Be säljaren ordna med returfrakten.

Har vid flera tillfällen bett om dom inte kan göra det, men icke. De menar på att de också ska betala frakt hit när den är klar.
 

poormans

Rolex
Läs villkoren hos dhl, du får inte skicka klockor enl vad de skriver. Vet också att personalen inte har koll på det.
Jag har iofs skickat men du bör nog ta i beaktning att om du skriver klocka på deklarationen kan det bli problem.


man får skicka "mekanisk utrustning" och "begagnade dykinstrument" så det gäller att vara lite uppfinningsrik, dock täcker ej försäkringen så en PP eller G4S försäkring vid sidan om är att rekommendera, tyvärr är jag ej säker att de företagen erbjuder sina tjänster i europa längre, jag har haft mitt parcel pro konto väldigt länge
 

Rivalen

Rolex
Hoppas att det löser sig på ett bra sätt. Ingen som jobbar i försäkringsbranschen som vet var man kan transportförsäkra en klocka hos tredje part, fast man är privatperson? Eller är det en marknad som är ointressant?
 

Frosse

Cartier
Inte ska du väl behöva betala frakten om dom erbjuder garanti? Vet inte hur motsvarande KKL funkar i Tyskland :)
 

JohnFors

Omega
Larvigt att du ska behöva skicka ner den, varför kan inte bara Rob E påvisa vad det är för fel via mail så lär dom acceptera det? eller litar dom inte på någon annan än sin egen expert.
 

OBRKV

Cartier
Nu har vi nog kommit fram till att jag skickar ner klockan så fixar de en hel service på allt som behövs fixas. De kommer även specificera allt som har bytts ut/fixats.

Nästa utmaning är väl att hitta nåt bra sätt att skicka klockan på. Har ringt varenda transportföretag utan vidare framgång...
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Nu har vi nog kommit fram till att jag skickar ner klockan så fixar de en hel service på allt som behövs fixas. De kommer även specificera allt som har bytts ut/fixats.

Nästa utmaning är väl att hitta nåt bra sätt att skicka klockan på. Har ringt varenda transportföretag utan vidare framgång...


Dåligt av handlaren att inte sköta transporten. Fråga om de kan ordna med försäkrad transport på din bekostnad i värsta fall.
 

Rivalen

Rolex
Vet inte om det är nån hjälp, men grannforumet har ett samarbete med Brookfield specialförsäkringar för exklusiva klockor. Det är nog mest för årlig försäkring gissar jag, men det kostar ju inget att fråga? Säg att du såg annonsen på TimeToTalk.

brookfield.png
 

poormans

Rolex
Hoppas att det löser sig på ett bra sätt. Ingen som jobbar i försäkringsbranschen som vet var man kan transportförsäkra en klocka hos tredje part, fast man är privatperson? Eller är det en marknad som är ointressant?


senaste jag hörde var att parcel pro inte öppet för privatpersoner längre men det var ett tag sedan, kan dra ett mail till damen jag brukar snacka med och kolla, annars är det väldigt billigt tror jag betalade 15 usd för 5k usd försäkring på ett dhl paket som gick med lite urtavlor till HK för någon månad sen

det smidiga är ju att man även kan försäkra inkommande paket med PP, bara att logga in och ange tracking nr på paketet man väntar
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Trist att det inte finns någon (rimligt prisatt) möjlighet att för privatpersoner skicka paket försäkrat! Jag skulle skicka till zenith i Tyskland så gick även jag bet, och nymans fick skicka det!
 
Topp