• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GMT vs Submariner

Wollen

Mao
2-Faktor
Valde i höstas mellan dessa två klockor, och det blev en 116710LN.

Bilderna får tala.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Capo

Omega
2-Faktor
Jag är otroligt nöjd med min 14060M men kör på det du tycker verkar bäst, blir bäst så...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Man kan tänka så här också:

Du har världens alla tider i mobilen. När du dyker så använder du dykdator. Så välj en Datejust! Alla Oystermodeller tål att användas! Själv körde jag gårdagens löppass med en Datejust på handleden.

För övrigt - och nu kommer jag nog att låta tråkig - så skulle jag vilja påstå att de mest känsliga Rolexarna, till vardags, är de som har en vridring. Den och glaset är det mest utsatta, till exempel då man stöter till klockan.

På de äldre modellerna sitter vridringen på sin plats genom så kallade "pressure fit", dvs de pressas på plats och hålls kvar av den kraft som finns mellan själva ringen och en inre glasring. Glasringen och vridringen nöts om man ofta byter vridringsinlägg (vilket inte är ovanligt bland entusiaster, eller hur?). Till slut finns det en risk att vridringen allt för lätt lossnar. Kan åtgärdas med ny glasring ("tension ring"), eller en otroligt klurig maskin som Rolex har, som kan ändra diametern på vridringen (alla glasringar, faktiskt).

På den nya, sexsiffriga, referenserna hålls alla glasringar, vridbara eller fasta, på plats av en inre (dold) plastring. Denna är konstruerad att gå sönder då glasringen (vridringen) tas bort och ska ersättas av en ny när man åter monterar glas-/vridringen. Det är inte alla som vet detta, så om vridringen på en sådan referens poppar loss, kanske man ändå kan pressa tillbaka den med ökad risk för att åter tappa den. Och det kan ju både vara smärtsamt och kostsamt på de nyare modellerna med keramiska inlägg och kanske ring i guld... Såg en kille i kassakön före mig tappa vridringen (tvåtåns GMT) för en tid sedan, och så som han fångade den samt tryckte tillbaka den, så framgick det att han var van... Läste på något forum om någon som tappat vridringen, då han fått en rem/snöre från jacka/motsvarande mellan ringen och boetten i det att han krängt av sig jackan...

Så till vardags håller jag faktiskt Oyster-modellerna utan vridring som mer tåliga. Och - i mitt fall - inte oväntat Explorer-modellerna, som också är enkla att läsa av tiden på, plus har GMT-komplikation (tvåorna, 16550 och framåt, de äldre är ju bara för att läsa av tiden i 24h-format).

A
 

Garmon

Breitling
härliga bilder ifrån bastun :). jag skrev nytt, men menade mest nytt för mig :) hade väl tänkt lägga runt 35 så blir svårt med en sprillans då :)
 

Schildfat

Cartier
Lånar tråden lite.. Har skaffat mig en 116710 efter en lång tids längtan.. Men nu känner jag att jag kanske vill ha en 116610 istället.. Anledningen till detta är att jag tycker att GMTn blir lite "för sportig" till vanlig kontorsoutfit, dvs kostym/skjorta. Tycker SUBCn ser lite mer "elegant" ut men fortfarande bibehåller glansen från keramiska ringen medans GMTn känns för sportig för klädseln. Vad tycker Ni som har en SUBC och testat en GMTC? Kan man ha den till en lite mer "uppklädd" klädsel? Har nämligen aldrig testat en SUBC, har bara haft min GMT några veckor.. Tror inte jag haft en klocka mer än 1 månad innan jag sålt och köpt nytt, vet inte varför det blir så :p:rolleyes:
 

xTZ

Cartier
Lånar tråden lite.. Har skaffat mig en 116710 efter en lång tids längtan.. Men nu känner jag att jag kanske vill ha en 116610 istället.. Anledningen till detta är att jag tycker att GMTn blir lite "för sportig" till vanlig kontorsoutfit, dvs kostym/skjorta. Tycker SUBCn ser lite mer "elegant" ut men fortfarande bibehåller glansen från keramiska ringen medans GMTn känns för sportig för klädseln. Vad tycker Ni som har en SUBC och testat en GMTC? Kan man ha den till en lite mer "uppklädd" klädsel? Har nämligen aldrig testat en SUBC, har bara haft min GMT några veckor.. Tror inte jag haft en klocka mer än 1 månad innan jag sålt och köpt nytt, vet inte varför det blir så :p:rolleyes:
Tycker subC funkar till det mesta! Men dom borde väl ligga rätt nära varandra i hur bra de funkar med olika klädsel! ;) snubben kanske är liiiiite diskretare än gmtC!
 

