• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Glashutte, bra skit?

Här mina vänner, mkt nöjd :)
IMG_20180803_182619_358.jpg
Provade samma referens i Macau för ungefär ett år sedan. Väldigt trevlig klocka men dock lite väl stor för mina kycklinghandleder!

Letat årsklocka till o från (72 eller hela 70 talet inget kul i urverkstäderna kan jag tycka) insett att vintage inte e min grejj!
Prövade en sixties idag som jag har som favorit, sedan lite oväntat en seventies och jäklar den satt bra!
20181208_170923.jpg

Frågan är är den värd pengen? Känndes grymm habegäret stort känslan på armen var skön. @RicVin du som har en, värd att ha i kollektionen?

Letat årsklocka till o från (72 eller hela 70 talet inget kul i urverkstäderna kan jag tycka) insett att vintage inte e min grejj!
Prövade en sixties idag som jag har som favorit, sedan lite oväntat en seventies och jäklar den satt bra!
20181208_170923.jpg

Frågan är är den värd pengen? Känndes grymm habegäret stort känslan på armen var skön. @RicVin du som har en, värd att ha i kollektionen?
Helt klart!!! Rent ekonomisk skulle jag ju köpa en beggad.. Ligger högt i nypris.

Hallå Klocklovers!
Har några funderingar angående ett Glashutte ur.

Jag har spanat in en Glashutte Senator
länk: https://www.glashuette-original.com/collection/senator/senator-hand-date/1-39-58-01-02-04

När jag pratat med Klockförsäljare och urmakare säger de att Glashutte är bland de finaste man kan ha, men samtliga har varnat för servicekostnaderna.

Den som jag spanat in är prismässigt en "ingångsmodell".
Om nån äger en sådan får ni gärna säga vad ni tycker om den, om man får hela upplevelsen eller om man måste högre upp i pris.
Denna ligger på ca 50'.

Har idag en Sub, Zenith Moonphase och en speedmaster, tänkte då sälja Speedyn för denna.

Vad är era erfarenheter som Glashutte?
Jag tycker det är bra "skit".
Jag har en Hand Date sedan många år och är riktigt nöjd med den. Trevlig, lättavläst tydlig urtavla, lagom storlek. Jag har inget negativt att säga om klockan. Glashütte Original är också väldigt generösa när det gäller service vilket hänt mig och även en annan person på forumet som har en Panolunar. Jag kommer med all säkerhet köpa en till Glashütte Original.

20171116_161939_zpsbpe2otzq_edit_1511010594057.jpg

20181208_170923.jpg

Unik urtavla!

Har varit kär i denna sen jag såg den på TTT för evigheter sen...
6B9CF579-C5D4-4639-9E58-358D5A156696.jpeg

Finns en liknande men med automat och panorama date. Inte dum den heller. Men färgerna i denna.....
Det där var något extra!! Riktigt imponerande exemplar!! Har din fulla förståelse att du känner de känslorna för detta exemplar!!

Ja helt klart ska jag sätta några på handen nästa gång jag har möjlighet. Detta forum är inte helt bra för en, det är ett som är säkert ;)

Gillar GO. Framförallt Panomatic Lunar. Synd att dom envisats med att göra den så stor och hög.

3CCE8086-E3E0-4362-B4F8-7520C01EE0A1.jpeg
1102B9CB-D5AD-4AFD-93A2-F3B71017A246.jpeg
BC6543EC-124C-4747-93D3-6BB99E52CE3F.jpeg

Jag håller fullständigt med. Har varit nära två gånger att slå till, men precis som du säger är den väldigt hög och stor. Smärtgränsen för mig går vid 39mm egentligen..
Har velat haft Panomatic Lunar ett bra tag.. men den sitter inte helt 100 på min taniga handled..

Jag var riktigt nära på att slå till på en Senator Perpetual Calendar ref 100-02-25-05-04 i måndags, Franks hade tagit hem ett exemplar som jag fick klämma på.
Tycker nog att den sitter riktigt bra på armen. Nu har jag kanske blivit lite mindre känslig för stora klockor efter att ha vant mig vid IWC Big Pilot men upplevde den inte som allt för stor.
Tuff kombo med gummi och rödguld också!

Trots att det handlar om ganska mycket pengar (ca 240k) känns den relativt prisvär om man jämför med t ex PP eller Lange.
Perpetual calendar och månfas i ett in-houseverk är ju inte fy skam.
Dessutom kan man handla en sån här utan att hålla på med köande och handpenning vilket känns lite fräscht ;)
Andrahandsvärdet är nog inte så roligt kan jag tänka mig men det spelar ju mindre roll om man tänkt behålla den.
Svårt kluven, det finns ju många roliga klockor där ute :D
ghsenator.jpg

ghback.jpg

Det finns ju en excellence variant som har förbättrat verk (bland annat 100h gångreserv) men den har tyvärr bara vit tavla, bortsett från den här (limiterad)
gh2.jpg

Nu är jag ju speciellt svag för guldboett och mörk tavla men den där är ju annars inte så tokig den heller...

Jag var riktigt nära på att slå till på en Senator Perpetual Calendar ref 100-02-25-05-04 i måndags, Franks hade tagit hem ett exemplar som jag fick klämma på.
Tycker nog att den sitter riktigt bra på armen. Nu har jag kanske blivit lite mindre känslig för stora klockor efter att ha vant mig vid IWC Big Pilot men upplevde den inte som allt för stor.

Trots att det handlar om ganska mycket pengar (ca 240k) känns den relativt prisvär om man jämför med t ex PP eller Lange.
Dessutom kan man handla en sån här utan att hålla på med köande och handpenning vilket känns lite fräscht ;)
Andrahandsvärdet är nog inte så roligt kan jag tänka mig men det spelar ju mindre roll om man tänkt behålla den.
ghsenator.jpg

ghback.jpg

Det finns ju en excellence variant som har förbättrat verk (bland annat 100h gångreserv) men den har tyvärr bara vit tavla, bortsett från den här (limiterad)
gh2.jpg

Nu är jag ju speciellt svag för guldboett och mörk tavla men den där är ju annars inte så tokig den heller...
Grymt snygg modell :D GO är riktigt bra skit !

ghsenator.jpg

ghback.jpg

gh2.jpg

Grymt fin den där! Delar svagheten för rosé och svart tavla.

Glashütte Original gör otroligt trevliga klockor. Senator finns i många utföranden men just den du länkade nedan, jag vet inte om det är för att det är söndag men man blir nästan lite blödig när man ser en så välkomponerad urtavla. Inget onödigt plotter utan bara det mest relevanta smakfullt presenterat. Inuti finns Calibre 39-58 vilket är baserat på 39-22, ett mycket trevligt in-house verk givet prisklassen.

Kör!

1-39-58-01-02-04_WDV.jpg
gillar verkligen formspråket på denna!

Tillbaka
Topp