• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Guldklocka lr??

Exxet

Guld
Kanske veckans "ofynd", vad har jag köpt? förutom att det är en Lagonda Super De Luxe m Eta 2370 som funkar, börjar med en suspekt stämpel:
1090684 18k.jpg

och den enda, med tanke på att jag inte hittar en enda genomnötning trots alla dings o repor m m som det brukar vara på pläterade klockor blir jag konfunderad, och att det är fasta bandstift (en trasig), lite bilder + en fråga: varför blir bilderna så mkt större när man lägger in dom här?
P1090684 2.jpg

P1090686.jpg

P1090689 2.jpg

P1090689.jpg

ska knalla ner till den lokala "guldsmeden" i veckan, ska bli intressant. En bild på klockan oxå:
01.jpg

Jag tror du kan vara rätt lugn, nog är det guld. Be den lokale göra ett litet strykprov, kanske på undersidan av ett bandhorn, så är du helt säker.

Kanske veckans "ofynd", vad har jag köpt? förutom att det är en Lagonda Super De Luxe m Eta 2370 som funkar, börjar med en suspekt stämpel:
1090684 18k.jpg

och den enda, med tanke på att jag inte hittar en enda genomnötning trots alla dings o repor m m som det brukar vara på pläterade klockor blir jag konfunderad, och att det är fasta bandstift (en trasig), lite bilder + en fråga: varför blir bilderna så mkt större när man lägger in dom här?
P1090684 2.jpg

P1090686.jpg

P1090689 2.jpg

P1090689.jpg

ska knalla ner till den lokala "guldsmeden" i veckan, ska bli intressant. En bild på klockan oxå:
01.jpg

Vari ligger mysteriet? Du har ju en klocka med 18k/750 stämpel, det rimliga bör ju vara att anta att stämpeln är autentisk. GP nöts ju bort med åren så man brukar kunna se patina där och dessa är ju oftast stämplade med 10k goldplated eller något i den stilen. Dont worry be happy!

Vari ligger mysteriet? Du har ju en klocka med 18k/750 stämpel, det rimliga bör ju vara att anta att stämpeln är autentisk. GP nöts ju bort med åren så man brukar kunna se patina där och dessa är ju oftast stämplade med 10k goldplated eller något i den stilen. Dont worry be happy!
Det jag har lite dåliga vibbar för är just stämpeln, brukar ju oftast sitta på insidan av baklocket, och på en av luggarna lr mellan dom på boetten, bara för att det står 18K och/eller 0,750 är ju ingen garant för äkta guld, tyvärr, hade varit bättre om det varit en en kattfot, orre, kvinnohuvud i profil t ex, ser mer inristat ut än stämplat, men som sagt, ska in till en guldsmed i veckan.

Det jag har lite dåliga vibbar för är just stämpeln, brukar ju oftast sitta på insidan av baklocket, och på en av luggarna lr mellan dom på boetten, bara för att det står 18K och/eller 0,750 är ju ingen garant för äkta guld, tyvärr, hade varit bättre om det varit en en kattfot, orre, kvinnohuvud i profil t ex, ser mer inristat ut än stämplat, men som sagt, ska in till en guldsmed i veckan.

Fair enough, jag vill minnas att jag har en klocka med stämpel likt din. Kan dock inte verifiera detta nu då jag inte har den här.

1090684 18k.jpg

P1090684 2.jpg

P1090686.jpg

P1090689 2.jpg

P1090689.jpg

01.jpg
Det finns riktiga stämplar som ser ut så och sitter utanpå baklock. Vet inte var de kommer från. Det är ganska lätt gjort att ta reda på om den är som den verkar, visa en guldsmed den. Jag tror, som de andra att den är helt ok.

Amerikanska gamla fickur däremot. Det var Vilda västern; tro inte på nåt som står på boetterna. Inte ens u.s. essay.

Trumvirvel RRRRRRRRRRRRRRRRRRRR för 160:- fick jag veta att det är 18K i bägge delarna:happyhappy: vikten ligger på ca: 11-12 gram, m a o ungefär 1700:- i skrotguld, och om jag lämnade in den där så får jag även tillbaka den avgiften.
Så man kan väl kalla det för ett litet fynd då (663:- ) så man undrar nu vad man skulle få för hela klockan? Lagonda är ju inte direkt det mest spännande märket direkt, och det skulle kosta ca: 400:- och laga det trasiga bandstiftet, inget man gör själv direkt.

Trumvirvel RRRRRRRRRRRRRRRRRRRR för 160:- fick jag veta att det är 18K i bägge delarna:happyhappy: vikten ligger på ca: 11-12 gram, m a o ungefär 1700:- i skrotguld, och om jag lämnade in den där så får jag även tillbaka den avgiften.
Så man kan väl kalla det för ett litet fynd då (663:- ) så man undrar nu vad man skulle få för hela klockan? Lagonda är ju inte direkt det mest spännande märket direkt, och det skulle kosta ca: 400:- och laga det trasiga bandstiftet, inget man gör själv direkt.
Ingen aning om din skulle inbringa något högre värde än exempelvis NOR klockor. Jag ropade hem en helt ny Tissot Goldrun (kvarts) 18K fullset med box och cert med plasten på och utan gravyr, för 2500kr, vilket får ses som ett riktigt fynd även om det är i den prisklassen NOR klockor brukar gå för. 160+400+663=1223 för en stilig guldklocka är väl riktigt trevligt? Lägg några kronor och få den i trim och behåll tycker jag :)

Ingen aning om din skulle inbringa något högre värde än exempelvis NOR klockor. Jag ropade hem en helt ny Tissot Goldrun (kvarts) 18K fullset med box och cert med plasten på och utan gravyr, för 2500kr, vilket får ses som ett riktigt fynd även om det är i den prisklassen NOR klockor brukar gå för. 160+400+663=1223 för en stilig guldklocka är väl riktigt trevligt? Lägg några kronor och få den i trim och behåll tycker jag :)
NOS vet jag vad det är, men NOR klocka, vad är det? gulddressare är inte riktigt min grej så den får nog lämna på ett lr annat sätt, och jag har redan en Zenith i guld som används vid lite finare tillfällen, men den kan nog bli fin med lite pyssel.

