• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Garmintråden ∆

IMG_2533.jpeg

Att springa med handbromsen åtdragen känns lite märkligt, men det gäller väl bara att vänja sig. Har varit katastrofalt dålig på att variera min träning genom hela mitt aktiva liv. Men så har jag väl heller aldrig blivit mer än vältränad.
Men idag gick det anständigt i a f.
20250917_062316.jpg
20250917_062301.jpg
20250917_062245.jpg

Hej!

Jag har funderat på att införskaffa en Garmin ett tag och nu när jag nyligen slog pb i levda dagar, tyckte frugan att det var läge att ge mig en Forerunner 265 i present.

Tror att den kommer täcka många av mina behov, men då jag gillar att åka skidor, framförallt åka offpist/topptura, vandrar, samt cyklar en del landsväg i stad funderar jag på om jag skulle ha en modell med bättre navigering och kartor för terräng, skidorter och vägar, än bara blank bakgrund med linje som det verkar var på den här modellen. Detta sker ju dock relativt sällan men känns som en nice to have när det väl händer.

I övrigt kör jag vanlig gymträning och löpning så för det dagliga lär det vara kanon. Använder mina vanliga klockor på jobbet dagligen vilket jag tror jag kommer fortsätta med (men efter lite läsning här i tråden kanske det är naivt? :p). Har därför känts lite saftigt i pris när jag sneglat på Fenix och Epix.

Någon här som har Forerunner 265 och kan uttala sig om navigering i terräng och för att tracka skidåkning? Är det rimligt att köra på denna enligt er i panelen för mina behov eller bör jag investera mig ur "krisen" till en Fenix eller annan modell?

Tacksam för input! ☺️

IMG_0963.jpeg

Kände att det va dags att uppgradera min sju år gamla Fenix 5:a, men va inte så sugen på att lägga 10k på en 8:a, så idag knep jag en 9 månader gammal Epix PRO gen 2 saphire i titan för halva priset. Ovant med vitt, och att den är så lätt jämfört med min gamla följeslagare, men ska bli kul att bekanta mig med den dom närmsta träningsveckorna🤓

Edit: i det priset ingick ett oanvänt nylonband från Garmin.

IMG_0971.jpeg

Har bokat Å-stadsloppet om två veckor på lördag och la in det som träningsmål med måltiden 1:35:00. Förhoppningen är att komma in under 1:30, men snabbaste jag sprungit halvmaran på är 1:28 för flera år sen när jag va i bättre form(dock inget lopp utan ett pass som va tänkt att bli milen men som gick så bra så jag kutade på), så realistiskt men ändå utmanande är 1:35. Nåväl, min klocka ändrar ständigt upplägget på träningen. Den liksom teasar med tempo, sprint och långpass men så när dagen är kommen blir det baspass. Vad beror detta på? Har fuskat lite och dragit ut baspassen nån kilometer längre och kanske kapat 15-20 sekunder/km lite här och var då jag känt att jag orkat hålla ett högre tempo utan att bli direkt ansträngd, eller då det är jobbigare att bromsa än att bara släppa på i utförsbacke. Kan det påverka så jag inte får ”dagligt förslag” på lite roligare pass?

1. Nylon (Garmin eller Yooside)
2. Hemsut
3. Alla andra
Jag gillar verkligen de enkla nylonbanden som man bara drar igenom (t.ex. garmin orginal utan quickfit) men de är för korta, iaf 20mm varianten (till min F7s).

Är det någon som har koll på längre nylonband?
Yooside säger att deras funkar till 22cm handled men det är en sanning med modifikation för det gäller bara när de väl sitter där - de går inte att öppna upp tillräckligt för att dra över handleden

Helst skulle jag ha magnetiskt band typ apple watch men det har jag inte hittat

edit: finns det något trix för att få loss bandstiften?

IMG_0971.jpeg

Har bokat Å-stadsloppet om två veckor på lördag och la in det som träningsmål med måltiden 1:35:00. Förhoppningen är att komma in under 1:30, men snabbaste jag sprungit halvmaran på är 1:28 för flera år sen när jag va i bättre form(dock inget lopp utan ett pass som va tänkt att bli milen men som gick så bra så jag kutade på), så realistiskt men ändå utmanande är 1:35. Nåväl, min klocka ändrar ständigt upplägget på träningen. Den liksom teasar med tempo, sprint och långpass men så när dagen är kommen blir det baspass. Vad beror detta på? Har fuskat lite och dragit ut baspassen nån kilometer längre och kanske kapat 15-20 sekunder/km lite här och var då jag känt att jag orkat hålla ett högre tempo utan att bli direkt ansträngd, eller då det är jobbigare att bromsa än att bara släppa på i utförsbacke. Kan det påverka så jag inte får ”dagligt förslag” på lite roligare pass?
Kan inte svara på varför, men känner igen fenomenet.
Jag tränar förvisso utan mål, men får också förslag. Oftast bas. Samtidigt när jag springer så tycker den ofta att det är tempo eller t o m tröskel. Sååå trött brukar jag inte känna mig, men den läser väl av nåt jag inte reflekterar så mycket över.
Dock har den tyckt jag ska köra sprint, under 3 min/km och pass som då är 40 min. Har inte ens försökt förstå vad den egentligen menar. Jag tror inte ens mina ben kan röra sig så fort...

Vad vill jag egentligen säga med detta? Tja, kanske att bas är det den delar ut allt som oftast. Samtidigt, ju sämre jag är på att hålla takten desto oftare kommer förslaget. Så känns det i a f.

Jag gillar verkligen de enkla nylonbanden som man bara drar igenom (t.ex. garmin orginal utan quickfit) men de är för korta, iaf 20mm varianten (till min F7s).

Är det någon som har koll på längre nylonband?
Yooside säger att deras funkar till 22cm handled men det är en sanning med modifikation för det gäller bara när de väl sitter där - de går inte att öppna upp tillräckligt för att dra över handleden

Helst skulle jag ha magnetiskt band typ apple watch men det har jag inte hittat

edit: finns det något trix för att få loss bandstiften?
Ja. Du behöver en vass kniv.
1) Ta loss bandet.
2) Sätt det vassa knivbladet (typ liten swiss army) intill bandhornet.
3) Vinkla bort eggen i riktning mot det andra bandhornet.
4) Pressa fast bandstiftet så att det kläms fast och inte tillåts fjädra tillbaka.
5) Ta omtag med kniven. In mot bandhornet igen, vinkla iväg bladet.
6) Stiftet är loss.

Skulle säga att det brukar räcka med ett omtag. Max två. Var bara varsam så du dels inte gör märken i klockan (viktigast) och inte fumlar så att du skär dig (mindre viktigt 😆).

Jag har tagit bort några ggr. Lite mekigt, men fullt görbart.

Tillbaka
Topp