• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

leicaphile

Panerai
7-strängat är inte så farligt men detta är lite av en annan värld. Man tappar lätt bort sig men jag förmodar att det är en ren vanesak och med lite spelande så blir det mer naturligt. Lite fånigt att ha en gitarr som är stämd lägre än min elbas men...
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
7-strängat är inte så farligt men detta är lite av en annan värld. Man tappar lätt bort sig men jag förmodar att det är en ren vanesak och med lite spelande så blir det mer naturligt. Lite fånigt att ha en gitarr som är stämd lägre än min elbas men...

Jag skulle nog få ändra på hela min högerhandsteknik, vilket jag borde göra ändå. Jag skulle nog även få tänka om hur jag håller vänsterhanden i tillägg.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Någon vecka in i bas-världen så är jag såld.
Det är sjukt skönt att spela, lite annorlunda med att vara som en ”bakgrund” istället för i fronten av musiken med gitarr.

Men har folk några tips på roliga 70-tals kängor att spela?
Letar runt men hittar med ”riff” och det skiter jag i, jag vill spela hela låtar. Låtar om inte bara är 16 noter på öppen E sträng.
Lite roligt men gärna inget avancerat.

Hittills är favoriterna:
Beatles - Come Together
The Clash - Should I stay or Should I go (denna tycker jag är riktigt go med off-beat rytm i basen och lagomt svår).
IMG_5145.jpeg
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Någon vecka in i bas-världen så är jag såld.
Det är sjukt skönt att spela, lite annorlunda med att vara som en ”bakgrund” istället för i fronten av musiken med gitarr.

Men har folk några tips på roliga 70-tals kängor att spela?
Letar runt men hittar med ”riff” och det skiter jag i, jag vill spela hela låtar. Låtar om inte bara är 16 noter på öppen E sträng.
Lite roligt men gärna inget avancerat.

Hittills är favoriterna:
Beatles - Come Together
The Clash - Should I stay or Should I go (denna tycker jag är riktigt go med off-beat rytm i basen och lagomt svår).
IMG_5145.jpeg
Kolla in Thin Lizzy, roliga och inte allt för svåra baslinjer. Exempelvis Dancing in the moonlight och Cowboy Song. Nästa steg upp i svårighetsgrad är Boys are back in town.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Kolla in Thin Lizzy, roliga och inte allt för svåra baslinjer. Exempelvis Dancing in the moonlight och Cowboy Song. Nästa steg upp i svårighetsgrad är Boys are back in town.
Tack! Det ska jag göra.
Vill inte spela låtar där man bara står och kör öppen E och A sträng…

Denna landade idag:

IMG_7429.jpeg


IMG_7434.jpeg

IMG_7433.jpeg


IMG_7430.jpeg


Alltså en Black Falcon G6136T Players Edition vilket innebär en något tunnare kropp och lite annat jox. En drömgitarr som jag velat ha länge!
Wow! Där snackar vi gura!
Grattis!!
 

Number 6

Omega
Någon vecka in i bas-världen så är jag såld.
Det är sjukt skönt att spela, lite annorlunda med att vara som en ”bakgrund” istället för i fronten av musiken med gitarr.

Men har folk några tips på roliga 70-tals kängor att spela?
Letar runt men hittar med ”riff” och det skiter jag i, jag vill spela hela låtar. Låtar om inte bara är 16 noter på öppen E sträng.
Lite roligt men gärna inget avancerat.

Hittills är favoriterna:
Beatles - Come Together
The Clash - Should I stay or Should I go (denna tycker jag är riktigt go med off-beat rytm i basen och lagomt svår).

