• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Glöm inte att tvätta era länkar

Den exploderar. Alternativt stör ultraljudstvätten ut de delikata små fjädrarna som arbetar i klockan med sin frekvens så de ballar ur varpå du behöver serva klockan. För att inte tala om att packningarna och klockan i sig lär bli förhållandevis varma och goa när du kör ULT i 80C.
Misstänkte att det va värmen och vibrationerna som inte är bra.

… för annars kan det gå så här. Relativt slitna bandstift. Rolex.
IMG_7909.jpeg

Jag är kompisen Hugger69 refererade till. Jag köper mitt Elma röd 1:9 från Tyskland. Billigare än Amazon. 1 liter går på 35 euro med frakt. 😀

Man blir ju sugen nästan bara av beskrivningen "ULTRASCHALLBAD REINIGUNGSKONZENTRAT".

Kanske svarats på innan här men tänkte köpa en ultratvätt.

Kan jag använda vanligt varmt kranvatten +

ELMA Red Cleaning Concentrate Ultrasonic Bath Metal Gold Brass?​

Köpte ovanstående då jag läste här att det rengöringsmedlet va bra.

Läst någonstans om destillerat vatten, behövs de? Antingen före, under, eller efter behandlingen?

Läst någonstans om destillerat vatten, behövs de? Antingen före, under, eller efter behandlingen?
Jag kör Elma röd och vatten. Ska blandas typ 9:1. Alltså en del Elma röd till 9 delar vatten.

De senaste 46 åren har vanligt kranvatten fungerat bra i min verkstad. Varmt eller kallt kranvatten spelar säkert ingen roll om det finns värme i ultran. Kommer iof upp i arbetstemp lite fortare med varmvatten, och det kan ju vara bra.

Jag har en ultraljudstvätt, den funkar bra bortsett från att den bara har en metallkorg, så det blir massa speciallösningar för att undvika repor när länkarna tvättas. Är det någon som har tips på ett bra ställe som har en nätkorg eller liknande i plast i olika storlekar? Eller tips på annan smart lösning? Jag har en ultraljudstvätt 3L från Vevor.

Jag har en ultraljudstvätt, den funkar bra bortsett från att den bara har en metallkorg, så det blir massa speciallösningar för att undvika repor när länkarna tvättas. Är det någon som har tips på ett bra ställe som har en nätkorg eller liknande i plast i olika storlekar? Eller tips på annan smart lösning? Jag har en ultraljudstvätt 3L från Vevor.
Jag har klippt en bit av svart plastnät för skydd av trädstammar mot rådjur och lagt i botten på min lilla tvättkorg :D
Det är bra att inte lägga delar direkt mot metallkorgen då det blir små repor av det.
tempImagelt4au9.jpg

Hmm den på Kjell, Luxorparts 165W verkar lite mer gedigen. Tkr ni man ska investera lite mer o köpa den istället?

Haha då kör vi på den, tack!

Satan den var inte dålig du! Du bor inte i Malmö så man kan komma över o kö i din istället? 😂
Uppsala, så det blir lite väl långt.
Skiljer sig väl lite i effekt på tvätten från Amazon, mot den jag har. 😏 Men den går många timmar om dagen, så det är tvunget att ha en ordentlig maskin.

Uppsala, så det blir lite väl långt.
Skiljer sig väl lite i effekt på tvätten från Amazon, mot den jag har. 😏 Men den går många timmar om dagen, så det är tvunget att ha en ordentlig maskin.
Fanns en mindre maskin med samma effekt också såg jag. Kommer nog också uppgradera till en Elma på sikt.

Senast ändrad:
Ja bara den tyska texten gör en lite extra köpsugen. 😅
Annars hävdar jag fortfarande att Änglamark handdisk fungerar lika bra. Jag tar ca 1 dl till min lite större ultraljudstvätt.
1000038319.jpg

Kollar på att beställa Elma röd https://www.uhrmacherwerkzeuge.com/en/p/elma-red-cleaning-concentrate-ultrasonic-bath-1-0-liter - uhrmacherwerkzeuge verkar vara billigast och det landar på 44 euro, alltså cirka 480kr för 1L inklusive frakt, finns det något mer prisvärt alternativ? Tänkte använda det till att då och då tvätta rolexlänkar i min ultraljudstvätt. Får man samma effekt med andra medel avsett för att ultraljudstvätta smycken/klockor?
Åter igen, för det du tänker tvätta... Tvättmedlet från Elma är overkill. Jag använder sedan länge och yrkesmässigt Änglamark handdisk utan parfym, från Coop. Lågt pris och lätt att få tag på.

Tillbaka
Topp