• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ger en sigmatavla på en DJ generellt sätt ett högre pris?

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Har haft min klocka inlämnad till Kaplans för värdering och kontroll. Bad dom framförallt att kontrollera tavlan då jag misstänkte att den var ommålad.

Svaret jag fick var att det var en tidsenlig Sigma dial. Klockan är tillverkad fjärde kvartalet 1971. Rolex hade ingen egen tillverkning av tavlor på den tiden och olika batchar kunde ha olika märkning och utseende.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Har haft min klocka inlämnad till Kaplans för värdering och kontroll. Bad dom framförallt att kontrollera tavlan då jag misstänkte att den var ommålad.

Svaret jag fick var att det var en tidsenlig Sigma dial. Klockan är tillverkad fjärde kvartalet 1971. Rolex hade ingen egen tillverkning av tavlor på den tiden och olika batchar kunde ha olika märkning och utseende.
Intressant att den var så sen som 1971. Jag fick den till ca 1969 genom en snabb sökning på nätet.
 

_jonte

Patek
Svårt att se på dina bilder, men du kan få jämför hur min tavla anno 1972 ser ut i makro. Texten ganska tunn, men upphöjd och bullig med skarpa kanter. (om detta nu kan säga dig nåt...)

DSC07502.jpg~original

DSC07501.jpg~original
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Svårt att se på dina bilder, men du kan få jämför hur min tavla anno 1972 ser ut i makro. Texten ganska tunn, men upphöjd och bullig med skarpa kanter. (om detta nu kan säga dig nåt...)

DSC07502.jpg~original

DSC07501.jpg~original

Tack. Det ser ut som din Datejust text är jämnstor med min blå. Min silvertavlade DJ har mindre text.
 

poormans

Rolex
Har haft min klocka inlämnad till Kaplans för värdering och kontroll. Bad dom framförallt att kontrollera tavlan då jag misstänkte att den var ommålad.

Svaret jag fick var att det var en tidsenlig Sigma dial. Klockan är tillverkad fjärde kvartalet 1971. Rolex hade ingen egen tillverkning av tavlor på den tiden och olika batchar kunde ha olika märkning och utseende.


stämmer rätt bra vad kaplans sa, jag fick efter ganska lång tid svar ifrån roberto/jactucka (mod på VRF och tavelguru) han hade några likadana tavlor i sitt arkiv, den är korrekt men oxå väldigt ovanlig

cheers
christian
 
Topp