• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gröngöling som undrar lite.

Tja!

Skall ge mej på och serva ett urverk. Har efter massa läsande och blegande på Youtube snart samlat mod nog att börja. En sak jag inte blir klok på bara är vad de i USA kallar för "lighter fluid", en holländare kallar det för Nafta. Det är till för att rengöra vissa delar som inte tål IPA. Vad har vi här i Sverige som är motsvarande? Kemiskt ren bensin?

/Dave

Tja!

Skall ge mej på och serva ett urverk. Har efter massa läsande och blegande på Youtube snart samlat mod nog att börja. En sak jag inte blir klok på bara är vad de i USA kallar för "lighter fluid", en holländare kallar det för Nafta. Det är till för att rengöra vissa delar som inte tål IPA. Vad har vi här i Sverige som är motsvarande? Kemiskt ren bensin?

/Dave
Ja jag har använt ”industribensin” på 1-liters flaska (köpte på Lantmännen) innan jag gick över till professionella rengöringsvätskor. Finns också som Gripen Kemiskt ren bensin på typ ica tror jag. Användes enbart till balans och gånghake.

Just det! Kan inte svenska terminologin (än) med jag utgår ifrån att det är "balancewheel" och "balancefork" du syftar på. Tror en liten flaska Gripen räcker för mej just nu.

Lista på svenska terminologin, finns det nånstans?

Senast ändrad:
Just det! Kan inte svenska terminologin (än) med jag utgår ifrån att det är "balancewheel" och "balancefork" du syftar på. Tror en liten flaska Gripen räcker för mej just nu.

Det här kanske hjälper lite:
Ordlista klockor 01.jpg
Ordlista klockor 02.jpg
Ordlista klockor 03.jpg

Det är pallet fork (gånghake) och Balansen (eller egentligen roller table / rullen, som är en av delarna på balansen). Detta för att IPA löser schellack precis som du redan är på. Juvelerna på gånghaken samt impulsstenen på rullen är fixerade med just schellack.

Tillbaka
Topp