• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gnäll över dåliga julklappar, aka ännu ett I-landsproblem.

Strindberg

Patek
2-Faktor
Här gnäller vi ut över årets julklappar som på ett eller annat sätt inte passar.

Jag börjar med årets jobbklapp. Chefen slängde in en Thailandsresa i januari. Bra? Nja, jag vill inte åka, har så mycket att göra hemma samt att det är så jäkla lång flygning dit. Inte är jag förtjust i turistdelarna av det landet heller (ursäkta Thailandsälskare, jag har bara varit dit en gång, och det finns säkert mycket trevligt där).

Chefen blev besviken-sur (han åker varje år och älkar stället) och min kollega som också skulle med ville inte åka "själv", så då blev han också lite besviken.

Jag känner mig som en otacksam jävel. Typisk julkänsla.
 
D

Deleted member 5780

Guest
synd om dig. Och märkligt av chefen att smörja med en påtvingad upplevelse.
 

WBergdahl

Panerai
I julklapp av jobbet brukar vi få ett presentkort på typ 200kr...
Ett företag som i Sverige omsätter 1,8 mdkr borde kunna hitta på något roligare till oss anställda, även om vi är typ 600 pers
 

soderlund

Cartier
Oj, någon julklapp har man inte fått på år och dar. På förra jobbet fick vi någon vattenflaska ett år, den slängdes av undertecknad i papperskorgen på vägen ut ur kontoret (billig mjukplast med företagsnamnet printat stort över hela flaskan) ca 1 minut efter man fått den. Annars ha de skänkt pengar till stadsmissionen, 50 000kr, utslaget på ca 6000 anställda, inte så generöst.

Detta år är det dock ny arbetsgivare, återstår och se vad man får, om man nu får någon klapp.
 

Ponlarsson

Panerai
Julklapp från jobbet tror jag inte vi får någon. Har varit indraget med motiveringen att vi får julbord istället.

Däremot TT-korgen gör bäst i att dyka upp, annars jävlar...
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Minns när jag har jobbade för ett konsultbolag... första året, så fick jag hem en mystisk brun liten påse som någon pillat ned i brevlådan. Visade sig vara ett par torkade teblommor som man ska ploppa ned i varmt vatten.
Andra året hade de hajpat upp det med att hyra in en Tomte som delade ut klapparna. En liten liten vattenflaska med företagets fula logga på...
Slängde den så fort jag lämnade byggnaden.
 

P-A

Sir Spamalot
Här gnäller vi ut över årets julklappar som på ett eller annat sätt inte passar.

Jag börjar med årets jobbklapp. Chefen slängde in en Thailandsresa i januari. Bra? Nja, jag vill inte åka, har så mycket att göra hemma samt att det är så jäkla lång flygning dit. Inte är jag förtjust i turistdelarna av det landet heller (ursäkta Thailandsälskare, jag har bara varit dit en gång, och det finns säkert mycket trevligt där).

Chefen blev besviken-sur (han åker varje år och älkar stället) och min kollega som också skulle med ville inte åka "själv", så då blev han också lite besviken.

Jag känner mig som en otacksam jävel. Typisk julkänsla.

Om det inte vore för att jag ska åka dit i Januari så hade jag kunnat åka :)

Men jag förstår dig helt.
Jag gillar förvisso landet, men jag separerar jobb och fritid väldigt mycket. Jag vill inte bli "tvingad" till en sån sak.
Det är givetvis snällt av honom, ett sätt att tacka för det gångna året, men det finns andra sätt.
 

joca

Patek
2-Faktor
Vad kostar det företaget att ge bort en present för 1000kr till varje anställd?
Vad/hur menar du?
Ett företag får ge julgåvor till ett värde av maximalt 450 SEK ink moms för att det ska klassas som avdragsgillt.
Då blir kostnaden beloppet ex moms (beroende på vad de köpt så blir det olika belopp pga. olika moms-satser).

Om julgåvans värde överstiger 450 SEK ink moms så blir det en skattepliktig förmån på hela beloppet.
En julgåva för 1000 SEK blir alltså skattepliktig förmån med allt vad det innebär (dvs arbetsgivaravgifter, olika % beroende på ålder samt skatt för förmånen som också blir olika beroende på vart i skattetabellen den anställde ligger)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Bästa julklappen jag fått var en fryst lax på en bräda i trä.
Mina kollegor i Tyskland fick en bonus så de kunde köpa sig den årliga langen.

Skillnad på land och land tydligen.....
 

Psykel

Patek
Jobbar på kommun. Vi brukar få ett presentkort på 300kr + julbord. Tycker det är alldeles prima!
Vuxna människor som gnäller över vad dom får eller inte får i julklapp är rätt lågt, tycker jag...
 

BOTL

Panerai
Jobbade åt landstinget...jag har inget bra att säga alls om dem så jag håller tyst. Precis sadlat om till staten. Ingen aning om vi får nåt
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jobbar åt ett stort svenskt företag i Thailand och får äran att jobba över jul och nyår...
(Försökte få ledigt typ 24-25dec men det var tvär NEJ...!!)
Så det blev ingen ledighet i år heller... ;)

Julklappar är kul, men inget för en vuxen karl... ;)
 

Skolläraren

Panerai
300:- att spendera i kommunhandeln får vi. Alltid nöjd med det, eftersom tidigare har vi fått riktiga skitsaker. Lågvattenmärket var när vi fick biljetter till en show på den kommunala arenan, men skulle betala mat och dryck själva.
 

egbert

Panerai
Massjulklappar på jobbet är kef! Företaget kan ge en gåva till välgörenhet, det är smakligt.
Julklappar ger man till barn, och eventuellt nåt litet lyxigt till livskamraten.
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag känner mig som en otacksam jävel. Typisk julkänsla.
Jag har varit i Thailand 2 ggr och jag har inga bra erfarenheter, tycker det är lite hype kring landet av svenskar över lag. Första gången var en dålig upplevelse så jag gav landet en andra chans men det var inte mycket bättre så jag väljer nu mera att semestra var som helst i Asien förutom just Thailand. Men om jag hade fått resan av min chef så hade jag åkt direkt! Det enda som hade fått mig att tacka nej hade varit ett scenario där jag är mitt uppe i att bygga mitt eget hus och inte fått det tätt ännu. Men och andra sidan, om jag inte fått rest stommen och fått det tätt fram till januari så kan jag lika gärna skita i att bygga huset och hoppa på ett flyg till Thailand pga extremt dålig planering :D Vi på jobbet fick för övrigt välja mellan en julklapp eller julbord och det blev ett julbord, vilket jag är mer än nöjd med :)
 
I julklapp av jobbet brukar vi få ett presentkort på typ 200kr...
Ett företag som i Sverige omsätter 1,8 mdkr borde kunna hitta på något roligare till oss anställda, även om vi är typ 600 pers
Har inga lökiga julklappar att gnälla över, jobbar på ett företag som tjänar typ 1,8 mdkr i månaden, men får inga julklappar för det.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Och jag som tyckte synd om mig själv då jag fick 2st servettringar i päron trä av företaget!

image.jpg


Det var en riktig skitpresent du fick Strindberg, för vem vill sitta på ett plan med massor av okända människor i 10-12 timmar, :D:p;)!
 
Senast ändrad:
Topp