• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Åker snålskjuts på den frågan: varför duger inte vanlig tejp?
Kapton/polyimid är mer slitstarkt, fäster bättre på metall (jag brukar gnugga fast tejpen med spetsen på en blompinne för att den ska sitta säkert), lämnar aldrig rester och tål värme (om man ska maskinpolera, vilket inte är så relevant vid bandbyte i och för sig). Helt överlägset vanlig tejp, prova får du se. Jag använder aldrig kontorstejp vid bandbyte längre.

Designade Genta verkligen över 100 000 klockor? Det blir många klockor per dag
Enligt Wikipedia var han var klar med sin utbildning när han var 20. Han dog när han var 80. Om vi leker med tanken att han började rita klockor när han var 15 fram till sin död ger det 65 aktiva år.

100 000 klockor under 65 år ger drygt 4 designade klockor per dag. Inte omöjligt. Ligger också i vad man menar med "klockor", kanske varje snabb skiss längs vägen räknas... Och om man sett formgivare och arkitekter "rita" vet man att tre sekunder med kol på papper kan räcka...

Enligt Wikipedia var han var klar med sin utbildning när han var 20. Han dog när han var 80. Om vi leker med tanken att han började rita klockor när han var 15 fram till sin död ger det 65 aktiva år.

100 000 klockor under 65 år ger drygt 4 designade klockor per dag. Inte omöjligt. Ligger också i vad man menar med "klockor", kanske varje snabb skiss längs vägen räknas... Och om man sett formgivare och arkitekter "rita" vet man att tre sekunder med kol på papper kan räcka...
Haha jo det är omöjligt.
Och du räknade 100 000 / (65x365) = 4,2? Så fyra designer varje dag, varje år hela arbetslivet...
Det landar på över 6 klockor per dag om vi bra ska räkna arbetsdagar (ex semester, sjukdagar vilket också borde läggas till).

@Nissestr Var kommer siffran 100 000 ifrån?

Haha jo det är omöjligt.
Och du räknade 100 000 / (65x365) = 4,2? Så fyra designer varje dag, varje år hela arbetslivet...
Det landar på över 6 klockor per dag om vi bra ska räkna arbetsdagar (ex semester, sjukdagar vilket också borde läggas till).

Typ överallt på internet när jag googlade. Trodde det ursprungligen kom från en ai-skriven annons här på KS men när jag googlade verkar flera sidor relatera till det men jag hittar såklart inga ordentliga källor. Känns helt orimligt men verkar tydligen vara vedertaget att det är så. Sen tror ju inte jag på det, därav frågan 😃

• Like
Reactions: iko
Typ överallt på internet när jag googlade. Trodde det ursprungligen kom från en ai-skriven annons här på KS men när jag googlade verkar flera sidor relatera till det men jag hittar såklart inga ordentliga källor. Känns helt orimligt men verkar tydligen vara vedertaget att det är så. Sen tror ju inte jag på det, därav frågan 😃

Kan förklaringen ligga i vad man exakt menar med "designa klockor"?

Om man med designa menar skisser, vilda idéer och att man tar fram 10 olika förslag åt kunden att välja mellan varav de flesta aldrig hamnar i fullskalig produktion eller kanske inte ens blir prototyper, så blir siffran 100 000 lite rimligare.

Dvs han hade kanske samlat på sig ca 100 000 skisser i sina arkiv.

Om man med designa menar skisser, vilda idéer och att man tar fram 10 olika förslag åt kunden att välja mellan varav de flesta aldrig hamnar i fullskalig produktion eller kanske inte ens blir prototyper, så blir siffran 100 000 lite rimligare.

Typ så är det jag minns frun har berättat. Att han varje dag skissade klockor på förmiddagen. Dvs antalet refererar till en skiss/design och inte en färdig produktionsmodell.

Exakt så jag resonerat också, vissa dagar kanske han gjorde 70 snabba skisser...

Haha jo det är omöjligt.

Hehe tror inte att en schweizisk legendar som älskade sitt jobb lät någon dag gå utan arbete... 😅

Som någon har räknat?
Haha jag tror nog inte på siffran 100 000 klockor, lekte bara med tanken på hur det skulle kunna gå till i praktiken. 🤷🏼‍♀️😅

Edit: Tror det i sådant fall är som Aurum säger, om siffran är sann, att han skissade i ordets enklaste bemärkelse på lite olika boettformer varje dag och att det blev många högar med papper på vinden. Alla höll nog inte samma verkshöjd som de som producerades... 😅

Edit 2: För att svara på din fråga så kan ju nån ha uppskattat antalet papper på vinden i villan i Schweiz (fantiserar nu) till hundratusen någon gång och sen var faktoiden igång. Men jag tvivlar också på siffran.

Kan bli bra ljussättning om man parkerar rätt. Bra ljusinsläpp och taket tar bort direktljuset. Möjlighet till bra bilder som följd. Och inte att förminska.... har man en fin bil man är stolt över gör det inget att emblemet på ratten syns 🙂.
Du är på något med ljussättningen. Tycker dom flesta klockor lyfter på handleden i bilen. Man bara "Oj, den är ändå rätt fin den där klockan" :D

Tillbaka
Topp