• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hårdhet / Reptålighet - Stål vs Platinum

Göteborgare

Cartier
En fråga till alla experter inom hårdhetsområdet :). Hur står sig titan mot stål (Alltså sådant stål som används av t.ex. Omega, inte sådant som används i rymdraketer)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Hela det där med moes hårdhetsskala är ganska spännande. En otroligt oprecis metod i min mening. För att bedöma ett material hållbarhet är det många faktorer som spelar in och vad han i princip gjorde va att han tog olika material och slog dom mot varandra. "hmmmm kisel gör ett djupt hack i kalifältspatet, det måste vara hårdare. Jag sätter en 7 a på det.." -isch. Absolut i lekmanna tal duger det väll med ska vi prata stål så är det som många andra här konstaterat en knepigare historia. Vad är "stål"? Måste börja med att definiera det..
Vad stål är är visserligen ganska väl definierat om jag minns min materialvetenskap rätt. Det är helt enkelt en legering som innehåller bland annat järn och kol upp till en viss procent. Överstiger du denna procent för kol får du gjutjärn i en ren järn kol legering.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Vad stål är är visserligen ganska väl definierat om jag minns min materialvetenskap rätt. Det är helt enkelt en legering som innehåller bland annat järn och kol upp till en viss procent. Överstiger du denna procent för kol får du gjutjärn i en ren järn kol legering.
Menar ju såklart i detta sammanhang.
Vilken "kvalité" av stål är det vi pratar om.
Men det fattar du nog..
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Jag håller helt med dig om att få, om ens några, boetter är härdade. Därför jag skrev att detta gällde extrema stål.

Att det skulle vara svårt att tillverka en härdad boett säger jag dock är skitsnack. Är dagligen i kontakt med produkter med finare toleranser än vad som krävs på en klockboett som är härdade.

Att sen ingen tillverkare anser att härdat stål behövs är ju en helt annan sak.

Är ju heller inga problem att bearbeta ett härdat stål. Jobbigt - ja. Omöjligt - nej

För att härda stål krävs det väl hög kolhalt i detsamma, exempelvis vanligt 304. Således blir korrisionsegenskaperna i sammanhanget värdelösa.
 

N.Bathes

Cartier
Kollar vi på Mohs hårdhetsskala så har platina ungefär 4,3 i hårdhet medans, typ, hårdast möjliga härdade stål (då pratar vi dock extremer inom stålkategorin) kommer upp i ca 5,5. ('Stål' är jäkligt lurigt att uttala sig om då det är en legering och olika legeringar har väldigt olika egenskaper - tex just hårdhet).

Så stål är hårdare.

Eller kan iaf vara hårdare.

Köp wolfram-klocka, typ Hubbe, lirar uppåt 9 på hårdhetsskalan. ;)
Sen är det ju bättre legeringslager och kvalitet som man lägger ju dyrare klockor/armbanden är..
Skillnad på ett Tex Rolex armband i stål i 750000 klassen än ett stålarmband på en klocka för 500 spänn....
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Sen är det ju bättre legeringslager och kvalitet som man lägger ju dyrare klockor/armbanden är..
Skillnad på ett Tex Rolex armband i stål i 750000 klassen än ett stålarmband på en klocka för 500 spänn....
Jag vill påstå att du har fel. Rolex-armband repas generellt lättare än till och med billiga china-prylar då rolex medvetet har ett mjukare stål. Rolex-armbandet är däremot mycket motståndigare mot rost och korrosion vilket gör att det kommer hålla mycket längre. Bättre med en repig klocka än en rostig...
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Och vad är platina?
Min platinaring är i 950 platina, alltså legerat. Den är slät och fin på sina få helsläta ytor efter två års användande.
Vilken legering är det i platinaklockor?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Och vad är platina?
Min platinaring är i 950 platina, alltså legerat. Den är slät och fin på sina få helsläta ytor efter två års användande.
Vilken legering är det i platinaklockor?
Alla ädelmetallsklockor är ju legeringar, ingen som avänder rent guld eller platina. Exakt vad legeringen består av beror på tillverkarna även om dom flesta använder 18k guld och 950 platina (dvs 95% platina).
 

