• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Gröngöling som undrar lite.

Tja!

Skall ge mej på och serva ett urverk. Har efter massa läsande och blegande på Youtube snart samlat mod nog att börja. En sak jag inte blir klok på bara är vad de i USA kallar för "lighter fluid", en holländare kallar det för Nafta. Det är till för att rengöra vissa delar som inte tål IPA. Vad har vi här i Sverige som är motsvarande? Kemiskt ren bensin?

/Dave

Tja!

Skall ge mej på och serva ett urverk. Har efter massa läsande och blegande på Youtube snart samlat mod nog att börja. En sak jag inte blir klok på bara är vad de i USA kallar för "lighter fluid", en holländare kallar det för Nafta. Det är till för att rengöra vissa delar som inte tål IPA. Vad har vi här i Sverige som är motsvarande? Kemiskt ren bensin?

/Dave
Ja jag har använt ”industribensin” på 1-liters flaska (köpte på Lantmännen) innan jag gick över till professionella rengöringsvätskor. Finns också som Gripen Kemiskt ren bensin på typ ica tror jag. Användes enbart till balans och gånghake.

Just det! Kan inte svenska terminologin (än) med jag utgår ifrån att det är "balancewheel" och "balancefork" du syftar på. Tror en liten flaska Gripen räcker för mej just nu.

Lista på svenska terminologin, finns det nånstans?

Senast ändrad:
Just det! Kan inte svenska terminologin (än) med jag utgår ifrån att det är "balancewheel" och "balancefork" du syftar på. Tror en liten flaska Gripen räcker för mej just nu.

Det här kanske hjälper lite:
Ordlista klockor 01.jpg
Ordlista klockor 02.jpg
Ordlista klockor 03.jpg

Det är pallet fork (gånghake) och Balansen (eller egentligen roller table / rullen, som är en av delarna på balansen). Detta för att IPA löser schellack precis som du redan är på. Juvelerna på gånghaken samt impulsstenen på rullen är fixerade med just schellack.

Juvelerna på gånghaken samt impulsstenen på rullen är fixerade med just schellack.
På lite nyare urverk, kanske yngre än ca 80 år, så är impuls-stenen på rullen oftast bara friktionsfixerad. Så jag brukar alltid skölja balansen i IPA i min gamla ELMA rengöringsmaskin. Juvelerna på gånghaken rengör jag alltid för hand med Horosolv (kemiskt ren bensin) för att inte ta några risker.

Ja Nafta som ovan nämnts, kemiskt ren bensin från tex Apotea brukar vara bra pris om jag minns korrekt, går bra att rengöra hela urverket med men rekommenderar att du använder gasmask med ABEK1 filter, kan köpas på Jula.

Självklart skall jag ha god ventilation när jag jobbar med kem.

Liten fundering bara. Räcker det att man lufttorkar delarna rengjorda med kemiskt ren bensin? Lämnar inga avlagringar o så?
Skall köra manuell rengöring, inga rengöringsmaskiner. Ner med delarna i IPA och de delarna (med shellack) som inte tål det i kemiskt ren bensin. Tvätta av med mjuk pensel sen lufttorka varje del med hetluft som jag normalt ytlödar elektronik med. Låg temp och lågt luftlöde.

Självklart skall jag ha god ventilation när jag jobbar med kem.

Liten fundering bara. Räcker det att man lufttorkar delarna rengjorda med kemiskt ren bensin? Lämnar inga avlagringar o så?
Skall köra manuell rengöring, inga rengöringsmaskiner. Ner med delarna i IPA och de delarna (med shellack) som inte tål det i kemiskt ren bensin. Tvätta av med mjuk pensel sen lufttorka varje del med hetluft som jag normalt ytlödar elektronik med. Låg temp och lågt luftlöde.
Ja man kan lufttorka allt under urmakar-papper.

Det låter bra!

Mitt tips är att du tvättar alla delar i kemiskt ren bensin. Borsta delarna med en fin pensel. Jag brukar lägga några delar åt gången i en petriskål. Tittar man i ett stereomikroskop ser man att det blir rester kvar av bensinen. De får du bort genom att skölja/borsta delarna i en petriskål med IPA (ska vara 99,9 %). Därefter torkar du delarna med varm luft. Utan att ha egen erfarenhet så låter din metod bra.

