Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Den där boken är ju gammal.Klippt ur Seiko, A Journey In Time:
...International customers often consider Seiko products to be inexpensive when compared with Swiss products of a similar quality. This perception is a double-edged sword. The fact that Seiko is percieved as great value-for-money is an important brand equity, but the lower average price that customers outside Japan expect to pay for Seiko products is a great disadvantage. It has proven to be a difficult hurdle for a company that for many years has been producing high-grade watches, as well as its mid-priced timepieces. Thus, Mr Mitome identified a need for a sharper focus for the Seiko brand; it could be percieved in different ways inside and outside Japan to some extent, but it needed to be more clearly defined in both.
Med detta sagt tycker jag inte att Seiko säljer ut sig. Det handlar ju endast om att stärka sin identitet, företaget ska ju tjäna pengar. Belutet att särskilja GS från Seiko är så klart inte påverkat av vad Rolex Fanboys tycker utan det är ett väl genomtänkt affärsbeslut förankrat sedan början av milleniet. Det gillar jag!
Jepp. Ge mig lite tid att komma ikapp baraDen där boken är ju gammal.
Vi får se om du säger samma sak ifall GS slutar med kvarts. Det vore smart ur perspektivet att kvarts av många inte ses som high end.
Har svårt att se att GS slutar med kvarts. Det känns som att det är så djupt rotat i deras historia och att det är en ganska stor del av deras (nuvarande) kundkrets som uppskattar deras kvartsare. Kan ju hoppas att den kundkretsen inte blir försvinnande liten i takt med att de expanderar... Att de droppar Seiko på tavlan är enligt mig ett pyttesteg i jämförelse. Men OM de skulle sluta med kvartsare så skulle min respekt minska rätt rejält.Den där boken är ju gammal.
Vi får se om du säger samma sak ifall GS slutar med kvarts. Det vore smart ur perspektivet att kvarts av många inte ses som high end.
med tillägget utanför Japan... tror jag snappat upp någon stans att just kvarts är nr1 i Japan när det gäller försäljningssiffror.Den där boken är ju gammal.
Det visste jag inte? Men var det inte också den allra första GS (inte för att det spelar någon roll direkt)..."Historiken" , ni är medvetna om att det bara var en modell som hade "Grand SEIKO" överst va?
Tror nog att quartz är nr 1 i försäljningssiffror world wide, med tanke på att 9 av 10 klockköpare (minst) bara vill ha en klocka för att kolla tiden. Tänk på alla DW, Swatch, Michael Kors och Ur & Penn-klockor som folk bär. Haka på Seikos billigare quartz-segment, samt Casio och Citizen på det.med tillägget utanför Japan... tror jag snappat upp någon stans att just kvarts är nr1 i Japan när det gäller försäljningssiffror.
Tror jag inte. De flesta som betalar 20-30 papp för en klocka vill nog ha en mekanisk.Tror nog att quartz är nr 1 i försäljningssiffror world wide, med tanke på att 9 av 10 klockköpare (minst) bara vill ha en klocka för att kolla tiden. Tänk på alla DW, Swatch, Michael Kors och Ur & Penn-klockor som folk bär. Haka på Seikos billigare quartz-segment, samt Casio och Citizen på det.
I sådana fall är det ju bara till att börja stödköpa fina kvartsareTror jag inte. De flesta som betalar 20-30 papp för en klocka vill nog ha en mekanisk.
Nu kanske @BarbaBaba menade specifikt GS försäljningssiffror, jag var snarare inne på samtliga klockor.Tror jag inte. De flesta som betalar 20-30 papp för en klocka vill nog ha en mekanisk.
Ja, det stämmerNu kanske @BarbaBaba menade specifikt GS försäljningssiffror, jag var snarare inne på samtliga klockor.
Är det bara jag som räknar till två eller har jag missat något? I övrigt håller jag med dig, nästan... Jag tycker det känns mer tomt och osymmetriskt på mörka tavlor medans ljusa klarar sig bättre.I sådana fall är det ju bara till att börja stödköpa fina kvartsareJust denna modell passar dock bäst med Seiko där uppe MEN som någon nämnde så är det lite irriterande att Seiko upprepas 3 gånger på urtavlan.
![]()
Jag tycker nog inte GS kvalar in som en "Seiko text" utan mera som volkswagens VW logga, typ.Tycker att nya layouten ser ok ut, men föredrar den gamla om man får välja. Tycker också att det är lite humor med den gamla att man i princip upprepar namnet Seiko 3ggr - "Seiko, GS, Grand Seiko" (som för att verkligen ta bort all eventuell osäkerhet om vilket fabrikat som avses)
Ingen aning om vilken kategori äppelklockan hamnar i, men den säljer som bara tusan och är allt annat än mekaniskTror jag inte. De flesta som betalar 20-30 papp för en klocka vill nog ha en mekanisk.
Den är lika mycket klocka som en stödkrage är halsduk.Ingen aning om vilken kategori äppelklockan hamnar i, men den säljer som bara tusan och är allt annat än mekanisk(off topic, sorry)
Vi snackar high end för minst 20' här, inte gadgets.Ingen aning om vilken kategori äppelklockan hamnar i, men den säljer som bara tusan och är allt annat än mekanisk(off topic, sorry)