• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GS quartz vs the Citizen

Nygren

Audemars
2-Faktor
På allmän begäran:

6kZym7H.jpg
Det var denna. Fin som f-n
 

Blackmore

Panerai
Den Citizen går inte av för hackor!

Nu är jag lite "biased" eftersom jag äger en SBGX059 (tack till @Chuck för försäljningen), men jag gillar den bättre på grund av att den tycks ha ett snäpp högre finish, gillar inte heller lume på denna typ av klockor. Sedan tycker jag bättre om tredelade Oysterlänkar än femdelade (mer stilrent i mitt tycke).

5 eller 10 sek/år är ingen dealbreaker. Men Citizens urverk är ju ÄNNU bättre med evighetskalender och "hacking". Hur ligger det till med Citizens sekundvisare? Har den samma start/stoppmekanism som GS?

Hursomhelst, svingrymma klockor bägge två!!!
 

Borone

Cartier
2-Faktor
Det var jag som knep Citizen-klockan på Blocket. Är egentligen på jakt efter en GS quartz med ljus tavla, men kunde inte motstå den här. Riktigt fin klocka och jag ska "känna in den" ordentligt under veckan. Återkommer eventuellt med lite intryck och nya bilder.
 

Shalalai

Breitling
Det var jag som knep Citizen-klockan på Blocket. Är egentligen på jakt efter en GS quartz med ljus tavla, men kunde inte motstå den här. Riktigt fin klocka och jag ska "känna in den" ordentligt under veckan. Återkommer eventuellt med lite intryck och nya bilder.
Där ser man, är i exakt samma sits - vill ha / på jakt efter en vittavlad GS (allra helst med blå sekundvisare) vilket är en utmaning. Plötsligt dök en CTQ57-0934 till bra pris upp så högg den på uppstuds, hoppas den är som förväntat/beskrivet när den levereras i veckan.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Där ser man, är i exakt samma sits - vill ha / på jakt efter en vittavlad GS (allra helst med blå sekundvisare) vilket är en utmaning. Plötsligt dök en CTQ57-0934 till bra pris upp så högg den på uppstuds, hoppas den är som förväntat/beskrivet när den levereras i veckan.

Fina klockor PM:a om någon av er vill sälja
 

Borone

Cartier
2-Faktor
Absolut - PM:ar om/när det blir aktuellt att flippa, men efter två dagars användande lutar det åt att det här blir en långkörare i klocklådan. Supernöjd! Har dock fortfarande siktet inställt på en Grand Seiko eller the Citizen med ljus tavla, så det kan landa i ett byte också.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Snubblade in på den här tråden av en slump vid googling. Har det hänt någonting nytt på fronten med The Citizen (tänker referenser, köpställen osv), har ni kvar era? :)
 

Borone

Cartier
2-Faktor
Jag har kvar två av mina The Citizen och ska behålla den ena. Ska eventuellt komplettera med en ljustavlad också. Har testat 4-5 modeller hittills och alla har haft en sagolik (!) finish.

Pratade med AD i Singapore förra sommaren och han nämnde att Citizen ska satsa mer på automatverk i premiumklockorna framöver, men jag har inte följt upp det. Vet att medlemmen @Buffon.bj har ägt en hel drös The Citizen, bland annat en med deras ”äldre” automatverk. Han har säkert bra koll på nya modeller etc.

Edit 23/8: Enligt Ur & Penn (Citizens rep. i Sverige) skickar de The Citizen-klockor till Tyskland för service och reparationer, men igår ringde jag direkt till service-centret i Tyskland och de gav tydligt svar: "vi skickar klockorna vidare till Japan". Har heller inte hittat någon europeisk AD som säljer The Citizen, så jag antar att klockorna fortfarande är att betrakta som JDM?

Har också testat Campanola, som är Citizens andra ”premiumlinje”. De har också grym finnsh och dessutom roliga/udda komplikationer, men de är inga ”sleeper-klockor” direkt. Stora som hus och här-kommer-jag-design.
 
Senast ändrad:

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag har kvar två av mina The Citizen och ska behålla den ena. Ska eventuellt komplettera med en ljustavlad också. Har testat 4-5 modeller hittills och alla har haft en sagolik (!) finish.

Pratade med AD i Singapore förra sommaren och han nämnde att Citizen ska satsa mer på automatverk i premiumklockorna framöver, men jag har inte följt upp det. Vet att medlemmen @Buffon.bj har ägt en hel drös The Citizen, bland annat en med deras ”äldre” automatverk. Han har säkert bra koll på nya modeller etc.

Jag vet i alla fall att man nu kan få sin The Citizen servad i Europa (i Tyskland), så jag antar att det också finns europeiska AD.

Har också testat Campanola, som är Citizens andra ”premiumlinje”. De har också grym finnsh och dessutom roliga/udda komplikationer, men de är inga ”sleeper-klockor” direkt. Stora som hus och här-kommer-jag-design.
Väldigt informativt! Har du några bilder på de du testat? :)
 

Borone

Cartier
2-Faktor
Väldigt informativt! Har du några bilder på de du testat? :)
F5B7B427-3AB4-40C2-8282-D02BB394093F.jpeg

Den första jag ägde - A660-H2728 - en äldre variant utan Chronomaster-märkningen. Sålde den här på KS.

C7AD0279-46BC-4288-AAFF-EA122F628882.jpeg

Senaste jag köpt/sålt - CTQ57-0952. Boett och länk i Duratect-behandlad titan för extra reptålighet. Storlek 38mm utan krona. Vit tavla, blånerad sekundvisare, applicerade index med riktigt bra lume. Safirglas med dubbelsidig AR-behandling. Extremt exakt quartz-verk A660 +/- 5 sek per år, evighetskalender och snabbinställning av timvisare. Ångrar att jag sålde den.

99DAA142-3143-42EA-ABE7-642B67E4C1B1.jpeg

De jag äger just nu - CTQ57-0933 resp. AQ1010-54E. Bägge klockorna är precisions-quartzur med perpetual calendar och avvikelse på maximalt +-5 sek/år. Lite beskrivning nedan, från min egen annons:
CTQ57-0933 är tillverkad i Duratect-behandlat stål. 35mm i diameter (38,5mm inkl. kronan). A660-verket. Lume både på visare och index. Datumfönster med svart text på vit bakgrund. Plant glas med grym AR-behandling.
AQ1010-54E är också tillverkad i specialbehandlat stål (svårt att repa!). 37mm i diameter (40mm inkl. kronan). A010-verket med echo-drive. Svartgrå tavla med struktur och "power reserve" på vänster sida, klockan 3. Datumfönster med vit text på svart bakgrund. Välvt glas med riktigt bra AR-behandling.
 
Senast ändrad:
Topp