• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Global shipping program via Ebay.

Kugghjul

Panerai
De största problemen med Ebay:s Global Shipping Program:

1. Det är kass och långsamt
2. Det är buggigt, för någon månad sen fick jag inte köpa en produkt trots att säljaren gick med på att sälja till Sverige i inställningarna till objektet, men något i GSP strulade och vägrade!

och sedan det värsta:

3. Med GSP är man aldrig med i "lotteriet" som ibland kan innebära 20% lägre kostnad.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hm...vet inte om man ska bli orolig eller om det är ett bra drag av säljaren. Någon som varit med om något liknande? Jag antar att som att jag har det i skrift från honom så är det ju ändå lugnt om det nu skulle visa sig att det är något fel på klockan.

Hi
Watch posted today with signature required and full insurance plus tracking uploaded to eBay:)
Please note that I have written on the Customs form that the watch is being sent “for repair”. I have done this to try and put people off stealing the watch. Sometimes even in the postal service I have had watches stolen. A broken watch never gets stolen. Your watch is perfect so don’t worry:)
Best Regards
 

Knypplarn

Cartier
Hm...vet inte om man ska bli orolig eller om det är ett bra drag av säljaren. Någon som varit med om något liknande? Jag antar att som att jag har det i skrift från honom så är det ju ändå lugnt om det nu skulle visa sig att det är något fel på klockan.

Hi
Watch posted today with signature required and full insurance plus tracking uploaded to eBay:)
Please note that I have written on the Customs form that the watch is being sent “for repair”. I have done this to try and put people off stealing the watch. Sometimes even in the postal service I have had watches stolen. A broken watch never gets stolen. Your watch is perfect so don’t worry:)
Best Regards
Har inte sett den metoden tidigare men vet att eBay har problem med sitt global shipping program och att det sker mycket stölder på vägen. Fick själv hem en tom kartong som skickats från USA, innehållet var stulet någonstans på vägen, förmodligen i Sverige.

eBay å sin sida var väldigt hjälpsamma och jag hade pengarna tillbaka (hela beloppet) på kontot tre dagar efter att jag hämtat ut och reklamerat försändelsen. De behövde inte ens någon form av bevis för att varan faktiskt saknades.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Har inte sett den metoden tidigare men vet att eBay har problem med sitt global shipping program och att det sker mycket stölder på vägen. Fick själv hem en tom kartong som skickats från USA, innehållet var stulet någonstans på vägen, förmodligen i Sverige.

eBay å sin sida var väldigt hjälpsamma och jag hade pengarna tillbaka (hela beloppet) på kontot tre dagar efter att jag hämtat ut och reklamerat försändelsen. De behövde inte ens någon form av bevis för att varan faktiskt saknades.

Tack för svar. Det lät ju inte så kul att det är vanligt förekommande med stölder. Pengarna är ju det lilla i sammanhanget när man har hittat en kloka som är rejält ovanlig. Jaja, bara att hålla tummarna då och att paketet kommer fram förhoppningsvis intakt :)
 

Rulle

Audemars
Hm...vet inte om man ska bli orolig eller om det är ett bra drag av säljaren. Någon som varit med om något liknande? Jag antar att som att jag har det i skrift från honom så är det ju ändå lugnt om det nu skulle visa sig att det är något fel på klockan.

Hi
Watch posted today with signature required and full insurance plus tracking uploaded to eBay:)
Please note that I have written on the Customs form that the watch is being sent “for repair”. I have done this to try and put people off stealing the watch. Sometimes even in the postal service I have had watches stolen. A broken watch never gets stolen. Your watch is perfect so don’t worry:)
Best Regards
Brukar också vara ett knep för att slippa betala moms i mottagarländerna som många säljare kör med!
 

Rulle

Audemars
Men den momsen hamnar väl på mig i sådana fall? Absolut inget som jag har bett om.
har köpt saker från amerikanska säljare och så har dom skrivit "broken Watch for repair" och saker liknande eftersom dom hört från andra europeiska köpare att om dom skickar en sak för att lagas i eu så tar inte mottagarlandet ut moms på värdet..

hört det från tre olika säljare i usa men hey det kan ju också vara ett sätt att undvika stöld men vad jag vet så öppnar ju ebays partner upp paketet och paketerar om det..
var i alla fall så när jag köpte en glycine från usa via ebay
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
En Seiko ska komma till mig från UK och det står "awaiting pickup" på ebays trackingsida men jag har ingen aning om vilken speditör det är.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Har en gammal krigare påväg från England med just GSP. Tycker det är jäkligt klurigt att spåra paketet dock? Lyckades spåra det under tiden Royal Mail hade det men sen verkade något annan fraktfirma ta över. Vad bör jag räkna med för frakttid?:nailbiting:
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
eBays Global Shipping Program måste väl numera anses vara en fördel jämfört med att PostNord ska hantera alla icke-EU-försändelser enligt deras nya policy?
Någon som har erfarenhet av GPS senaste två månaderna?
 

Rulle

Audemars
eBays Global Shipping Program måste väl numera anses vara en fördel jämfört med att PostNord ska hantera alla icke-EU-försändelser enligt deras nya policy?
Någon som har erfarenhet av GPS senaste två månaderna?


Det borde ju gå rakt igenom utan problem!

Har sj fått vänta i över en månad på att få ett rek paket fråb schweiz:mad::mad:
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
eBays Global Shipping Program måste väl numera anses vara en fördel jämfört med att PostNord ska hantera alla icke-EU-försändelser enligt deras nya policy?
Någon som har erfarenhet av GPS senaste två månaderna?
Citerar mig själv. Tog tio dagar med Global Shipping Program attt få en kavaj från USA.