NOS vet jag vad det är, men NOR klocka, vad är det?
Ursäkta mig, för Nit Och Redighet i rikets tjänst brukar det stå på guldklockor du fått när du arbetat i statlig tjänst. Man är väl lite entusiast skadad när man tror att alla vet det ;) Får man fråga varför du köpte den, var det för att försöka sälja den?

guldpriset du fått är ett riktigt nerköp,det hanteras i över 250 kronor grammet dvs ca 3000kr

Ursäkta mig, för Nit Och Redighet i rikets tjänst brukar det stå på guldklockor du fått när du arbetat i statlig tjänst. Man är väl lite entusiast skadad när man tror att alla vet det ;) Får man fråga varför du köpte den, var det för att försöka sälja den?
Nu när du förklarar så har jag hört det förut :) men kopplade inte riktigt, jo jag brukar köpa och renovera och sälja lite då och då, det här var bara en chansning som gick hem, ibland gör det inte det men that's life, och när man tillhör den lägsta divisionen i ekonomi här på forumet så måste man göra så ibland. Får man mindre för hela klockan än guldvärdet känns det ekonomiskt oförsvarbart i mina ögon, tycker i o f s det är tråkigt när fullt fungerande klockor skrotas för guldet men i detta fallet är det ju inte en Patek som går till återvinning/skrot, och verket kommer förmodligen till användning i en annan klocka, men den som lever får se.

guldpriset du fått är ett riktigt nerköp,det hanteras i över 250 kronor grammet dvs ca 3000kr
Jo jag har sett det, men dom flesta guldköpare har ju ofta en massa dolda avgifter som äter upp mycket, hos en del kan det stå att du får 300:- för 18K men i verkligheten får man typ två hundra i handen.

Den har ju ett riktigt festligt namn iaf. När någon frågar vad man har på armen.

Det är en guldklocka super de luxe! :D

Om du inte vill behålla den, så tycker jag du ska lägga ut den till försäljning på k&s, lovar att någon är intresserad att köpa till guldvärdet och renovera den.
Om den funkar som den ska kommer den nog att läggas ut på Tradera med utgångsbud runt guldvärdet för att se om någon vill köpa den som en klocka och inte bara som guldskrot, om inte så kan den komma ut här, men blir jag erbjuden mindre än guldvärdet så kommer den att sluta som guldskrot, resten kommer jag självklart behålla som reservdelar, min ekonomi är inte så att jag kan impulsköpa en Rolex på lunchen, snarare tvärt om, hard truth tyvärr. Tavlan har tyvärr lite lackskador i nerkant men visare och index ser helt okej ut, ganska snygga index faktiskt, kan t o m va guld.

Om den funkar som den ska kommer den nog att läggas ut på Tradera med utgångsbud runt guldvärdet för att se om någon vill köpa den som en klocka och inte bara som guldskrot, om inte så kan den komma ut här, men blir jag erbjuden mindre än guldvärdet så kommer den att sluta som guldskrot, resten kommer jag självklart behålla som reservdelar, min ekonomi är inte så att jag kan impulsköpa en Rolex på lunchen, snarare tvärt om, hard truth tyvärr. Tavlan har tyvärr lite lackskador i nerkant men visare och index ser helt okej ut, ganska snygga index faktiskt, kan t o m va guld.
Om den går ut på Tratten, kan du inte lägga länken till din auktion här? Skulle vara kul att följa utgången!

Fast störst chans att få det du vill ha är att börja lägre. Ju lägre desto bättre, generellt. Bud drar bud då nån annan bjudit nästan lika mycket. Det är något av grejen med auktionerna. Högt ingångspris kanske det aldrig kommer igång. Men det finns förstås risker med att börja lågt också.

Fast störst chans att få det du vill ha är att börja lägre. Ju lägre desto bättre, generellt. Bud drar bud. Det är något av grejen med auktionerna. Högt ingångspris kanske det aldrig kommer igång. Men det finns förstås risker med att börja lågt också.
Det håller jag med om, men om man börjar med 1:- utan reservation så kanske det slutar på en 500-ing lr mindre och det är ju trist, i a f för mig, men andra sidan får man ju veta att det är ingen som vill ha den som klocka.

Det håller jag med om, men om man börjar med 1:- utan reservation så kanske det slutar på en 500-ing lr mindre och det är ju trist, i a f för mig, men andra sidan får man ju veta att det är ingen som vill ha den som klocka.
Så kan det vara. För det mesta fungerar det nog men vill man inte riskera det så kan det vara bättre att safea.

Edit: Reservationspris är också ett alternativ. Man kan exempelvis skriva om man vill i texten att reservationspris är satt vid guldvärdet om man vill sälja för det.

Senast ändrad:
Min erfarenhet är att guld sällan går under guldpris. Alldeles för många guldmånglare som trålar tradera och har stenkoll på guldpriset. Ta tydliga bilder bara och speca guldvikten så kommer du nog få vad du vill ha.

Tillbaka
Topp