• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

GS eller SEIKO "kl 12"? POLL

Vilken tavelgeneration föredrar du?

• Gamla: SEIKO kl 12

Röster: 88 46.3%
  • Nya: GS kl 12

Röster: 94 49.5%
  • Spelar ingen roll

Röster: 8 4.2%

• Totala väljare
    190
Alltid trist när ikoniska märken försöker locka genom att vika sig för den mindre vetande massan och börjar röra om bland ett beprövat konceot. SEIKO överst, bara för att jag är så konservativ.

Hade önskat att jag föredrog Seiko överst pga sleeperstuket. Tror dock att man gör helt rätt i att tona ned kopplingen till Seiko och renodla GS. Blir också snyggare på tavlan.

GS loggan är mer estetiskt tilltalande men älskar hur seiko flyger under radarn, så måste ändå säga att jag föredrar seiko :)

Klippt ur Seiko, A Journey In Time:

...International customers often consider Seiko products to be inexpensive when compared with Swiss products of a similar quality. This perception is a double-edged sword. The fact that Seiko is percieved as great value-for-money is an important brand equity, but the lower average price that customers outside Japan expect to pay for Seiko products is a great disadvantage. It has proven to be a difficult hurdle for a company that for many years has been producing high-grade watches, as well as its mid-priced timepieces. Thus, Mr Mitome identified a need for a sharper focus for the Seiko brand; it could be percieved in different ways inside and outside Japan to some extent, but it needed to be more clearly defined in both.

Med detta sagt tycker jag inte att Seiko säljer ut sig. Det handlar ju endast om att stärka sin identitet, företaget ska ju tjäna pengar. Belutet att särskilja GS från Seiko är så klart inte påverkat av vad Rolex Fanboys tycker utan det är ett väl genomtänkt affärsbeslut förankrat sedan början av milleniet. Det gillar jag!

Klippt ur Seiko, A Journey In Time:

...International customers often consider Seiko products to be inexpensive when compared with Swiss products of a similar quality. This perception is a double-edged sword. The fact that Seiko is percieved as great value-for-money is an important brand equity, but the lower average price that customers outside Japan expect to pay for Seiko products is a great disadvantage. It has proven to be a difficult hurdle for a company that for many years has been producing high-grade watches, as well as its mid-priced timepieces. Thus, Mr Mitome identified a need for a sharper focus for the Seiko brand; it could be percieved in different ways inside and outside Japan to some extent, but it needed to be more clearly defined in both.

Med detta sagt tycker jag inte att Seiko säljer ut sig. Det handlar ju endast om att stärka sin identitet, företaget ska ju tjäna pengar. Belutet att särskilja GS från Seiko är så klart inte påverkat av vad Rolex Fanboys tycker utan det är ett väl genomtänkt affärsbeslut förankrat sedan början av milleniet. Det gillar jag!
Den där boken är ju gammal. :)
Vi får se om du säger samma sak ifall GS slutar med kvarts. Det vore smart ur perspektivet att kvarts av många inte ses som high end.

Vi får se om du säger samma sak ifall GS slutar med kvarts. Det vore smart ur perspektivet att kvarts av många inte ses som high end.
Jepp. Ge mig lite tid att komma ikapp bara :)
Det hade varit en stor besvikelse och en äkta sell out! Jag hoppas att Seiko inte drar det så långt! Men med tanke på att de gör reklam för 9F82 på websidan så sker det nog inte i första taget...

Har svårt att se att GS slutar med kvarts. Det känns som att det är så djupt rotat i deras historia och att det är en ganska stor del av deras (nuvarande) kundkrets som uppskattar deras kvartsare. Kan ju hoppas att den kundkretsen inte blir försvinnande liten i takt med att de expanderar... Att de droppar Seiko på tavlan är enligt mig ett pyttesteg i jämförelse. Men OM de skulle sluta med kvartsare så skulle min respekt minska rätt rejält.

Seiko ska det stå tycker jag, GS blir för mycket text och som folk sagt så är det roligare med "en dyr klocka som flyger under radarn"

Svårt. Just precis NU tycker jag att de gamla tavlorna är bättre eftersom de är mer balanserade. Men med tiden tror jag att endast GS är bättre. Röstar således av ideologiska skäl den nya tavlan :D

Jag är väl partisk, men tycker att SEIKO kl. 12 är snyggare rent estetiskt. Kanske för att man inte vant sig vid de nya tavlorna?
Historien bakom beslutet kan jag köpa.
Även om jag personligen gillar jag att den flyger under radarn lite.
Som en del säger. De som vet, de vet. Vilket är en otroligt skön känsla.

Jag gillar Grand Seiko typsnit mycket och skulle vilja ha bara det men nu finns det seiko bara 2 gånger istället for 3 på tävlan så det går mott rätt väg

En bild säger mer än tusen ord.
Bilden nedan får symbolisera varför jag föredrar SEIKO kl 12:)
IMG_20171112_140324.jpg

med tillägget utanför Japan... tror jag snappat upp någon stans att just kvarts är nr1 i Japan när det gäller försäljningssiffror.
Tror nog att quartz är nr 1 i försäljningssiffror world wide, med tanke på att 9 av 10 klockköpare (minst) bara vill ha en klocka för att kolla tiden. Tänk på alla DW, Swatch, Michael Kors och Ur & Penn-klockor som folk bär. Haka på Seikos billigare quartz-segment, samt Casio och Citizen på det.

Tror nog att quartz är nr 1 i försäljningssiffror world wide, med tanke på att 9 av 10 klockköpare (minst) bara vill ha en klocka för att kolla tiden. Tänk på alla DW, Swatch, Michael Kors och Ur & Penn-klockor som folk bär. Haka på Seikos billigare quartz-segment, samt Casio och Citizen på det.
Tror jag inte. De flesta som betalar 20-30 papp för en klocka vill nog ha en mekanisk.

I sådana fall är det ju bara till att börja stödköpa fina kvartsare:) Just denna modell passar dock bäst med Seiko där uppe MEN som någon nämnde så är det lite irriterande att Seiko upprepas 3 gånger på urtavlan.
2783D570-C039-45FF-BB55-BCE27198F72B.jpeg
Är det bara jag som räknar till två eller har jag missat något? I övrigt håller jag med dig, nästan... Jag tycker det känns mer tomt och osymmetriskt på mörka tavlor medans ljusa klarar sig bättre.

Tycker att nya layouten ser ok ut, men föredrar den gamla om man får välja. Tycker också att det är lite humor med den gamla att man i princip upprepar namnet Seiko 3ggr - "Seiko, GS, Grand Seiko" (som för att verkligen ta bort all eventuell osäkerhet om vilket fabrikat som avses :cool:)
Jag tycker nog inte GS kvalar in som en "Seiko text" utan mera som volkswagens VW logga, typ.

Tillbaka
Topp