• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ghost Bezel Insert

PerS

Omega
Jag har två (klor)blekta insert till olika klockor, och tycker att de blir ganska lättrepade efter blekning; har någon testat att klarlacka ett blekt insert för att skydda det?
Hittade en sprayburk med alkydlack hemma, så var tvungen att testa. Nu får vi se om lacken ger nåt skydd :)
IMG_20170313_174541.jpg
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Har för mig att de låg på dryga tusenlappen när jag kollade för ett tag sedan. Ring och kolla, de kan säkert skicka.
Mailade Nymans och dom får inte sälja lösa Rolex delar sa dom. Måste gå dit och dom byter insert åt mig. Jag orkar inte åka till Stockholm för att köpa ett insert för 900kr :(
 

Lyden

Panerai
Mailade Nymans och dom får inte sälja lösa Rolex delar sa dom. Måste gå dit och dom byter insert åt mig. Jag orkar inte åka till Stockholm för att köpa ett insert för 900kr :(

Kontaktade Rob för ett tag sen, dom skulle med ha 900:- + frakt.. som sagt, dom skickar. :)
Enda dom behöver är ref. och serienr :)
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Före och efter. Blev sådär. Bakade innan för att få lite mörkare pärla men då blev insertet lite brunaktigt, så slutade. Antar att det är därför det inte blev grå/blått efter blekning.
IMG_4582.JPG

IMG_4585.JPG
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Inte om du gör rätt haha. Kolla lite youtube så fattar man rätt lätt. Det är verkligen bara köra in något tills du nuddar kanten längst in, och sen bända försiktigt uppåt. Sjukt enkelt, men var också nervös i början.
Haha, jag lär ta några öl innan så operationsnerverna lägger sig lite.. ska kika youtube innan :) tack!
 

marlun

Rolex
Tar mig friheten att bumpa denna tråd eftersom jag håller på med samma grej själv nu. Har hållit på i över två timmar och skillnaden är minimal. Använder mig också av klorid. Förstår inte vad jag gör fel. Har klorid i ett glas och tar upp insertet och sköljer av det då och då, men ingen färgskillnad ännu bortsett från att den har blivit något mattare vilket är positivt
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Tar mig friheten att bumpa denna tråd eftersom jag håller på med samma grej själv nu. Har hållit på i över två timmar och skillnaden är minimal. Använder mig också av klorid. Förstår inte vad jag gör fel. Har klorid i ett glas och tar upp insertet och sköljer av det då och då, men ingen färgskillnad ännu bortsett från att den har blivit något mattare vilket är positivt
Kan man få ett foto hur den ser ut :) hur mycket klor har du haft i glaset i proportion till vatten?
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Tar mig friheten att bumpa denna tråd eftersom jag håller på med samma grej själv nu. Har hållit på i över två timmar och skillnaden är minimal. Använder mig också av klorid. Förstår inte vad jag gör fel. Har klorid i ett glas och tar upp insertet och sköljer av det då och då, men ingen färgskillnad ännu bortsett från att den har blivit något mattare vilket är positivt
Hur länge har du i det?
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Först körde jag klor/vatten 30/70 men nu kör jag enbart klor eftersom det inte har givit något resultat. Har haft i insertet i snart tre timmar
15078244806291969975315.jpg
Ingen expert på området egentligen men vore det inte bättre att poppa loss insertet från bezeln.. för att vara på den säkra sidan :)? Borde ta fart nu då.. hoppas på ett lyckat resultat.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack! Är helnöjd. Ungefär en timme. Vissa verkar ha fått önskat resultat efter bara några minuter, så ta upp och torka insertet och lys med ficklampa på det så du tydligt ser hur grå den blir :)
Ja det var det jag tänkte.. några minuter eller en timme, förstår inte hur det kan vara så olika. Känns som ett bra kvällsprojekt på söndag kanske. Vad heter den kloridvaran du använt?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Okej det var ett segt insert jag hade eller dålig klorin från Norge kanske. Började med att slipa lätt med en grön disksvampar sedan körde jag 30% klorin och 70% vatten i två minuter. Nada.
Ökade till 10min.
Nada
Körde 10 min till, nu hände det väl något tro.
Nåja mer klorin kanske gör susen så körde 100% klorin i 40 min till. Torkade av med torky lite lätt någon gång ibland. Sedan så körde jag försiktigt med 2000papper och en timme i rent klorin. Så här blev det.
D4864F0C-8AF4-475C-8801-22C02E7D0155.jpeg
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
IMG_0122.JPG
Nöjd med resultatet nu ska bara "bond"-natot få sitt.
Använde en odefinierad mängd ugnsrent i vatten 2 min sköljde av med kallvatten sedan 1 min. Sedan på med ett lager klarlack.
Natot får ligga i samma blandning över natten.
 
Topp