MrPlow

Rolex
Lånar tråden lite.. Har skaffat mig en 116710 efter en lång tids längtan.. Men nu känner jag att jag kanske vill ha en 116610 istället.. Anledningen till detta är att jag tycker att GMTn blir lite "för sportig" till vanlig kontorsoutfit, dvs kostym/skjorta. Tycker SUBCn ser lite mer "elegant" ut men fortfarande bibehåller glansen från keramiska ringen medans GMTn känns för sportig för klädseln. Vad tycker Ni som har en SUBC och testat en GMTC? Kan man ha den till en lite mer "uppklädd" klädsel? Har nämligen aldrig testat en SUBC, har bara haft min GMT några veckor.. Tror inte jag haft en klocka mer än 1 månad innan jag sålt och köpt nytt, vet inte varför det blir så :p:rolleyes:
Jag tycker att GMTn blir mindre sportig i och med de polerade mittlänkarna. Men ingen vanlig människa skulle se någon skillnad. Skulle nog komplettera med en datejust om du vill ha något mer dressat.
 

BCKSTRM

Rolex
Som sagt "behöver " du inte en Sub. Mao är det bara en smaksak. Personligen gillar jag 6-siffriga Subs bättre än dito GMT. Dock skulle jag väldigt gärna ha en gammal pepsi med nitat oyster.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Lånar tråden lite.. Har skaffat mig en 116710 efter en lång tids längtan.. Men nu känner jag att jag kanske vill ha en 116610 istället.. Anledningen till detta är att jag tycker att GMTn blir lite "för sportig" till vanlig kontorsoutfit, dvs kostym/skjorta. Tycker SUBCn ser lite mer "elegant" ut men fortfarande bibehåller glansen från keramiska ringen medans GMTn känns för sportig för klädseln. Vad tycker Ni som har en SUBC och testat en GMTC? Kan man ha den till en lite mer "uppklädd" klädsel? Har nämligen aldrig testat en SUBC, har bara haft min GMT några veckor.. Tror inte jag haft en klocka mer än 1 månad innan jag sålt och köpt nytt, vet inte varför det blir så :p:rolleyes:

Låter som om du missuppfattat hela grejen, det är precis tvärtom enligt mig, kan förstå vad du menar då bezeln faktiskt är sportigare på GMTn men jämför man hela klockor så är GMTn den som passar bäst till alla typer av kläder dvs. både kostym och t-shirt.

Vill man så kan man borsta PCLn så blir den mer diskret.

Svarar utifrån min erfarenhet av det hela. Jag har hittills ägt två stycken 114060, två stycken 116610 och en 116710 (min vardagsklocka idag)

116710 är en bättre allaround klocka helt klart, behåll är mitt råd. Men har du börjat fundera så varför inte testa ett byte och märk själv att det var ett dåligt sådant ;)
 

Sebson

Breitling
Jag har en submariner för tillfället och kommer definitivt köra på en GMT när jag tröttnat på den. Det är framför allt den där lilla extra färgklicken som extravisaren innebär som drar. :)
 

Zalath

Panerai
Tycker en Sub känns betydligt mer sportig än en GMT. Sub är en sportig klocka som går att bära vid välklädda tillfällen, GMT är en välklädd klocka som klarar lite tuffare tag.
 

Schildfat

Cartier
Tack för svaren hörrni :) Tror jag håller med om att GMTn kanske är en mer uppklädd klocka ändå! Tror nog att det jag kan komplettera med är en keramisk no date, 114060, då tror jag att jag har en väldigt versatil samling, om ändock en liten sådan :rolleyes:
 
Topp