Alberget4a
Guld
Fin, men var är datumbubblan?Håll käften!
Lås tråden!
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fin, men var är datumbubblan?Håll käften!
Lås tråden!
![]()
Bra tråd! Den bästa på länge. Konstigt att GS gör så stora klockor med tanke på att en Japan är 20 % mindre än en europé.
Nu är ju det där äppel och päronSBGX335 Listar ca 42k. Säljs bara i Japan än så länge men via C24 är den bara en knapptryckning bort.
![]()
Rolex 114060 listar 85k men går inte att få tag i.
![]()
Just saying...
Nu är ju det där äppel och päron
När man pratar GS så ska det alltid jämföras med Rolex. Det finns ju så många andra märken. Man kan ju jämföra med Omega tex som också har tekniskt avancerade verk.
Nu är ju det där äppel och päron
När man pratar GS så ska det alltid jämföras med Rolex. Det finns ju så många andra märken. Man kan ju jämföra med Omega tex som också har tekniskt avancerade verk.
Bra jämförelsebilder, grattis till sådana trevliga dinkor!SBGX335 Listar ca 42k. Säljs bara i Japan än så länge men via C24 är den bara en knapptryckning bort.
![]()
Rolex 114060 listar 85k men går inte att få tag i.
![]()
Just saying...
Håller helt med gällande storleken på dykare och annat. Dock landar de dressigare GS med 37mm betydligt bättre på min handled än 36. Finns mycket trevligt från GS i den storleken.Bra tråd! Den bästa på länge. Konstigt att GS gör så stora klockor med tanke på att en Japan är 20 % mindre än en europé.
Japan..?Jag tror att de har gigantiska handleder.![]()
Grym!Varje gång jag blir sugen på modern GS, det händer då och då, påminns jag om priserna på vintage.
En sån här i utsökt skick i 18K med det ikoniska verket 45 kostar mindre än en sprillan SpringDrive i stål med generösa rabatter.
Enkelt val för mig, så antingen är gamla billiga eller nya dyra I min lilla värld.
![]()
För övrigt har jag tröttnat på jämnförelsen med Rolex.
Så din poäng är att folk med GS är lite coolare än folk med Rolex?Jag är antagligen extremt ytlig och det här är en personlig reflektion som reflekterar min syn på varumärken överlag men jag ser GS lite som Nissan GT-R
Antagligen en fantastisk bil på alla sätt , ihopskruvad av japaner i labbrockar där inget annat än perfektion tillåts.
Men hur du än vrider och vänder på det så kör du en Nissan.
Och ännu värre, du kör en Nissan som kostat över en miljon.
Nu svarade ju @yonsson tidigare i tråden men jag är överens om analysen. Sedan GS blev fristående i från Seiko 2017 har man hårdsatsat på marknader utanför Japan. Speciellt på USA. Så alla som inte förstår biten med storlek på boetter, ädelmetaller och limiterade utgåvor måste skaffa sig en inblick i vad USA-marknaden vill ha. Eller närmare bestämt vad Japan tror att USA vill ha. Hur Japanska handleder ser ut är alltså helt ointressant (för att inte tala om lilla Sveriges handledspreferenser) om man vill förstå vad GS gör och varför. USA är svaret på det mesta i just denna trådens ursprungsfråga.Bra tråd! Den bästa på länge. Konstigt att GS gör så stora klockor med tanke på att en Japan är 20 % mindre än en europé.
Fast 39mm och 11.6mm tjock för en manuell dressklocka som man även kallar för "slim" är ju oförsvarbart.Nu svarade ju @yonsson tidigare i tråden men jag är överens om analysen. Sedan GS blev fristående i från Seiko 2017 har man hårdsatsat på marknader utanför Japan. Speciellt på USA. Så alla som inte förstår biten med storlek på boetter, ädelmetaller och limiterade utgåvor måste skaffa sig en inblick i vad USA-marknaden vill ha. Eller närmare bestämt vad Japan tror att USA vill ha. Hur Japanska handleder ser ut är alltså helt ointressant (för att inte tala om lilla Sveriges handledspreferenser) om man vill förstå vad GS gör och varför. USA är svaret på det mesta i just denna trådens ursprungsfråga.
?Fast 39mm och 11.6mm tjock för en manuell dressklocka som man även kallar för "slim" är ju oförsvarbart.
Grand Seiko Elegance Collection 'Slim' Hand-Wound
Haha, jag förstår fortfarande inte vad det har med min förklaring av att det är USA som är målgruppen att göra, eller vad jag skulle ha att invända mot fakta kring storleken? Jag har väl knappast försvarat något i tråden?Grand Seiko Elegance Collection 'Slim' Hand-Wound
Diameter: 39mm
Thickness: 11.6mm
Satan vad vacker!Varje gång jag blir sugen på modern GS, det händer då och då, påminns jag om priserna på vintage.
En sån här i utsökt skick i 18K med det ikoniska verket 45 kostar mindre än en sprillan SpringDrive i stål med generösa rabatter.
Enkelt val för mig, så antingen är gamla billiga eller nya dyra I min lilla värld.
![]()
För övrigt har jag tröttnat på jämnförelsen med Rolex.
Jag menade att det räcker inte som anledning att man vill slå sig in på amerikanska marknadenHaha, jag förstår fortfarande inte vad det har med min förklaring av att det är USA som är målgruppen att göra, eller vad jag skulle ha att invända mot fakta kring storleken? Jag har väl knappast försvarat något i tråden?
När det kommer en GS-dykare med 9F och de måtten trycker jag på köpknappen.Fast 39mm och 11.6mm tjock för en manuell dressklocka som man även kallar för "slim" är ju oförsvarbart.
Jag med.När det kommer en GS-dykare med 9F och de måtten trycker jag på köpknappen.
Måste ändå hålla med dig om detta.Fan vad jag är trött på att se grand seiko överallt. Varenda klockblog, fulla instagram, fulla Youtube, dyra som fan, stora som fan, tjocka som fan, hajpade som fan, 99% re-issues, dressare lika stora som andras dykare, dykare stora som surfplattor, antar att Japaner har stora handleder.
Natti natti
Riktigt fin. Var i Japan i vintras med förhoppning att kunna göra ett kap på en snowflake men de var minst lika dyra på plats...Håller med om att det är mycket nu - men det är väl 60-årskalas? Dom vill bara fira.
Endel är dock väldigt bärbara. Och de kan det där med polering
![]()