Subtotal SEK 524.58 (detta är alltså priset för kavajen)
Shipping SEK 201.44
Import charges SEK 148.72

Så definitivt snabbare (om det inte bara är kinaförsändelserna som dröjer?)! Känns inte jättedyrt heller jämfört med PostNords avgifter.
GSP är helt enkelt det nya svarta!:D
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Fattar mig inte på ebays global shipping.
De tracking nummer som kommer upp på ebay går inte att spåra på. Man har ingen aning om vilken speditör som tar leveransen i sverige. Uppdateringarna på försändelsen på ebay är flera dagar gamla.
Nu är det andra gången klockan legat hos utlämningsstället i flera dagar utan att jag fått något sms eller avi om att hämta ut den. Efter ett antal dagar misstänker man att den ligger där men det är inte helt lätt att övertyga utlämningsstället att de förmodligen har ett paket till mig men jag har inget att visa upp. Efter lite tjat fick jag kolla själv bland paketen och där fanns det.
Vet inte ens var jag skall klaga, vet fortfarande inte den svenska speditören....
Hade jag inte bevakat och agerat antar jag att den gått tillbaka till säljaren?
Dåligt :grumpy:
 

Sumojocke

Omega
Jag har beställt 3 paket nu på en månads tid med GSP. Ett från USA och två från UK, alla har gått snabbt, smidigt och levererats innan utsatt tid. Tracking har fungerat men med ca 1 dygns fördröjning.
 

Rulle

Audemars
Fattar mig inte på ebays global shipping.
De tracking nummer som kommer upp på ebay går inte att spåra på. Man har ingen aning om vilken speditör som tar leveransen i sverige. Uppdateringarna på försändelsen på ebay är flera dagar gamla.
Nu är det andra gången klockan legat hos utlämningsstället i flera dagar utan att jag fått något sms eller avi om att hämta ut den. Efter ett antal dagar misstänker man att den ligger där men det är inte helt lätt att övertyga utlämningsstället att de förmodligen har ett paket till mig men jag har inget att visa upp. Efter lite tjat fick jag kolla själv bland paketen och där fanns det.
Vet inte ens var jag skall klaga, vet fortfarande inte den svenska speditören....
Hade jag inte bevakat och agerat antar jag att den gått tillbaka till säljaren?
Dåligt :grumpy:
paketen går oftast via posten i danmark sen hit till sverige..
rätt ofta kan dom dessutom byta spårningsnummer så ring till posten i sverige och uppge det du fått så kan dom söka vidare i sitt system och ge dig rätt nummer!
 

lofgreno

Audemars
Verkar iaf skickas runt en hel del:
Tuesday, Apr 2, 2019 7:56 PM INDEPENDENCE , KY In Transit - Arrived at FedEx location
Tuesday, Apr 2, 2019 7:56 PM INDEPENDENCE , KY Arrived at FedEx location
Tuesday, Apr 2, 2019 6:01 AM AUSTELL , GA In Transit - Left FedEx origin facility
Tuesday, Apr 2, 2019 6:01 AM AUSTELL , GA Left FedEx origin facility
Monday, Apr 1, 2019 5:52 PM AUSTELL , GA In Transit - Arrived at FedEx location
Monday, Apr 1, 2019 5:52 PM AUSTELL , GA Arrived at FedEx location
Monday, Apr 1, 2019 3:38 AM N/A In Transit - Shipment information sent to FedEx
Monday, Apr 1, 2019 3:38 AM N/A Shipment information sent to FedEx
Monday, Apr 1, 2019 12:00 AM AUSTELL , GA In Transit - Picked up
Monday, Apr 1, 2019 12:00 AM AUSTELL , GA Picked up
:)
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Verkar iaf skickas runt en hel del:
Tuesday, Apr 2, 2019 7:56 PM INDEPENDENCE , KY In Transit - Arrived at FedEx location
Tuesday, Apr 2, 2019 7:56 PM INDEPENDENCE , KY Arrived at FedEx location
Tuesday, Apr 2, 2019 6:01 AM AUSTELL , GA In Transit - Left FedEx origin facility
Tuesday, Apr 2, 2019 6:01 AM AUSTELL , GA Left FedEx origin facility
Monday, Apr 1, 2019 5:52 PM AUSTELL , GA In Transit - Arrived at FedEx location
Monday, Apr 1, 2019 5:52 PM AUSTELL , GA Arrived at FedEx location
Monday, Apr 1, 2019 3:38 AM N/A In Transit - Shipment information sent to FedEx
Monday, Apr 1, 2019 3:38 AM N/A Shipment information sent to FedEx
Monday, Apr 1, 2019 12:00 AM AUSTELL , GA In Transit - Picked up
Monday, Apr 1, 2019 12:00 AM AUSTELL , GA Picked up
:)
OJ, så mycket uppdateringar får aldrig jag, det brukar bara stå "in transit" tills den är framme...
 

lofgreno

Audemars
Som jag misstänkte. Efter staterna så är det slut på uppdateringar... Får man se när det dyker upp helt enkelt...
ebay.png
 

HSK

Patek
2-Faktor
Som jag misstänkte. Efter staterna så är det slut på uppdateringar... Får man se när det dyker upp helt enkelt...
ebay.png
Allt som ska exporteras verkar gå via deras center i Kentucky. För mig tog det typ fem dagar för paketet att komma fram dit men när de väl hade granskat paketet och skickat det vidare reste det med DHL Express och var framme efter två dagar om jag inte minns fel. Det var dock international priority shipping, det är möjligt att andra fraktsätt tar längre tid och/eller skickas på annat sätt.
 
Topp