• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Grand seiko priser

Håll käften!

Lås tråden!

978FEFEB-B4C3-4974-8FFC-8DDE07F1A79A.jpeg
Fin, men var är datumbubblan?

Ibland får jag känslan av att vissa relaterar till klockmärken som andra relaterar till fotbollslag. Ständigt kommer klagosånger om Rolex och väntetider (tidigare var det ofta annat som var sämst, när det bara var väntetider på Daytona i princip).
OK, det finns något för ett high end-märke med Rolex att förhålla sig till, men måste en Submariner vara dålig bara för att ett annat märke gjort en lyckad dykare?
Jaja, håller till viss mån med TS, och tricket att göra löjligt dyra high end-modeller för att skapa exklusivitet runt märket och att på så sätt höja lyxen att bära en av deras vanliga stålmodeller sänker ju märket ordentligt i mina ögon.
Det största problemet med Rolex konkurrenter i prisklassen 80-120k är ju länkarna. Tavla, boett mm kan ju vara hur bra som helst men med en sämre helhet tack vara länk och i förlängningen viktfördelning. Nä, GS känns lite desperat/stressat och Seikos egna alternativ känns mer intressanta idag sedan de delat på det hela. Därför köpte jag precis en Zenith istället. :)

SBGX335 Listar ca 42k. Säljs bara i Japan än så länge men via C24 är den bara en knapptryckning bort.
BF2A5BE4-C513-414E-8FE4-31EC06B188D0.jpeg

Rolex 114060 listar 85k men går inte att få tag i.

E7D3CB84-FB97-4165-943D-7AB5BC71E090.jpeg

Just saying...
Nu är ju det där äppel och päron :)

När man pratar GS så ska det alltid jämföras med Rolex. Det finns ju så många andra märken. Man kan ju jämföra med Omega tex som också har tekniskt avancerade verk.

Nu är ju det där äppel och päron :)

När man pratar GS så ska det alltid jämföras med Rolex. Det finns ju så många andra märken. Man kan ju jämföra med Omega tex som också har tekniskt avancerade verk.

Visst är det äpple o päron. Quartz o automat :)

Man borde mer ofta jämföra Rolex med t ex Omega eftersom GS spelar i en egen division ;)

445520C0-544F-4AEF-9BDC-610E39A48B69.jpeg

Kunde man bara få en länk i Rolexklass till denna skulle den vara fulländad. Originallänken funkar riktigt bra när den är korrekt justerad men har en bit kvar till en glidelock.

SBGX335 Listar ca 42k. Säljs bara i Japan än så länge men via C24 är den bara en knapptryckning bort.
BF2A5BE4-C513-414E-8FE4-31EC06B188D0.jpeg

Rolex 114060 listar 85k men går inte att få tag i.

E7D3CB84-FB97-4165-943D-7AB5BC71E090.jpeg

Just saying...
Bra jämförelsebilder, grattis till sådana trevliga dinkor!
Jag gillar Grand Seiko men här måste jag säga att subben står ut, helt klart :cool:

Jag gillar deras Heritage och Elegance collections. Tycker att de står sig väldigt väl utseendemässigt jfrt med motsvarade från Rolex och Omega. (Sports collection har, imho, ofta lite knepiga visare).

Men varför har modellerna inga namn (som tex Tank, Subariner och Datejust)? SBC007 är ju inte så publikfriande.

BBA30921-05F4-401D-8F38-98D7D4861ABB.jpeg
73363214-1219-4766-84AD-E6CE73270CBE.jpeg
0E1A7A08-5A0F-4934-B5EF-4EC4351F1462.jpeg
ED874848-5E22-4988-82AD-FECA1F710DD8.jpeg

Varje gång jag blir sugen på modern GS, det händer då och då, påminns jag om priserna på vintage.
En sån här i utsökt skick i 18K med det ikoniska verket 45 kostar mindre än en sprillan SpringDrive i stål med generösa rabatter.
Enkelt val för mig, så antingen är gamla billiga eller nya dyra I min lilla värld.

46936252092_2ab6fcb88e_c.jpg

För övrigt har jag tröttnat på jämnförelsen med Rolex.

