• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Glöm inte att tvätta era länkar

IMG_4388.jpeg
IMG_4389.jpeg
IMG_4390.jpeg
Som sagt….till synes helt rena länkar är inte alltid det! :nailbiting:
Smutsigt i vattnet, gjorde nytta

Någon som kan tipsa om en ok ultraljudstvätt från Temu/Aliexpress eller liknande? Gärna med länk då det kan vara en djungel där.

Clas har en här för 500.
Biltema har ett par här
Har inte slagit till på någon själv ännu men nån annan i tråden kanske kan säga hur dom är. Jag är principiellt mycket emot Temu och dom andra butikerna.
Kanske är det samma skit i slutändan men med dom låga priserna så måste det vara något lurt tänker jag.
Förhoppningsvis funkar nån av dessa.

Clas har en här för 500.
Biltema har ett par här
Har inte slagit till på någon själv ännu men nån annan i tråden kanske kan säga hur dom är. Jag är principiellt mycket emot Temu och dom andra butikerna.
Kanske är det samma skit i slutändan men med dom låga priserna så måste det vara något lurt tänker jag.
Förhoppningsvis funkar nån av dessa.
Tack för tipset. Har dock inga problem med att handla från sidor som Aliexpress och Temu. Gäller bara att hitta dom prylar som är något att ha. Därav frågan :)

Upplever ni att det blir skillnad om man kör länkarna i en ultraljudstvätt med enbart vatten & diskmedel jämfört med att använda professionellt medel (typ Octopus) blandat med vatten? Kör en något bättre budget-ultraljudstvätt (Vevor) och tvättar enbart moderna solida länkar.

(Bild för referens)

51sOaSpLKoL._AC_SL1500_.jpg

Upplever ni att det blir skillnad om man kör länkarna i en ultraljudstvätt med enbart vatten & diskmedel jämfört med att använda professionellt medel (typ Octopus) blandat med vatten? Kör en något bättre budget-ultraljudstvätt (Vevor).

(Bild för referens)

Svar ja!
Kolla någon av mina tidigare inlägg där jag körde ”rena” länkar och hade i lite Elma Röd!

Kör dock en enklare tvätt från Kjell men den gör sitt jobb!🙏🏻

Upplever ni att det blir skillnad om man kör länkarna i en ultraljudstvätt med enbart vatten & diskmedel jämfört med att använda professionellt medel (typ Octopus) blandat med vatten? Kör en något bättre budget-ultraljudstvätt (Vevor) och tvättar enbart moderna solida länkar.

(Bild för referens)

Ja, stor skillnad. Däremot behövs inte specialvätskor. Jag använder yrkesmässigt i ultaljudstvätten Coop:s diskmedel Änglamark utan parfym. Ca. en deciliter till vår 3 liters maskin. Fungerar utmärkt och kostar betydligt mindre.

Även jag har införskaffat ultraljudstvätt och vilken skillnad det blev jämfört med tandborste och diskmedel! Vattnet blev ganska mörkt och äckligt, det trodde jag faktiskt inte. 😱 Från och med nu ska alla länkar få sig en genomkörare ett par gånger om året.

Har en ultraljudstvätt med metallkorg. Vill helst inte att länken ligger mot metallkorgen och repar vid tvätt, är det någon som har bra tips på hur jag kan tvätta länkar utan att dom ligger och drar mot metallkorgen? Söker alltså tips som t.ex plastkorg, hänga upp länken på något sätt, etc. Har inte hittat lyckats hitta någon rimligt prissatt plastkorg i rätt storlek.

Har en sån här: Vevor 3L
1729341656470.png

Har en ultraljudstvätt med metallkorg. Vill helst inte att länken ligger mot metallkorgen och repar vid tvätt, är det någon som har bra tips på hur jag kan tvätta länkar utan att dom ligger och drar mot metallkorgen? Söker alltså tips som t.ex plastkorg, hänga upp länken på något sätt, etc. Har inte hittat lyckats hitta någon rimligt prissatt plastkorg i rätt storlek.

Har en sån här: Vevor 3L
1729341656470.png
Jag har klätt min korg med plastnät som frun haft för att skydda trädstammar. Gör sitt jobb.
IMG_4538.jpeg

Nu så!
En riiiiktigt nasty Swatch Irony i exotiska materialet aluminium. Cool modell från Sydney-OS 2000.
Och sjukligt smutsig.
1000035639.jpg

1000035635.jpg

Äckligt gubbfnas och nikotinskav överallt där det alls var möjligt.
1000035636.jpg

Men efter tandborste med diskmedel, tops med alkohol, tandpetare och några vändor i ultraljudstvätten blev det fint!
1000035637.jpg

1000035633.jpg

1000035632.jpg

Nu så!
En riiiiktigt nasty Swatch Irony i exotiska materialet aluminium. Cool modell från Sydney-OS 2000.
Och sjukligt smutsig.
1000035639.jpg

1000035635.jpg

Äckligt gubbfnas och nikotinskav överallt där det alls var möjligt.
1000035636.jpg

Men efter tandborste med diskmedel, tops med alkohol, tandpetare och några vändor i ultraljudstvätten blev det fint!
1000035637.jpg

1000035633.jpg

1000035632.jpg
På nån konstig vänster så känner man sig ofta som en god människa som "räddar" och tvättar en riktigt skitig klocka. ...Åtminstone jag.

Smörjer ni era länkar någon gång efter tvätt ?
Har haft länkar som gnisslar nått enormt så fort man rör handen. En pyttedroppe längst ut på en knappnål gör susen. Men det drar ju säkert åt sig ännu mer smuts.

Tillbaka
Topp