• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glöm inte att tvätta era länkar

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Väntar ivrigt på min ultraljudstvätt som kommer på måndag, Aerospacen jag nyss köpte ska få sig en minst sagt behövlig rengöring... :eek:
12432668_10154053662142345_1628813176_o.jpg


smutsig aerospace.jpg
 

adress

Friends of KS
Trillade inte av stolen som jag trodde jag skulle göra men visst var den skitig, blev 3 körningar med så här mycket smuts!
DSC_0052.JPG

Ren och fin nu!
DSC_0057.JPG
Mycket fint resultat - men lite av vitsen med ultraljud - är att man inte skall " behöva" plocka ner i beståndsdelar. Naturligtvis inget nackdel. Snygg klocka.
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Välbehövligt som sagt. Stod på min lista att skaffa en ultraljudstvätt och göra en ordentlig rengöring av den där klockan men jag kom aldrig dit. Skönt att det blev gjort till slut!
 
Har inte läst hela tråden och kan inte så mycket om det här med att tvätta länkar.. Men borde man inte kunna köra dem i diskmaskinen..? Om man tar av dem från klockan först alltså...
 

TimeDealer

Cartier
Jag var på Clas Ohlsson och plockade upp en ultraljudstvätt för endast 399 :) Kom hem och tog isär klockan min från -95 med väldigt skitig länk.
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Dags att förbereda tvätten :)
image.jpeg
En kanna med varmt vatten.
image.jpeg

Häller på tills jag skäms.
image.jpeg

I med några droppar diskmedel.
image.jpeg

image.jpeg

Rör om lite i grytan.
image.jpeg

Sänker sedan ner länken.
image.jpeg

image.jpeg

Slår på 8 minuter och väntar....
image.jpeg

Tar upp länken efter färdigt program och konstaterar att jag behöver köra igen eftersom det är rätt mycket skit kvar!
image.jpeg

image.jpeg

Upprepar processen och kör igen....
image.jpeg

......fortfarande massa skit kvar... Kör igen
image.jpeg

Tredje gången gilt!
image.jpeg
image.jpeg

Nu ser det lovande ut :)
image.jpeg

Ja!! Inte mycket skit kvar att snacka om!
image.jpeg

Färdigt! Nu ska den bara torka innan den åker på klockan igen!
image.jpeg

Som ny!
image.jpeg

Njuter av en ren och fin klocka igen :)
image.jpeg

image.jpeg
 

TimeDealer

Cartier
Tack för en bra recension. Har ultraljudstvätten du köpt några nackdelar?
Blir att svänga förbi Clas å köpa hem en i helgen.
Jag har bara använt denna modellen så har inget att jämföra med. Men det var två års garanti och den lever upp till mina krav. Dvs att länken blev ren. Så jag är hur nöjd som helst.Tvättade även frugans diamantring blev som ny igen :) bra till massa saker!
 

jabla

Sarlacc
Jag har bara använt denna modellen så har inget att jämföra med. Men det var två års garanti och den lever upp till mina krav. Dvs att länken blev ren. Så jag är hur nöjd som helst.Tvättade även frugans diamantring blev som ny igen :) bra till massa saker!
Kör i riktigt varmt kranvatten så tar det bättre. Brukar hälla på en omgång varmt vatten först för att värma upp tvätten, ungefär som med en termos.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Nu har jag inte läst hela tråden så svaret finns kanske någonstans, dock pallar jag inte läsa igenom alla sidor.

Så nu till frågan, är ni som tvättar hela länkar är ni inte rädda för att det ska blir repor?
Är det någon som fått repor på det ni tvättar?
 

maximuspro

Panerai
2-Faktor
Nu har jag inte läst hela tråden så svaret finns kanske någonstans, dock pallar jag inte läsa igenom alla sidor.

Så nu till frågan, är ni som tvättar hela länkar är ni inte rädda för att det ska blir repor?
Är det någon som fått repor på det ni tvättar?
Varför skulle de bli repor? Jag har aldrig upplevt detta i min tvätt.
 

maximuspro

Panerai
2-Faktor
Ja, det var ju därför jag undrade. Tänkte att det kanske att de skakade och att länken kunde landa fel och att om länkbitar ligger mot varandra så kunde de skrapas.
Är det en så pass dum fråga?
Nä, frågan är bra men man får placera sakerna man ska tvätta med försiktighet och stabilt. Själva tvätten flyttar inte runt sakerna. Lycka till:)
 
Topp