• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hårdhet / Reptålighet - Stål vs Platinum

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Satt och spontanläste lite på andra forum om jämförelsen stål vs platinum om reptålighet och hårdhet.
Stämmer det att stål är mer "reptåligt" än platinum? Dvs det skulle tex lättare bli bruksmärken/hairlines på platina än på stål?
Någon som sitter på mer info om detta?

DISKUTERA. Tack.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Det blir ganska lätt hairlains i stål, men det blir lättare bjuda repor i platinum.
Jag har en stålring och en silverring (typ samma hårdhet som platinum) på samma finger och stålring har err gäng hairlains men silverring har buckling och Jackie som bara den..

Min åsikt: hairlains blir det på båda, men ädelmetallerna blir det djupare hack med ordentlig smäll.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Enligt denna videon:

Så ska man även kunna lätt "återskapa" platinum genom att forma det eller något åt det hållet ifall man får hack, någon som är svårare på stål(?)
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Enligt denna videon:

Så ska man även kunna lätt "återskapa" platinum genom att forma det eller något åt det hållet ifall man får hack, någon som är svårare på stål(?)
Om man tittar på tex Patek i platina så ska det (vad jag hittat) gå att få lasersvetsat, vilket även är möjligt med stål?
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Platina*
Hjärnan fungerar inte efter för många dagars jobb i sträck! :D

Egentligen är ju den ultimata metallen att ha en klocka i Kobolt, men löjligt dyrt dock.

lite märkligt att exempelvis Rolex nöjer sig med 904L och inte går för tuffare kvaliteter, säg super-duplex. Måhända att detta har att göra med att det inte går att bearbeta med så små verktyg som behövs. Eller kanske helt enkelt inte ger någon skillnad. I knivar använder man ju dock skräpiga rostfria kvaliteter exempelvis 301 men det är ju för att kunna få stålet vasst.
@Aurum ?
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
lite märkligt att exempelvis Rolex nöjer sig med 904L och inte går för tuffare kvaliteter, säg super-duplex. Måhända att detta har att göra med att det inte går att bearbeta med så små verktyg som behövs. Eller kanske helt enkelt inte ger någon skillnad. I knivar använder man ju dock skräpiga rostfria kvaliteter exempelvis 301 men det är ju för att kunna få stålet vasst.
@Aurum ?
Läste nån stans att den högre nyckelhalt i 903L ger en bättre finish och mer "bling"
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Kollar vi på Mohs hårdhetsskala så har platina ungefär 4,3 i hårdhet medans, typ, hårdast möjliga härdade stål (då pratar vi dock extremer inom stålkategorin) kommer upp i ca 5,5. ('Stål' är jäkligt lurigt att uttala sig om då det är en legering och olika legeringar har väldigt olika egenskaper - tex just hårdhet).

Så stål är hårdare.

Eller kan iaf vara hårdare.

Köp wolfram-klocka, typ Hubbe, lirar uppåt 9 på hårdhetsskalan. ;)
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Kollar vi på Mohs hårdhetsskala så har platina ungefär 4,3 i hårdhet medans, typ, hårdast möjliga härdade stål (då pratar vi dock extremer inom stålkategorin) kommer upp i ca 5,5. Så stål är hårdare. ('Stål' är jäkligt lurigt att uttala sig om då det är en legering och olika legeringar har väldigt olika egenskaper - tex just hårdhet).

Eller kan iaf vara hårdare.

Köp wolfram-klocka, typ Hubbe, lirar uppåt 9 på hårdhetsskalan. ;)


KS egen Metalurg!
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Ädelmetaller är ju mjukare. Repor, visst. På både stål, platina och guld. Men jag har sett några exempel (t ex en helgulds-Daytona) som har extremt många "jack". Stål ger repor. Ädelmetaller ger mycket lättare "jack"
 
Kollar vi på Mohs hårdhetsskala så har platina ungefär 4,3 i hårdhet medans, typ, hårdast möjliga härdade stål (då pratar vi dock extremer inom stålkategorin) kommer upp i ca 5,5. ('Stål' är jäkligt lurigt att uttala sig om då det är en legering och olika legeringar har väldigt olika egenskaper - tex just hårdhet).

Så stål är hårdare.

Eller kan iaf vara hårdare.

Köp wolfram-klocka, typ Hubbe, lirar uppåt 9 på hårdhetsskalan. ;)

DOCK. Så gäller detta de hårdaste legeringarna MED härdning. Då ingen boett eller länk jag någonsin hört om är härdad och anlöpt så blir detta lite svårt att jämföra enligt mig!
 
Har inte Sinn härdade boetter?

Jag tror faktiskt inte att de är härdade (Betoning på tror, är osäker dock.), även om de har förbannat jävla tokhårt stål som de använder. Anledningen är att det är extremt svårt att härda och anlöpa en boett i konstruktionsfasen såvida den inte är fräst/gjuten i ett enda stycke.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag tror faktiskt inte att de är härdade (Betoning på tror, är osäker dock.), även om de har förbannat jävla tokhårt stål som de använder. Anledningen är att det är extremt svårt att härda och anlöpa en boett i konstruktionsfasen såvida den inte är fräst/gjuten i ett enda stycke.
Hänger inte med i vad du menar i sista meningen. Problemet med härdning är väl att den inte får tappa form? En fräst detalj och en gjuten är ju varandras motsatser?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag tror faktiskt inte att de är härdade (Betoning på tror, är osäker dock.), även om de har förbannat jävla tokhårt stål som de använder. Anledningen är att det är extremt svårt att härda och anlöpa en boett i konstruktionsfasen såvida den inte är fräst/gjuten i ett enda stycke.

Jag håller helt med dig om att få, om ens några, boetter är härdade. Därför jag skrev att detta gällde extrema stål.

Att det skulle vara svårt att tillverka en härdad boett säger jag dock är skitsnack. Är dagligen i kontakt med produkter med finare toleranser än vad som krävs på en klockboett som är härdade.

Att sen ingen tillverkare anser att härdat stål behövs är ju en helt annan sak.

Problemet med härdning är väl att den inte får tappa form?

Är ju heller inga problem att bearbeta ett härdat stål. Jobbigt - ja. Omöjligt - nej
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Har inte Sinn härdade boetter?
Sinn har som tillval på en del boetter Tegiment.

Från Sinn.de:
TEGIMENT Technology provides highly effective protection against scratches. The method is not, however, based on the application of a coating. Instead it is the surface of the material itself which is hardened by means of a special process, thereby creating a protective layer (“tegimentum” in Latin). The surface of any watch hardened using TEGIMENT Technology has a significantly greater level of protection against scratches than that afforded by the hardness of the base material.

Detta är väldigt beståndigt mot repor, jag har sett klockor tillsynes utan repor som blivit väldigt hårt hanterade.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Hela det där med moes hårdhetsskala är ganska spännande. En otroligt oprecis metod i min mening. För att bedöma ett material hållbarhet är det många faktorer som spelar in och vad han i princip gjorde va att han tog olika material och slog dom mot varandra. "hmmmm kisel gör ett djupt hack i kalifältspatet, det måste vara hårdare. Jag sätter en 7 a på det.." -isch. Absolut i lekmanna tal duger det väll med ska vi prata stål så är det som många andra här konstaterat en knepigare historia. Vad är "stål"? Måste börja med att definiera det..
 
Topp