Vilken genre är du ute efter? Testa denna av Simple Minds:

80-tal och inte 70-tal men en mäktig och kul baslåt att lira och öva. Lagom svår då den är hyfsat ”simple to learn but hard to master”… Finns ett par bass covers på YT om man vill få hjälp också. Jag tycker basen i den låten är så satans snygg.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Jag gillar ett stycke från Yngwie Malmsteens Trilogy. Little Savage och 2:23 in i låten så kommer det en fantastiskt simpel men genialisk ”trudelutt”. Basgången, keyboarden och det enkla, fast samtidigt det svåra är fanimig riktigt bra.
Det är förövrigt väldigt varierande låt, så man lär ju inte tröttna på att spela hela låten.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Vilken genre är du ute efter? Testa denna av Simple Minds:

80-tal och inte 70-tal men en mäktig och kul baslåt att lira och öva. Lagom svår då den är hyfsat ”simple to learn but hard to master”… Finns ett par bass covers på YT om man vill få hjälp också. Jag tycker basen i den låten är så satans snygg.
Helt rock/hårdrock vill jag köra. Sådant man bara vill spela svin högt till :)
Men ska prova den där! Allt är värt att köra oavsett vad såklart.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag gillar ett stycke från Yngwie Malmsteens Trilogy. Little Savage och 2:23 in i låten så kommer det en fantastiskt simpel men genialisk ”trudelutt”. Basgången, keyboarden och det enkla, fast samtidigt det svåra är fanimig riktigt bra.
Det är förövrigt väldigt varierande låt, så man
lär ju inte tröttna på att spela hela låten.
Antar att du menar första plattan och inte Trilogy.
IMG_8943.jpeg
 

Number 6

Omega
Helt rock/hårdrock vill jag köra. Sådant man bara vill spela svin högt till :)
Men ska prova den där! Allt är värt att köra oavsett vad såklart.
Aha, ja då är väl Simple Minds inte förstavalet. Men den kan nog funka ändå. Borde kanske insett att det var rock som
gällde när basen är en Thunderbird😃

Men kolla in Mercyful Fates nya basist Becky Baldwin på insta och YT. Hon lägger ut rätt mycket ”spela-med” videos bl a en svinskön basgång från Testament. Hon svänger hårt. @beckybaldwinbass Jag följer henne för hon är så j-a cool med sin Rickenbacker.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Aha, ja då är väl Simple Minds inte förstavalet. Men den kan nog funka ändå. Borde kanske insett att det var rock som
gällde när basen är en Thunderbird😃

Men kolla in Mercyful Fates nya basist Becky Baldwin på insta och YT. Hon lägger ut rätt mycket ”spela-med” videos bl a en svinskön basgång från Testament. Hon svänger hårt. @beckybaldwinbass Jag följer henne för hon är så j-a cool med sin Rickenbacker.
Jag skall kolla! Alla tips är bra.

Jag kan ha fått tag i en förstärkare för min framtida basrigg. Men den dealen är så sjuk att jag faktiskt fortfarande inte tror på det, den är i en annan del av landet så frugans syster som bor i den staden skall hämta den ikväll.
Jag tror fortfarande jag blivit scammad men pengarna är så otroligt lite att jag har svårt att tro att någon vill lura på så lite…
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Såja!
Jag blev inte blåst.
Fann denna på blocket som legat ute ett bra tag och ännu inte såld.
Hade svårt att tro på priset men jo, det var sant.
Vad är det?
Ashdown ABM 500 EVO II, en 575 Watts bas förstärkare som enligt internet ska låta otroligt bra. Och med 575w så klarar den av att spela högt 😎
Pris?
100kr.
Ja, helt korrekt. 100kr.
Trasig, brummar bara i 50Hz.
Jag har några teorier på vad som är trasigt och främsta teorin (utan att ens ha den på bordet än) är att transistorer har kortslutit sig.
Frugans syster bor i staden den hämtades i och hon kommer på fredag och levererar den.
Taggad till tusen, jag tror verkligen att jag kommer få igång den. Kan vara enkelt, kan vara svårt men man vet inte förrän man provat.
Behöver bara ett kabb nu till den.
IMG_5230.jpeg


IMG_5229.jpeg
 

Earwitness

Omega
2-Faktor
Vänner! Sitter på en Gibson j-200 natural från 1996 inkl original case. Allt är
IMG_9003.jpeg
i superfint skick. Funderar på att sälja den då den tyvärr mest samlar damm. Är det någon som har någon koll på marknadsvärdet just nu?
 

cklar

Omega
Är sugen på att plocka upp gitarrspelandet efter några år och är inne på att köpa elgitarr. Har ett erbjudande från en polare att köpa en fender stratocaster och förstärkare från Marshall. Men e helt ny i den här världen haha, vad mer behöver jag förutom själva gitarren och förstärkare?

