• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Grilltråden v2.0

Nu blir de grill!
1000005684.jpg

Burnt ends hotdogs.

Senap o bbq rub, rökta i ~1timma kring 100°c
1000005683.jpg

Uppskärda i fjärdedelar, på med farinsocker, bbq sås o smör. In igen kring 180°c i 10-15minuter.
1000005686.jpg

1000005701.jpg

Nu gick det ut en annons på Köp och sälj på min Napoleon Rouge 525SE. Vore roligt om den stannade inom forumet.
IMG_4801.jpeg

Riktigt bra grejer.
Jag har en exakt likadan.
Det enda felet är att jag hellre hade haft en 625:a. Inte för att det behövs, men för att det går.
Skulle jag köpa en ny så hade det blivit en likadan.

Hej!

Jag bor i en lägenhet med en liten trädgård, men min brf har ett strikt förbud mot kolgrillar. Är en modern elgrill faktiskt värd pengarna smakmässigt, eller är det bättre att köra på de allmänna grillplatserna i parken?

Om elgrill är vägen att gå – vilka är de bästa 2026-modellerna för att få en ordentlig stekyta?

Hej!

Jag bor i en lägenhet med en liten trädgård, men min brf har ett strikt förbud mot kolgrillar. Är en modern elgrill faktiskt värd pengarna smakmässigt, eller är det bättre att köra på de allmänna grillplatserna i parken?

Om elgrill är vägen att gå – vilka är de bästa 2026-modellerna för att få en ordentlig stekyta?

Gäller det grillsmak får du aldrig det med en elgrill. Bättre att köra på grill i ungnen.

Men vill du laga mat utomhus så köp en elgrill.
Viktigt att den har så hög effekt som möjligt.
Det ska bli hett som fan. Kolla wattstyrkan.

Råkade klicka hem en Weber summit kamado precis av ren impuls. Har bara kört gasol tidigare.

Har ni några favoritrecept att dela med er av till en som är nybörjare på den här typen av grillning? Såg det här med korvarna ovan, som jag måste testa som snacks, men tänker att långkörning av karré, högrev, fransyskor och dylikt är något man måste ge sig på.

Råkade klicka hem en Weber summit kamado precis av ren impuls. Har bara kört gasol tidigare.

Har ni några favoritrecept att dela med er av till en som är nybörjare på den här typen av grillning? Såg det här med korvarna ovan, som jag måste testa som snacks, men tänker att långkörning av karré, högrev, fransyskor och dylikt är något man måste ge sig på.
Kul 🤩 Grattis 🤗
Jag kan nog ärligt säga att jag grillat det mesta, både hot’n’fast men sjukt mycket low’n’slow. Det är ju ändå där en kamado gör magi.

Jag rekommenderar att du börjar med en pulled pork! Sjukt lätt, sjukt gott 🤤

Köp en stor bit fläskkarré (eller förslagsvis några till då det går ypperligt att frysa och du ändå gör ”jobbet”)

•Rubba den med någon god/bra torr-rub, ingen marinad!

•Kasta in den tillsammans med en rejäl näve rökchunks (spån funkar i värsta fall men avsevärt mycket sämre än chunks) se till att ha en trådlös termometer i biten så du inte springer och öppnar i tid och otid. If you’re looking, you ain’t cooking! Tempen kan rusa och du släpper ut fukten osv

•Håll tempen på 110-115c

Låt den bara ligga och gosa upp till ca 88-90c. Då öppnar du locket första gången och penslar hela biten med typ sweet baby rays. Stäng locket och kör till typ 95c innertemp. Då plockar du av, river sönder biten, slår i en liten skvätt koncentrerad äpplejuice med mer sweet baby ray. Rör om allt, NJUT 👌🏻

Iberico ribs
Ett par 3 timmar på 115 gr

Kul 🤩 Grattis 🤗
Jag kan nog ärligt säga att jag grillat det mesta, både hot’n’fast men sjukt mycket low’n’slow. Det är ju ändå där en kamado gör magi.

Jag rekommenderar att du börjar med en pulled pork! Sjukt lätt, sjukt gott 🤤

Köp en stor bit fläskkarré (eller förslagsvis några till då det går ypperligt att frysa och du ändå gör ”jobbet”)

•Rubba den med någon god/bra torr-rub, ingen marinad!

•Kasta in den tillsammans med en rejäl näve rökchunks (spån funkar i värsta fall men avsevärt mycket sämre än chunks) se till att ha en trådlös termometer i biten så du inte springer och öppnar i tid och otid. If you’re looking, you ain’t cooking! Tempen kan rusa och du släpper ut fukten osv

•Håll tempen på 110-115c

Låt den bara ligga och gosa upp till ca 88-90c. Då öppnar du locket första gången och penslar hela biten med typ sweet baby rays. Stäng locket och kör till typ 95c innertemp. Då plockar du av, river sönder biten, slår i en liten skvätt koncentrerad äpplejuice med mer sweet baby ray. Rör om allt, NJUT 👌🏻
Tack! Det var en redig beskrivning. Det där skall jag fixa. Börjar ha lite upplägg nu för att kunna starta upp 😃

Tillbaka
Topp