• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glaspolering med Ceriumoxid

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, precis. Får väl be någon ( ;) ) byta glas åt mig någon gång istället. Glaset är lite smutsigt på insidans ytterkant också, vilket inte går att få bort utan att trycka ut glaset eftersom chapter ringen ligger i vägen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpg

Här ser man bättre vad jag menade tidigare. Vad tror ni? 1200-papper eller mer pulverpolering?
 
Hallå, jag har gett mig på att slipa glaset till min Scubapro, efter ett rackarns nötande med våtslippapper (400 –1200) tyckte jag att det fortfarande var för grova repor från pappret. Tänkte köpa finare papper men kom att tänka på slipstenen till köksknivarna, bara att prova. Måste säga att det var över förväntan, körde cirkelrörelser och den "bet" bättre än tom 400 papper och lämnade en mycket fin dock matt yta. Känner mig nöjd so far. Nu väntar jag bara på det magiska pulvret....
Här kommer före/efter

2015-08-26 23.51.27.jpg

2015-08-27 23.08.43.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hallå, jag har gett mig på att slipa glaset till min Scubapro, efter ett rackarns nötande med våtslippapper (400 –1200) tyckte jag att det fortfarande var för grova repor från pappret. Tänkte köpa finare papper men kom att tänka på slipstenen till köksknivarna, bara att prova. Måste säga att det var över förväntan, körde cirkelrörelser och den "bet" bättre än tom 400 papper och lämnade en mycket fin dock matt yta. Känner mig nöjd so far. Nu väntar jag bara på det magiska pulvret....
Här kommer före/efter

2015-08-26 23.51.27.jpg

2015-08-27 23.08.43.jpg
Slipstenar slipar ju grovt. Rekommenderar att du jobbar dig upp till 1200-papper igen annars kommer det inte räcka med pulvret.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hallå, jag har gett mig på att slipa glaset till min Scubapro, efter ett rackarns nötande med våtslippapper (400 –1200) tyckte jag att det fortfarande var för grova repor från pappret. Tänkte köpa finare papper men kom att tänka på slipstenen till köksknivarna, bara att prova. Måste säga att det var över förväntan, körde cirkelrörelser och den "bet" bättre än tom 400 papper och lämnade en mycket fin dock matt yta. Känner mig nöjd so far. Nu väntar jag bara på det magiska pulvret....
Här kommer före/efter

2015-08-26 23.51.27.jpg

2015-08-27 23.08.43.jpg
Slipsten? Det låter hardcore!
 
Slipstenar slipar ju grovt. Rekommenderar att du jobbar dig upp till 1200-papper igen annars kommer det inte räcka med pulvret.
Du kan ha rätt, men det känns avsevärt finare än vad jag fick med 1200.
Det är en väldigt fin slipsten jag har.... känns som slät marmor jmf med 1200.
Någon som kan sälja en lagom dos pulver så får vi svar innan mitt pulver anländer från den stora vida värden?
 

Minuteman

Rolex
Hallå, jag har gett mig på att slipa glaset till min Scubapro, efter ett rackarns nötande med våtslippapper (400 –1200) tyckte jag att det fortfarande var för grova repor från pappret. Tänkte köpa finare papper men kom att tänka på slipstenen till köksknivarna, bara att prova. Måste säga att det var över förväntan, körde cirkelrörelser och den "bet" bättre än tom 400 papper och lämnade en mycket fin dock matt yta. Känner mig nöjd so far. Nu väntar jag bara på det magiska pulvret....
Här kommer före/efter

2015-08-26 23.51.27.jpg

2015-08-27 23.08.43.jpg

Slipstenar slipar ju grovt. Rekommenderar att du jobbar dig upp till 1200-papper igen annars kommer det inte räcka med pulvret.

Håller med @yonsson Bäst att du kör en sväng med 1200 pappret, innan pulvret.
Annars är risken stor att du får en blank men repig/knottrig yta.
 

Edin

Panerai
Otroligt vilket resultat du fick till!
En lite nödigare fråga, när du slipade med sandpappret, körde du med raka rörelser och 90 graders förskjutning mellan slipningarna eller körde du i ett oscillerande rörelse?
 
Körde med 90° rotering mellan grovlekarna på papper, men.
Har även hunnit prata med min kusin som är en rackare på att slipa knivar och fått lite klarhet i gradering av brynen/slipstenar.
Mitt bryne är på 1000 grit alltså motsv 1000 papper. Men i finare brynen finns olika korntyper och i de flesta bra brynen består av som han förklarade det av konkava korn som trots sin storlek hamnar närmare varandra och därför ger en finare yta än motsv papper.
En snabb goggling visar att det finns brynen på upp till 10 000 grit, vilket väcker en del idéer, kanske till och med går att få glans, vi får väl se, men nu väntar jag med spänning på lite cerium...

Slänger in en bild på brynet.

Skön helg, strax dags för en öl.


2015-08-28 09.16.56.jpg
 

Minuteman

Rolex
Otroligt vilket resultat du fick till!
En lite nödigare fråga, när du slipade med sandpappret, körde du med raka rörelser och 90 graders förskjutning mellan slipningarna eller körde du i ett oscillerande rörelse?
Jag brukar köra med en oscillerande rörelse, men har även testat rak och 90 graders förskjutning.
Jag upplever ingen nämnvärd skillnad i resultatet.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Någon som kan tänkas sälja lite pulver till mig? Finns en hel del på ebay, men det verkar finnas lite olika varianter... Vad ska man ha för sort? Vitt, brunt, kornighet osv?

Jag vill också testa Ceriumoxid
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
För mindre repor i exempelvis plexiglas kan jag rekommendera putsduk från Guldfynd. Har inte provat på brutaljobb som ovanstående, men på mindre skavanker funkar den finfint.
 

Minuteman

Rolex
För mindre repor i exempelvis plexiglas kan jag rekommendera putsduk från Guldfynd. Har inte provat på brutaljobb som ovanstående, men på mindre skavanker funkar den finfint.
Absolut.För plexiglas skall man inte använda ceriumoxid.
För plexi (som är mycket lättare att polera) finns det många andra bra medel.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Ihopsatt utan en packning, så jag får hålla mig ifrån vatten en stund...
2015-09-02 09.57.32.jpg

Härligt sunkig insert . Fått smaka en del saltvatten ?
Sunkit? Grymt insert ju @Kristofer Hall :) Får min att se lite mesig ut tycker jag...
IMG_5050.JPG

@rogart-63 @Minuteman @plattfot Nån av er som kan avvara lite brunt? Köpte en grymt funkig Seiko till frugan som behöver fixas glas på. Helst innan den 23 dec då...
Scubapron ovan är som ni ser helt perfekt ;)
IMG_5037.jpg
 
Topp