• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Grand seiko priser

GS gjorde ju en stor internationell satsning i framförallt USA 2017. Så du har helt rätt, sedan 2017-2018 har GS exploderat. Och värre lär det bli framöver när alla går över från Rolex.

Om inte länkarna var skrot och designen tristare än ett nattöppet bibliotek, så skulle du fan kunna få rätt. Marknaden skriker efter ett vettigt alternativ till Rolex men ingen är riktigt där än med "the total package".

Raka rör som gäller, gillar det!

Själv tycker jag om GS. Dock är det kvartsmodellerna som tilltalar mig mest av någon anledning. Får se om man slår till på en i år eller inte.

Senast ändrad:
Håll käften!

Lås tråden!

978FEFEB-B4C3-4974-8FFC-8DDE07F1A79A.jpeg
Ser ut att vara svingrym finish på det fickuret!

GS gjorde ju en stor internationell satsning i framförallt USA 2017. Så du har helt rätt, sedan 2017-2018 har GS exploderat. Och värre lär det bli framöver när alla går över från Rolex.
Ja det märks att det spottas ut pengar till bloggare världen över. Det hjälper helt klart.

Fan vad jag är trött på att se grand seiko överallt. Varenda klockblog, fulla instagram, fulla Youtube, dyra som fan, stora som fan, tjocka som fan, hajpade som fan, 99% re-issues, dressare lika stora som andras dykare, dykare stora som surfplattor, antar att Japaner har stora handleder.
Natti natti

Där är jag med dig till 100%. Fattar fortfarande inte hur en limiterad GS spring drive i platina med "4/4 plate" urverk kan kosta lika mycket som en kronograf från Lange i samma metall. Och att man nu har typ 5 likadana fast olika reissues av en och samma klocka är ju löjligt.

Det finns oerhört fina GS klockor nu men det var bättre när Grand Seiko var framförallt Seiko.

Om inte länkarna var skrot och designen tristare än ett nattöppet bibliotek, så skulle du fan kunna få rätt. Marknaden skriker efter ett vettigt alternativ till Rolex men ingen är riktigt där än med "the total package".
Du har uppenbarligen inte detaljstuderat en Rolle o en GS "back to back". Visst Rolex länkar är tjockare. Det är Sinns H-länk också... . Design kan diskuteras o själv gillar jag min DJ snäppet mer än min GS men finishmössigt vinner GS rätt klart faktiskt.

Där är jag med dig till 100%. Fattar fortfarande inte hur en limiterad GS spring drive i platina med "4/4 plate" urverk kan kosta lika mycket som en kronograf från Lange i samma metall. Och att man nu har typ 5 likadana fast olika reissues av en och samma klocka är ju löjligt.

Det finns oerhört fina GS klockor nu men det var bättre när Grand Seiko var framförallt Seiko.
Precis. Denna som exempel. En time only re-issue för $26,000 . Dyrare än en lange, patek, etc
Screenshot_20200307-001948_HODINKEE.jpg

Syftet med många av deras allra dyraste modeller är nog mer av PR-karaktär. Genom ett högt pris (och en fin klocka) vill man signalera exklusivitet runt namnet och det hjälper sedan försäljningen av bulken som ligger i ungefär samma prisklass som Omega.

Du har säkert rätt och det bara bekräftar det jag menar - GS toppmodeller är sjukt överprisade om man jämför med vad man får för pengarna hos andra märker som erbjuder high end klockor.

Du har säkert rätt och det bara bekräftar det jag menar - GS toppmodeller är sjukt överprisade om man jämför med vad man får för pengarna hos andra märker som erbjuder high end klockor.
Hmm så att tex kunna köpa en springdrive snöflinga för strax över 50k (ligger en ny för 52 på C24) skulle då exempelvis prisvärdhetsmässigt spöas av vad? Om vi jämför fit n finish och unikitet/prestanda urverksmössigt? En Seamaster kanske? o_O

Hmm så att tex kunna köpa en springdrive snöflinga för strax över 50k (ligger en ny för 52 på C24) skulle då exempelvis prisvärdhetsmässigt spöas av vad? Om vi jämför fit n finish och unikitet/prestanda urverksmössigt? En Seamaster kanske? o_O

prestanda urverksmässsigt är väl samma som en ur&penn Regal för 149kr? :confused:

Jag pratar om GS i ädelmetaller.

Det skulle framgå mycket tydlig om du läste konversationen som hade pågått ett tag innan du anslöt dig för att kommentera mitt inlägg.
Håller inte med. Du klev in i diskussionen som en referens till Nöts allmänna rage över GS. Där nämnde du iofs platinamodeller men du verkade helt överens med nöts trådstart o där nämns inte att tråden skulle handla enbart om ädelmetall. Ergo... Inte glasklart men OK att det var det du avsåg. Jag menade mer att i det stora hela sett över alla modeller är GS visserligen dyrare än tidigare men knappast sjukt överprisade gentemot annat.

Håller inte med. Du klev in i diskussionen som en referens till Nöts allmänna rage över GS. Där nämnde du iofs platinamodeller men du verkade helt överens med nöts trådstart o där nämns inte att tråden skulle handla enbart om ädelmetall. Ergo... Inte glasklart men OK att det var det du avsåg. Jag menade mer att i det stora hela sett över alla modeller är GS visserligen dyrare än tidigare men knappast sjukt överprisade gentemot annat.

Du behöver inte hålla med men det är ett faktum att mitt inlägg handlade enbart om GS modeller i ädelmetall och att du inte läste hela konversationen när du kommenterade mitt inlägg där jag svarade DrDre som i sin tur svarade nöt som höll med mig just om de dyra GS modellerna som kostar mer än Lange och Patek. Innan din kommentar var det ingen som sa någonting GS stål.

Du behöver inte hålla med men det är ett faktum att mitt inlägg handlade enbart om GS modeller i ädelmetall och att du inte läste hela konversationen när du kommenterade mitt inlägg där jag svarade DrDre som i sin tur svarade nöt som höll med mig just om de dyra GS modellerna som kostar mer än Lange och Patek. Innan din kommentar var det ingen som sa någonting GS stål.
Jaja då var det ju glasklart!

Så här såg konversationen ut som du steg in i.
B9F987C2-5ADC-4824-8D74-F4A4C8BE8431.jpeg

Så här såg konversationen ut som du steg in i.
B9F987C2-5ADC-4824-8D74-F4A4C8BE8431.jpeg
Jag kan läsa. Dessutom läste jag tråden från början. Jag skulle påstå att diskussionen i en tråd definieras av trådskaparen och jag må ha citerat dumt men ingenstans i trådens begynnelse står det något om att diskussioner i tråden endast gäller ädelmetaller. Nu släpper vi det här va?

Syftet med många av deras allra dyraste modeller är nog mer av PR-karaktär. Genom ett högt pris (och en fin klocka) vill man signalera exklusivitet runt namnet och det hjälper sedan försäljningen av bulken som ligger i ungefär samma prisklass som Omega.
Det tror jag med. Men jag tycker det verkar ligga mer likt och över Rolex i pris. Senaste stålklockan med länk som jag såg låg på nästan 8k dollar. Det är dyrare än både datejust och oyster perpetual (som redan är sjukt dyra). Senaste dykaren låg på över 11k...

Tillbaka
Topp