• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GS quartz vs the Citizen

Geparden

Audemars
Väldigt intressant inlägg, värd att posta även här! Kul att läsa om japansk quartzkamp, de två ligger ju på en helt egen nivå.
Har varit sugen på någon "The Citizen" ganska länge nu främst för det fantastiska urverket men det fallerar hela tiden på små skönhetsfläckar i designen, något jag sällan hittar hos Grand Seiko.
Se t.ex AQ1000-58B
image.jpg

Superfin förutom att nån tok var tvungen att "kapa" timvisaren..
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Väldigt intressant inlägg, värd att posta även här! Kul att läsa om japansk quartzkamp, de två ligger ju på en helt egen nivå.
Har varit sugen på någon "The Citizen" ganska länge nu främst för det fantastiska urverket men det fallerar hela tiden på små skönhetsfläckar i designen, något jag sällan hittar hos Grand Seiko.
Se t.ex AQ1000-58B
image.jpg

Superfin förutom att nån tok var tvungen att "kapa" timvisaren..

Gillar den! Fördelen är att du kan utläsa tiden på natten med citizen gick dessvärre inte med GS,

Cheers
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Väldigt intressant inlägg, värd att posta även här! Kul att läsa om japansk quartzkamp, de två ligger ju på en helt egen nivå.
Har varit sugen på någon "The Citizen" ganska länge nu främst för det fantastiska urverket men det fallerar hela tiden på små skönhetsfläckar i designen, något jag sällan hittar hos Grand Seiko.
Se t.ex AQ1000-58B
image.jpg

Superfin förutom att nån tok var tvungen att "kapa" timvisaren..
Men det där är väl ingen thermokompenserad kvartsklocka? Den har ju kraftreserv.
 

Geparden

Audemars
Måste ju vara thermokompenserat för att få så bra gångavvikelse, men tyckte power reserven var udda, så tänkte att den kanske var radiokontrollerad.
Ja den där kraftreserven är lite märklig. Man lär ju inte se den röra sig särskilt mycket. Tror den kan ligga i totalt mörker i typ ett halvår innan batteriet säckar. Dessutom finns "2 sekundsvarningen" när det börjar bli dags för solsken.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Snacka om att the Citizen är en riktig sleeper. Var köper man en sådan enklast? Har förstått att ur & penn inte tar hem den.
 

SSL

Audemars
Snacka om att the Citizen är en riktig sleeper. Var köper man en sådan enklast? Har förstått att ur & penn inte tar hem den.

I Japan. Om det ens är enkelt där. Testa att släppa frågan till Higuchi eller Seiya.

Jag vet inte vad den dyraste produkten hos Ur & Penn ligger på men det är nog långt under priset på The Citizen (15-20 tkr?). Är väl där skon klämmer.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
I Japan. Om det ens är enkelt där. Testa att släppa frågan till Higuchi eller Seiya.

Jag vet inte vad den dyraste produkten hos Ur & Penn ligger på men det är nog långt under priset på The Citizen (15-20 tkr?). Är väl där skon klämmer.
Tack för svar!
Konstigt att mitt inlägg är publicerat idag 00:38 då det var flera månader sedan jag skrev det?
edit: Tog bort ping mot moderatorerna.
 
Senast ändrad:
Topp