Vad gäller ankargaffeln så rengör du även den i kemiskt ren bensin, men sköljer den inte med IPA. Istället kan du doppa ankarstenarnas impulsytor i en oanvänd, helt ren, bit Rodico. Vissa anser att Rodico är en dålig idé eftersom de menar att det blir en "osynlig film" av Rodico kvar på ankarstenarna. Min erfarenhet, efter mer än åtta år, är dock att det fungerar utmärkt. Se bara till att lyfta ankarstenarna med ett (försiktigt) knyck ur Rodicon så att det inte fastnar på impulsytorna.

Jag har hittills inte haft någon klocka på arbetsbänken där ankarstiftet varit fixerat med shellac, men så har jag inte heller jobbat med något urverk äldre än cirka 70 år. Efter vad jag förstår är ankarstiftet/impulstappen fixerat med shellac endast på riktigt gamla urverk, oftast fickur. Så det går normalt utmärkt att skölja hela balanspartiet i IPA eftersom ankarstiftet på modernare urverk är fixerat enbart med friktion.

Behöver du bra 99,9 % IPA till bra pris så är mitt tips UBF i uppsala. Länk här: https://ubf.se/isopropanol-999/isopropanol-999-1-liter/ipa-isopropylalkohol-1-lit

Lycka till! :) 👍

Senast ändrad:
Det låter bra!

Mitt tips är att du tvättar alla delar i kemiskt ren bensin. Borsta delarna med en fin pensel. Jag brukar lägga några delar åt gången i en petriskål. Tittar man i ett stereomikroskop ser man att det blir rester kvar av bensinen. De får du bort genom att skölja/borsta delarna i en petriskål med IPA (ska vara 99,9 %). Därefter torkar du delarna med varm luft. Utan att ha egen erfarenhet så låter din metod bra.

Vad gäller ankargaffeln så rengör du även den i kemiskt ren bensin, men sköljer den inte med IPA. Istället kan du doppa ankarstenarnas impulsytor i en oanvänd, helt ren, bit Rodico. Vissa anser att Rodico är en dålig idé eftersom de menar att det blir en "osynlig film" av Rodico kvar på ankarstenarna. Min erfarenhet, efter mer än åtta år, är dock att det fungerar utmärkt. Se bara till att lyfta ankarstenarna med ett (försiktigt) knyck ur Rodicon så att det inte fastnar på impulsytorna.

Jag har hittills inte haft någon klocka på arbetsbänken där ankarstiftet varit fixerat med shellac, men så har jag inte heller jobbat med något urverk äldre än cirka 70 år. Efter vad jag förstår är ankarstiftet/impulstappen fixerat med shellac endast på riktigt gamla urverk, oftast fickur. Så det går normalt utmärkt att skölja hela balanspartiet i IPA eftersom ankarstiftet på modernare urverk är fixerat enbart med friktion.

Behöver du bra 99,9 % IPA till bra pris så är mitt tips UBF i uppsala. Länk här: https://ubf.se/isopropanol-999/isopropanol-999-1-liter/ipa-isopropylalkohol-1-lit

Lycka till! :) 👍

Tack för utförligt svar! Det är två NH-35or jag skall ge mej på. Ett av urverken har blivit tappat och det andra stannar efter några timmar. Hoppas på att jag skall iaf får ett fungerande i slutändan. Och det får man väl säga att det är moderna urverk. Skall kika närmare på om de faktiskt har shellack nånstans.

Räknar med att det kanske blir pannkaka av alltihop första omgången iaf men hoppas på att lära mej nånting.

Det är två NH-35or jag skall ge mej på.
Den stora utmaningen med NH35 är att hantera lochstenarna på tredje hjulet och ankarhjulet vilkas fjädrar (Diafix) och lochstenarna i sig är mindre än dammkorn.

Om du vill ha riktigt billiga och mer lätthanterade urverk att arbeta med så är min rekommendation Vostok 24XX-verk. Finns tusentals på eBay, exempelvis Vostok Amphibia och Vostok Komandirskie.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp