Hur tror du man gjorde innan ultraljudstvättens antågande...
Om jag får gissa, bakpulver och ättiksprit i hett vatten.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hur tror du man gjorde innan ultraljudstvättens antågande...
Ja det kanske stämmer också. Har hört att kokande vatten ofta användes.Om jag får gissa, bakpulver och ättiksprit i hett vatten.
Vad skulle hända om man la hela uret i tvätten? Skulle den skaka sönder?
Någon som provat?![]()
Brukar tvätta länken för hand 3 ggr i veckan med Yes. Kör tandborste och Yes 1 gång i månaden. Topp fin håller den sig då.![]()
Blev sugen på att prova. Kanske kan komma över någon billigt.Tja, du kan väl testa om du vill, den kommer säkert fungera efteråt. Dock stor sannolikhet att du kortar tiden tills den behöver service på grund av ökat slitage, om oljan försvinner från vitala platser.
Då är den nog inte så snuskig, men du kan ju köra den i en ultraljudstvätt och testa. Många gånger ser en länk ren ut efter tandborstning, men det är ofta svårt att komma åt mellan och i länkbitarna. Dock inte lika farligt med solida oysters som med gamla jubilé.
Fråga på detta då jag inte äger en ultraljudsmaskin, hur "bra" rengör tandborste och diskmedel länken? Är det tillräckligt?
Ju mindre delar desto mer skit kommer det in i/mellan länkbitarna. Är det en gammal vintageklocka är det tvång på ultraljud, är det en halvår gammal sub räcker det nog med en tandborste. Allt beror på hur krafig bacillskräck du har...![]()
Tvättar också alla länkar jag fått hem, riktigt snuskigt vad som sitter mellan skarvarna...
En annan anledning är ju att det sliter betydligt mer på länken om du inte tvättar den, så tvätta om du vill slippa stretch och rassel!![]()
Samma här! Och jag blir lika förbannad/förvånad varje gång jag får hem en klocka där säljaren inte bemödat sig att tvätta klockan. Skulle aldrig skicka iväg en klocka till någon med en massa döda hudceller på boettlocket eller annat kladd. Uew!![]()
Vad kör du för rengöringsmedel? Vad fyller ammoniaken för funktion?Smuts, döda hudceller och ännu mer smuts finns det gott om i länkar som inte rengjorts på ett tag. In med länken i ultraljudsbadet, slå på värmen, 4 droppar rengöringsmedel samt 4 droppar ammoniak gör susen!
Bildserie
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Kort film där man ser hur smutsen avlägsnas
Andra ronden, 2min:
![]()
Sådärja! Mindre smutsig länk och en gladare ägare
![]()
Vad kör du för rengöringsmedel? Vad fyller ammoniaken för funktion?
Vanlig Yes. Ammoniaken (ammoniumhydroxid) i form av syra hjälper till i rengörandetVad kör du för rengöringsmedel? Vad fyller ammoniaken för funktion?
Vanlig fråga. Kolla eriksson850 svar på sida 2.Jag måste ställa en dum fråga! Men måste man verkligen ta bort hela länken innan man kör den i badet? Klockan i sig tar väll ingen skada om den får ligga och gotta till sig där? Självklart pratar vi vattentäta ur.
Ultraljudsbadet används huvudsakligen till annat än klockor och då byter jag inte rengöringsmedel mellan varje tvätt. Koppen plockas fram när länkarna ska rengörasStomatologen brukar du alltid köra i en plastkopp? Visst brukar man få med en liten plastkorg med ultraljudstvättarna som man borde kunna använda. Är det någon särskild anledning till koppen annat än att man får mer dramatisk effekt när smutsen blir koncentrerad till koppen snarare än utspridd i hela kärlet? Funderade på om vibrationerna blir mindre effektiva när koppen skärmar av, kanske är helt och hållet försumbart...