• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

Nån som har bild på Casio F91w högtalare som avger pipet varje heltimma?
03DE2BE6-7D53-4AD7-89E4-1355BEABCE16.jpeg
Är det inte samma fjäderbelastade stift som på G-shock fyrkanter?

Finns det någon tråd här på KS på ämnet OWG-klockor? Alltså inte tilldragelsen under mars utan klockor som folk lever med som enda eller huvudsakliga klocka eller modeller som kan vara lämpade för just det?

Finns det någon tråd här på KS på ämnet OWG-klockor? Alltså inte tilldragelsen under mars utan klockor som folk lever med som enda eller huvudsakliga klocka eller modeller som kan vara lämpade för just det?

Svaret på frågan om tråd är ”vet ej” ifrån mig, men jag har en reflektion på temat…
Lite som att man kan vara bilintresserad men endast köra en bil, så kan man förstås även vara klockintresserad och bara bära en klocka. Men att posta bilder på sin enda klocka, eller att skapa en tråd för att diskutera den enda klockan man bär känns i min bok inte riktigt som ett klockintresse som kräver forumdeltagande tänker jag (något som tråden som @nissehult postade visar).
Jag separerar själv mitt klockintresse i bärande & samlande.
De jag bär är mer av en ”garderob” som ger variation till vardagen, där skulle jag ju kunna vara OWG om jag tyckte att variation är överskattat (så var det i början av intresset).
De jag samlar på har oftast helt andra kriterier än att ge variation i vardagen. Kul, udda, sällsynta, vackra, nostalgiska… osv.
Vad skulle en sådan OWG-tråd skulle ha för syfte på ett forum, vad är det du vill upptäcka som du inte själv kan avgöra

Tack för bra tips 🙂👍 ska botanisera lite närmare och se om jag blir något klokare.

Svaret på frågan om tråd är ”vet ej” ifrån mig, men jag har en reflektion på temat…
Lite som att man kan vara bilintresserad men endast köra en bil, så kan man förstås även vara klockintresserad och bara bära en klocka. Men att posta bilder på sin enda klocka, eller att skapa en tråd för att diskutera den enda klockan man bär känns i min bok inte riktigt som ett klockintresse som kräver forumdeltagande tänker jag (något som tråden som @nissehult postade visar).
Jag separerar själv mitt klockintresse i bärande & samlande.
De jag bär är mer av en ”garderob” som ger variation till vardagen, där skulle jag ju kunna vara OWG om jag tyckte att variation är överskattat (så var det i början av intresset).
De jag samlar på har oftast helt andra kriterier än att ge variation i vardagen. Kul, udda, sällsynta, vackra, nostalgiska… osv.
Vad skulle en sådan OWG-tråd skulle ha för syfte på ett forum, vad är det du vill upptäcka som du inte själv kan avgöra
Till att börja med vill jag ha sagt att jag tror att du har helt rätt - och vad gäller vilket syfte en sådan tråd skulle fylla så antar jag att det från mig personliga horisont vore intressant att se vad andra har valt att gå OWG med och kanske snappa upp ett eller annat tips om jag gud förbjude någon gång skulle få för mig att göra allvar av min ungefär halvårliga ingivelse att själv gå OWG. Det senare brukar allt som oftast sluta med ny klocka men sällan att det blir några färre i lådan.

Möjligen OT men jag letar tips på "osynliga" klockställ, eller framförallt en "osynlig" fot. Ser massor med schyssta bilder på internet där klockan uppenbarligen står snyggt på ett osynligt ställ (eller är det kanske fiskelinor?) eller är jag naiv som inte fattar att folk är duktiga på att redigera sina bilder.
Några bilder skamlöst stulna från internet som visar vad jag menar:

1000008950.jpg
1000008955.jpg
1000008953.jpg
1000008946.jpg

Senast ändrad:
Möjligen OT men jag letar tips på "osynliga" klockställ, eller framförallt en "osynlig" fot. Ser massor med schyssta bilder på internet där klockan uppenbarligen står snyggt på ett osynligt ställ (eller är det kanske fiskelinor?) eller är jag naiv som inte fattar att folk är duktiga på att redigera sina bilder.

1000008950.jpg
1000008955.jpg
1000008953.jpg
1000008946.jpg
Inte riktigt svar på din fråga, men ibland när jag fotar tar jag vad jag har. Tog denna bild m ett suddgummi i länken 😄 Borde väl funka med lite vad som tänker jag.
1000019458.jpg

1000008950.jpg
1000008955.jpg
1000008953.jpg
1000008946.jpg
Det kanske inte är riktigt vad du söker, men jag har för mig att någon hade tips om att fota klockan vilandes på öppningen till en flaska. Då fick man en osynlig ”svävande” effekt på bilderna

Tips på bra guider för grundläggande klockfakta? Typ:

– Armbandsurets olika delar
– Så fungerar ett urverk
– Quartsklockans historia

Tips på bra guider för grundläggande klockfakta? Typ:

– Armbandsurets olika delar
– Så fungerar ett urverk
– Quartsklockans historia
Rätt schysst guide från Teddy Baldassare. Om du inte vet vem han är så kan jag också rekommendera hans Youtubekanal

Lite beroende på hur djupgående du vill att varje del ska vara tror jag inte att det finns en samlad källa. Detta och andra klockforum kan vara en bra bit på vägen :)
Absolut ☺️ Lär mig massor här. Tänkte om det fanns guider som är allmänt kända bland mer kunniga för att vara extra bra.

Rätt schysst guide från Teddy Baldassare. Om du inte vet vem han är så kan jag också rekommendera hans Youtubekanal

Super! Stort tack!

Har länge använt appen WatchCheck på Android för att ställa/kolla gången. Den verkar ha försvunnit från Play. Vad skall man köra istället med samma funktionalitet tro?

Har länge använt appen WatchCheck på Android för att ställa/kolla gången. Den verkar ha försvunnit från Play. Vad skall man köra istället med samma funktionalitet tro?
Jag har Watch Accuracy Meter som funkar rätt bra. Det enda jag saknar är att kunna kolla gången över tid. T.ex slå in vad klockan är nu och sen komma tillbaka om en vecka/månad och se vad den faktiska gången har varit.

Edit: hittade Twelve O'clock Watch Accuracy som ska ha den funktionen. Ska testa och utvärdera

Senast ändrad:
Jag har Watch Accuracy Meter som funkar rätt bra. Det enda jag saknar är att kunna kolla gången över tid. T.ex slå in vad klockan är nu och sen komma tillbaka om en vecka/månad och se vad den faktiska gången har varit.

Edit: hittade Twelve O'clock Watch Accuracy som ska ha den funktionen. Ska testa och utvärdera
Jag kör Watch tracker till iPhone efter rek på forumet. Funkar kanon, kostar dock nån femtiolapp

Tillbaka
Topp