Senast ändrad:
Varje gång jag blir sugen på modern GS, det händer då och då, påminns jag om priserna på vintage.
En sån här i utsökt skick i 18K med det ikoniska verket 45 kostar mindre än en sprillan SpringDrive i stål med generösa rabatter.
Enkelt val för mig, så antingen är gamla billiga eller nya dyra I min lilla värld.

Grym!

Jag är antagligen extremt ytlig och det här är en personlig reflektion som reflekterar min syn på varumärken överlag men jag ser GS lite som Nissan GT-R
Antagligen en fantastisk bil på alla sätt , ihopskruvad av japaner i labbrockar där inget annat än perfektion tillåts.
Men hur du än vrider och vänder på det så kör du en Nissan.
Och ännu värre, du kör en Nissan som kostat över en miljon.

Jag är antagligen extremt ytlig och det här är en personlig reflektion som reflekterar min syn på varumärken överlag men jag ser GS lite som Nissan GT-R
Antagligen en fantastisk bil på alla sätt , ihopskruvad av japaner i labbrockar där inget annat än perfektion tillåts.
Men hur du än vrider och vänder på det så kör du en Nissan.
Och ännu värre, du kör en Nissan som kostat över en miljon.
Så din poäng är att folk med GS är lite coolare än folk med Rolex?
Eftersom det helt klart är coolare med en sån nissan än vilken (exempelvis) bmw som helst.
Individualism etc...

Bra tråd! Den bästa på länge. Konstigt att GS gör så stora klockor med tanke på att en Japan är 20 % mindre än en europé.
Nu svarade ju @yonsson tidigare i tråden men jag är överens om analysen. Sedan GS blev fristående i från Seiko 2017 har man hårdsatsat på marknader utanför Japan. Speciellt på USA. Så alla som inte förstår biten med storlek på boetter, ädelmetaller och limiterade utgåvor måste skaffa sig en inblick i vad USA-marknaden vill ha. Eller närmare bestämt vad Japan tror att USA vill ha. Hur Japanska handleder ser ut är alltså helt ointressant (för att inte tala om lilla Sveriges handledspreferenser) om man vill förstå vad GS gör och varför. USA är svaret på det mesta i just denna trådens ursprungsfråga.

Nu svarade ju @yonsson tidigare i tråden men jag är överens om analysen. Sedan GS blev fristående i från Seiko 2017 har man hårdsatsat på marknader utanför Japan. Speciellt på USA. Så alla som inte förstår biten med storlek på boetter, ädelmetaller och limiterade utgåvor måste skaffa sig en inblick i vad USA-marknaden vill ha. Eller närmare bestämt vad Japan tror att USA vill ha. Hur Japanska handleder ser ut är alltså helt ointressant (för att inte tala om lilla Sveriges handledspreferenser) om man vill förstå vad GS gör och varför. USA är svaret på det mesta i just denna trådens ursprungsfråga.
Fast 39mm och 11.6mm tjock för en manuell dressklocka som man även kallar för "slim" är ju oförsvarbart.

Grand Seiko Elegance Collection 'Slim' Hand-Wound
Diameter: 39mm
Thickness: 11.6mm
Haha, jag förstår fortfarande inte vad det har med min förklaring av att det är USA som är målgruppen att göra, eller vad jag skulle ha att invända mot fakta kring storleken? Jag har väl knappast försvarat något i tråden?

Satan vad vacker! :)

Haha, jag förstår fortfarande inte vad det har med min förklaring av att det är USA som är målgruppen att göra, eller vad jag skulle ha att invända mot fakta kring storleken? Jag har väl knappast försvarat något i tråden?
Jag menade att det räcker inte som anledning att man vill slå sig in på amerikanska marknaden :) Det är icke godkänt.

Jag gillar gamla Grand Seiko men att få klaga lite på internet stärker själen.
Nu får denna tråd själv då.

Är GS dåliga för att de är dyra och stora?
Batman bor i ett stort slott och har en stor svart bil som sprutar eld.

Fan vad jag är trött på att se grand seiko överallt. Varenda klockblog, fulla instagram, fulla Youtube, dyra som fan, stora som fan, tjocka som fan, hajpade som fan, 99% re-issues, dressare lika stora som andras dykare, dykare stora som surfplattor, antar att Japaner har stora handleder.
Natti natti
Måste ändå hålla med dig om detta.

Tillbaka
Topp