Samt är de möjligt att spela direkt i hörlurar? Har en känsla av att frugan kommer bli galen på spelandet relativt snabbt. Tacksam för all hjälp! 😀
 

Number 6

Omega
Är sugen på att plocka upp gitarrspelandet efter några år och är inne på att köpa elgitarr. Har ett erbjudande från en polare att köpa en fender stratocaster och förstärkare från Marshall. Men e helt ny i den här världen haha, vad mer behöver jag förutom själva gitarren och förstärkare?

Samt är de möjligt att spela direkt i hörlurar? Har en känsla av att frugan kommer bli galen på spelandet relativt snabbt. Tacksam för all hjälp! 😀
Finns flera vägar att gå. Det är inte så trixigt.
Ett alternativ är Boss Waza Air gitarrlurar. Då behöver du inte ens en förstärkare.
Ett annat alternativ är t.ex en Yamaha THR hemmastärkare. Den har både bluetooth (t.ex för backing tracks på iphone) samt hörlursutgång. Gissar att Boss Katana erbjuder liknande. Man kan säkert plugga in guran i iphonen med iRig också.
Finns olika sätt att lira hemma utan att driva familj eller grannar till vansinne.
I övrigt behöver du inte så mycket; gitarrkabel, plektrum (inget tvång) och möjligtvis en stämapparat om det inte finns i stärkaren.
🤘
 

Number 6

Omega
Vänner! Sitter på en Gibson j-200 natural från 1996 inkl original case. Allt är
IMG_9003.jpeg
i superfint skick. Funderar på att sälja den då den tyvärr mest samlar damm. Är det någon som har någon koll på marknadsvärdet just nu?
Mest får du nog om du säljer den internationellt via exv. Reverb. Premium acoustics från Gibson är inte supervanliga efter pandemin så priserna har stuckit. Men då tillgången är begränsad så är det också svårt att säga ett pris. De som ligger på Reverb nu av din modell är endast sex st, alla utanför EU, bara där blir det svårt. Spannet på J-200 är brett. Jag skulle säga 40-45k plus/minus 5k men jag kan vara helt ute och cyklar. Kanske är det ännu högre, tror iaf inte på mindre. Men, det gäller ju att hitta en köpare också. Det låg ute en Bob Dylan signature modell av J200 på blocket för 59k nyss men tror inte den såldes. Den modellen ligger på 100k på Reverb. Så begärt pris är ju en sak, fsgpris en annan. Kolla med Jam/Oscar guitars för mer korrekt värdering? Eller No1 i Gbg.
 
Senast ändrad:
Kul med ett gitarrforum här! Har lirat i över 30 år men tyvärr inte så mycket senaste åren. Har dessa 3 hemma nu. LP standard 2012, Ibanez RG550 Limited edition från ca 1997, bytt till en Tone Zone i stalläget. Samt en LP Alex Lifeson signature. Har även en Fender Strata Tex mex special från 90-talet på annan ort. Den har en Jeff Beck i stalläget.
 

Bilagor

  • Gitarrer.jpg
    Gitarrer.jpg
    520.6 KB · Visningar: 3

BadkarsPiraten

Vacheron
Detta med bas har ju ballat ur lite men det var faktiskt denna T-bird jag egentligen ville ha.
Och så kom det ut en för bara 2500kr så det var ju bara att åka 15mil enkelresa och inhandla den.
Vad annars?
Den andra som jag bara haft 2 veckor blir väl att sälja.
Jag är en ”sucker” för neck-through gitarrer.
IMG_5239.jpeg

IMG_5241.jpeg
 
Topp