• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gitarrister på forumet?

En fråga till er som har erfarenhet av s.k blue chips-plektrum ihop med en akustisk gitarr

Är de så bra som pratet och prislappen säger?
Finns det likvärdiga plektrum?
Själv tycker jag att dunlops "flow picks" i ultex ger en väldigt neutral ton och glider lätt över strängarna

En fråga till er som har erfarenhet av s.k blue chips-plektrum ihop med en akustisk gitarr

Själv tycker jag att dunlops "flow picks" i ultex ger en väldigt neutral ton och glider lätt över strängarna
Har ett par och det är absolut bra plektrum men i förhållande till pris är det svårt att motivera dem framför exempelvis primetone.

Hittade ett foto när jag laborerade med ett bigsby
bigsby.jpg

Jag har en TP-48 på mig vart jag än går i deras egna läderfodral. Rekommenderar starkt fodralet även till er som inte har BC, kostar runt 5 euro och är grym kvalite.

Plektrumet är grymt. Jag kör nästan exklusivt flatpicking i hög BPM och måste erkänna att den skurna kanten hjälper. Nu har jag inte testat primetones, höll på att köpa men insåg att jag oavsett hade köpt BC senare för att testa. Behöver jag det? Förmodligen inte. Värt? Ja, det sägs inte kunnas slitas och sålänge jag inte tappar bort det får det vara värt.

Bästa all-round plektrumet jag använt är

549P100 Flow Standard Grip 1.0 Mm,​

men det är borttappat…

IMG_7090.jpeg

Paus på hemmakontoret.

/J

Jag kan inte förstå hur folk kan hålla i ett plektrum på ett vettigt sätt.
Jag håller i fanskapet som att det är en penna och sedan ”ritar” jag på strängarna.
Det som rör sig är således tummen, ringfinger och pekfinger.
Att du sedan gör en massa magi med de andra fingrarna är även det ett under. Jag hade fått frakturer av sådant.

Drog ihop en liten klassisk ”tumövning” eftersom även jag kör hemmakontor idag.

@ante_77 grym sweep picking!

Det är väl charmen med instrument tänker jag att bland alla regler och skalor etc så finns det också gott om utrymme för det egna i spelandet. Hur man håller i ett plektrum till exempel - om man ens använder ett öht. Denna variation och mångfald bidrar mycket till hur olika det kan låta tänker jag. Också kul att man ju blir en produkt av sina vanor - det du gör i din tumövning hade jag inte klarat om så livet hängde på det.

Mer klipp och ljud!

/J

@ante_77 grym sweep picking!

Det är väl charmen med instrument tänker jag att bland alla regler och skalor etc så finns det också gott om utrymme för det egna i spelandet. Hur man håller i ett plektrum till exempel - om man ens använder ett öht. Denna variation och mångfald bidrar mycket till hur olika det kan låta tänker jag. Också kul att man ju blir en produkt av sina vanor - det du gör i din tumövning hade jag inte klarat om så livet hängde på det.

Mer klipp och ljud!

/J

Jag har alltid haft en lustig högerhandsteknik.
I tillägg har jag lagt allt spelande åt sidan många gånger och varje gång när jag återupptagit spelandet så har både högerhanden och vänsterhanden ändrat "beteende".
Så på något sätt har jag dessutom tappat kordinationen i tillägg.
Nu går högerhanden mycket snabbare än vänsterhanden och tidigare var det tvärt om. Jag kan dessutom, vid vissa tillfällen, råka ha ett normalt plektrumgrepp av någon konstig anledning. Det hände ALDRIG förr.
En ny 5-års paus löser kanske problemet. Men något måste man avreagera sig på efter tråkiga Teams möten, så jag får avvakta med paus.

@ante_77 helt klart bästa motgiftet mot teams-döden! Fet gura förövrigt.

/J

Satt med en gammal Jackson RR där jag schimsat halsen med Post-It lappar för att den var så satans glapp och sned i infästningen mot kroppen.
Såg en del möjligheter med hemmakontor och tänkte att jag måste prova på något nytt och kanske få lust att spela lite oftare för att få tillbaka något som innehades under ”fornstora dagar”.

Jag gillar halsen, men behöver nog en ordentlig setup för att fungera optimalt.

Såg en lyxlirare på T-banan, undrar vilken model av Strandbergare som döljer sig i fodralet ?
Hursomhelst, enormt Goda Guror med världsrykte !!
IMG_6547.jpeg

Svårt att säga, men han ser rätt alldaglig ut, så 6 strängad fast med Fan-frets. Då flytande stall kommer till samma pris som fast stall så tar han givetvis svaj för snålhetensskull och sedermera kommer han att ångra sig.
Jag gissar på en Boden…original N2.6……T

Nästa inköp skulle kanske kunna vara något vettigare förstärkare.
Fast med tanke på att jag med väldigt ojämna intervall bara spelar en trudelutt då och då, så känns allt över en tusenlapp som en överkurs.

Denna starkare köpte jag begagnad till kostnad i paritet med två påsar lättsaltade chips.
Fattar knappt hur den fungerar.
Vrider och justerar på rattarna, men får i vanlig ordning inte till så mycket.
Däremot har jag lyckats få till något rent ljud som gör att splittrade micken vid halsen låter ganska singlecoilaktig.

IMG_4433.jpeg

Tillbaka
Topp