• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glöm inte att tvätta era länkar

adress

Friends of KS
image.jpg
Tvätta tvätta tvätta länkar!!
Hoppas kaffet smakar bra efteråt .....
Har du plastmuggar i får de sämre effekt på ultraljudet - men det vet du säkert. :pompus:
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Vill bara meddela att min UL tvätt la av efter 4 tvättar! Fick dock en ny. Bara lite konsumentupplysning!

Det är biltemas 50 W variant!
 
Senast ändrad:

bjrn

Panerai
2-Faktor
Kör du länkarna på den medföljande "plastställningen" eller lägger du i dem på botten?
Precis som @adress skrev så lägger jag dem på botten. Har provat den konstiga ställningen, som borde göra att vattnet kommer in bättre, men jag får det inte att lira ordentligt, så jag lägger allt på botten. Att lägga i plastkopp som någon visade bild på har jag inte provat, men det såg ju i alla fall ut att fungera.....av sutsen i vattnet att döma.

Jag köpte någon rengöringsvätska samtidigt men den har jag aldrig använt.
 

adress

Friends of KS
Precis som @adress skrev så lägger jag dem på botten. Har provat den konstiga ställningen, som borde göra att vattnet kommer in bättre, men jag får det inte att lira ordentligt, så jag lägger allt på botten. Att lägga i plastkopp som någon visade bild på har jag inte provat, men det såg ju i alla fall ut att fungera.....av sutsen i vattnet att döma.

Jag köpte någon rengöringsvätska samtidigt men den har jag aldrig använt.
Behövs oftast inte. Kan göra mera skada en nytta. Ammoniak (halv kapsyl) är det bästa om det är mycket skräp. Att droppa några droppar diskmedel i vattnet - är däremot bra. Minskar ytspänningen och gör processen effektivare.
 

JwJ

Omega
Kanske inte det bästa sättet men av lathet har jag först haft mina rostfria stållänkar i vatten och yes sen diskat av med borste och till sist slängt in i diskmaskinen. Helt rostfria länkar har inte tagit någon skada och de blir hur fina som helst. Finns det invändningar mot lathetssystemet?
 

adress

Friends of KS
Kanske inte det bästa sättet men av lathet har jag först haft mina rostfria stållänkar i vatten och yes sen diskat av med borste och till sist slängt in i diskmaskinen. Helt rostfria länkar har inte tagit någon skada och de blir hur fina som helst. Finns det invändningar mot lathetssystemet?
Vet inte vem som är latast. Den som lägger det i ett ultraljudsbad - eller den som diskar för hand och sedan kör i diskmaskin..............
 

Stimo

Breitling
Kan man riskfritt även köra plätterat, så som guld på stål osv. Tänker både på klocklönkar och generellt smycken
 

adress

Friends of KS
Kan man riskfritt även köra plätterat, så som guld på stål osv. Tänker både på klocklönkar och generellt smycken
Inga problem med något av det. När det gäller stenar i smycken - var lite försiktig dock.
Är det riktigt guldsmedsarbete är det inga problem. Men många smycken med dåliga infästningar finns det.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag körde en plätterad klocka och guldet flagnade bort på flera ställen. Skulle absolut inte rekommendera det!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Dålig kvalité i så fall. Hade nog inte tålt varmvatten med borste och diskmedel heller.
Är det märkesgrejor skall det absolut inte vara ngt problem. Men garantier finns aldrig.
Hänt på fler än ett faktiskt, inte guld på stål dock. Endast 20 micron.
Edit: diskmedel har aldrig varit något problem.
 

Stimo

Breitling
Hur länge kör ni era länkar i maskinen? Beställde en från Kina som kom nu. Två alternativ 30W och 50W, men hur länge?
 
Topp