N.Bathes

Cartier
Jag vill påstå att du har fel. Rolex-armband repas generellt lättare än till och med billiga china-prylar då rolex medvetet har ett mjukare stål. Rolex-armbandet är däremot mycket motståndigare mot rost och korrosion vilket gör att det kommer hålla mycket längre. Bättre med en repig klocka än en rostig...
Ja det har du ju rätt i!!! :)
I helhet tänkte jag på kvaliteten
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Alla ädelmetallsklockor är ju legeringar, ingen som avänder rent guld eller platina. Exakt vad legeringen består av beror på tillverkarna även om dom flesta använder 18k guld och 950 platina (dvs 95% platina).

Ja självklart, jag tänker mest på vad metallen legerats med. 18K vitguld, till exempel, innehåller nickel i USA men inte här i Europa.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Ja självklart, jag tänker mest på vad metallen legerats med. 18K vitguld, till exempel, innehåller nickel i USA men inte här i Europa.
Rolex gör ju sina legeringar själva och när det gäller deras vitguld tex så innehåller det bla mer platina och behöver därför inte rodieras. Exakt vad dom har i sin platina minns jag inte men har läst lite info på nätet som går att hitta om man googlar lite.
 

DrDre

Patek
En liknande diskussion var uppe för ett tag sedan. Jag hittade en tabell som visade hårdheten. Fetmarkerade de relevanta.
Man kan ju också förstå varför man vill använda moderna high tech material (silicon carbide hårdhet 9-9.5 av 10) i urverken. Nu vet jag inte vad det är för skala man mäter hårdheten ii, men det kan ju vara så att tex silicon carbide är dubbelt så hårt som stål (om det är en kvotskala).

The table below incorporates additional substances that may fall between levels:

Hardness Substance or mineral
0.2–0.3 caesium, rubidium
0.5–0.6 lithium, sodium, potassium
1 talc
1.5 gallium, strontium, indium, tin, barium, thallium, lead, graphite, ice[12]
2 hexagonal boron nitride,[13] calcium, selenium, cadmium, sulfur, tellurium, bismuth, gypsum
2.5–3 gold, silver, aluminium, zinc, lanthanum, cerium, Jet (lignite)
3 calcite, copper, arsenic, antimony, thorium, dentin
3.5 platinum
4 fluorite, iron, nickel
4–4.5 steel
5 apatite (tooth enamel), zirconium, palladium, obsidian (volcanic glass)
5.5 beryllium, molybdenum, hafnium, glass, cobalt
6 orthoclase, titanium, manganese, germanium, niobium, rhodium, uranium
6–7 fused quartz, iron pyrite, silicon, ruthenium, iridium, tantalum, opal, peridot, tanzanite
7 osmium, quartz, rhenium, vanadium
7.5–8 emerald, hardened steel, tungsten, spinel
8 topaz, cubic zirconia
8.5 chrysoberyl, chromium, silicon nitride, tantalum carbide
9 corundum, tungsten carbide
9–9.5 silicon carbide (carborundum), titanium carbide
9.5–10 boron, boron nitride, rhenium diboride, stishovite, titanium diboride
10 diamond, carbonado
> 10 nanocrystalline diamond (hyperdiamond, ultrahard fullerite)
 

morrism

Audemars
När det gäller härdning av stål så finns det ju olika typer av härdning. Både före och efter bearbetning. De som görs efter bearbetning, t.ex. nitrerhärdning, där kan man välja djupet på härdningen. Det blir alltså en hård skorpa, men stålet under kan vara mjukt. Det gör att materialet är "repbeständigt"/nötningsbeständigt men väldigt känsligt för "dings".

Sen kan man ju börja med ett stål som redan är härdat i produktionsprocessen (värmebehandling) där man värmer och kyler stålet växelvis med olika intervall. Då får man ett väldigt hårt material som är väldigt svårt att bearbeta.

Det finns också olika hårdhetsskalor, vissa tar bara hänsyn till ytans hårdhet. Andra tar hänsyn till hur djup en "ding" blir. Andra till både och. Men generellt så blir ju stålet mer sprött (spricker) ju hårdare det är. Jag tror att Rolex ingenjörer valt ett stål som passar bäst till applikationen. Att ha hårdast möjliga stål är nog inte optimalt i en armbandsklocka med länk. Jag tänker att små delar i länken skulle knäckas eller gå av istället för att böjas. Om man kör hårdare stål i boett än i länk så skulle boetten nöta bort länken vilket inte heller är bra. Däremot kan man nog öka hårdheten på boetten om man kör utan länk, men det kommer en gräns där du istället för att få en ding spräcker boetten om du tappar den.
 
Topp