• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hör och häpna - Hjälp av första inköpet

Guden

Cartier
Halloj!

OBS. Det blev en liite längre text än vad jag hade tänkt mig från första början. Har försökt att få med allt. Ser upp till de som verkligen läser allt. :cool:

Har inte riktigt introducerat mig här på forumet än, så jag tänkte dra en kort presentation.
Har alltid haft ett intresse för klockor och har samlat på mig en del ”parfymklockor” under mina 21 år. Mitt första automatiska ur köptes för något år sedan och klockan i fråga är av märket ”Theorama” – inget märkvärdigt men det fick upp mina ögon för klockor ”på riktigt”.
Hittade till forumet för någon månad sedan och har sedan dess frenetiskt läst varje dag om allt och lite till. Har lärt mig något enormt, trotts det vill jag fortfarande kalla mig för nybörjare.
Innan jag hittade hit hade jag Rolex Datejust som drömklocka följt av Omega SMP. Seamastern är nu helt ute ur bilden, dock står Datejusten och vajar där uppe någonstans i önskelistan som blivit 27-gånger större än för 3 månader sen.

SÅ till anledningen av varför jag startar en ny tråd. Efter att ha krigat mig igenom jobb, skola samt praktik – alla på samma gång, så tänkte jag belöna mig själv till min examen i början på nästa år. Jag är medveten om att det finns ett dussintal trådar om ”HJÄLP mig med mitt första riktiga inköp”. Har läst igenom de flesta, men känner att jag vill få den där speciella behandlingen man får här av alla kunniga, trevliga och hjälpsamma medlemmar utan att stjäla någons tråd.


Hade tänkt lägga en budget på ca 20kkr men är benägen av att sträcka mig till 30kkr för rätt klocka. Inte större än 42mm. Medveten om att några klockor jag nämner spräcker budgeten, men det är mest för att ge er en inblick av vad jag söker efter. Klockan kommer att vistas i kontorsmiljö, så inga direkt hårda förhållanden. Det som får mig att vilja bestiga Mt. Everest, för att sedan slänga mig utför toppen är för att min första klocka ska representera en sorts milstolpe i mitt liv och tanken är att den ska vara en keeper. Päronen är villiga att investera i klockan som examenspresent om jag kan lova att inte sälja den i sinom tid. Svårare sagt än gjort – För var dag blir jag allt mer osäker på vad jag ska välja. Har forumet att skylla på, men det är väl det forumet är till för också. :)


Det började med att jag skulle köpa en ”finklocka” som jag ska bära till finare tillställningar samt någon gång på kontoret. Om det hjälper så är jag en kille på närmare 90kg (lite ”krallig”) och 178cm lång. Trivs med en komfortabel och bekväm klocka, har burit en klocka på mesh en hel del sistonde och tycker att det är grymt mycket skönare än en jobbig länk (läs: på min Guess klocka).
- Rolex Datejust – Kärlek vid första ögonkastet för ett par år sedan när jag såg och fick prova på den i gulguld/stål på Jubliee och räfflad bezel. Kanske för bling-bling med en 21-åring på kontoret som har en guld-rolle medan andra sportar *ingenting*.
- Omega Speedmaster – Grym allround klocka (nej, kommer inte att bada med den) som får mig att tappa hakan varje gång jag ser den på antingen mocka-läder eller racing.
- Panerai 512 – Lite utanför budget men så stilig. Panerai känns för mig lite för stort, men 512an med sina 42mm är bedårande elegant.

Sedan bar tankarna av mot att köpa ett dykur.
- Tudor BBBlack – Ser välbyggd och charmig ut med sin vintage-look. Brutal på pelagos-gummit, samtidigt som den är vacker på läder och sportig på länk. Har bara svårt att motivera 30k köp av en Tudor klocka. Nu blir det lite dubbelmoral över det hela, gillar ju att vara lite diskret, men men. Jag har nog läst de flesta svaren på denna fråga, så hold your horses. Kan bara säga att jag ännu inte klämt på denna skönhet.
- Breitling Avenger II GMT – Såg denna gedigna skapelse i paketöppningstråden och tyckte att den såg väldigt solid. Även om dess polerade länk är själen så känns även det lite som Datejusten, kanske lite för mycket.

Sedan kändes det som att en kombination av dessa två skulle vara perfekt.
- Hublot Classic Fusion – Stilren, sportig och elegant på samma gång.
- Tudor Prince Chrono – En tillfällig avbytare tills man ev. ersätter den i framtiden med min Graal i form av Rolex Daytona?
- IWC Ingenieur 3239 – Börjar ta slut på ord nu och fingrarna har tröttnat. Grym klocka helt enkelt. Lite utanför budget.
- Rolex Explorer I – En grym allround klocka.

Nu har jag i tankarna av att hitta en fin beggad Datejust (kanske årsklocka?) samt komplettera denna med något billigare kvalitets-dykur från ex. Certina eller Longiness.

Graal’ar – Rolex Hulk, Daytona, PP Aquanaut.

Så!
Vad tycker ni? Tips och tankar?
Jag har ännu inte gått till en AD för att klämma och känna på massa godisar för att få en mer klar bild av vad det är som jag söker. Får ta och göra det någon dag i veckan.

Om det är något som jag har glömt att nämna så är det bara att säga till. :)
Kan tillägga att service kostnader etc. har jag inte haft som prio 1. Det kanske jag kan ha i åtanke.. Inte för dyrt bara? :rolleyes:
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Jag skulle absolut handla en Datejust, helst 5-siffrig.. Finns många trevliga kombinationer med olika tavlor, ringar och länkar. Du verkar ju dessutom varit inne på en under lång tid!

Passar dessutom till allt, en riktig klassiker!
 

Guden

Cartier
Dissa Hublot enligt mig.
Kör på en äldre ref. Explorer 1/2 eller en Datejust 36! (5 siffrig ref på båda.)
Skulle du kunna utveckla det lite? :)
Är det pga. andrahandsvärdet eller "statusen" som Hublot har?

Datejust ligger väldigt bra till i nuvarande läge, det enda jag är fundersam över är hur dyr en ev. service kan kosta mig.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Skulle du kunna utveckla det lite? :)
Är det pga. andrahandsvärdet eller "statusen" som Hublot har?

Datejust ligger väldigt bra till i nuvarande läge, det enda jag är fundersam över är hur dyr en ev. service kan kosta mig.
Vad för "status" en klocka har bör vara mindre viktigt om du gillar den.
Andrahandsvärdet är en nackdel med Hublot men finns ofta en del att göra på nypriset hos AD. Du kan ju även plocka upp en "nästan" ny till väldigt bra priser.

DJ är en trevlig modell som är värd att prova. Alla klockor kostar att serva så det tar ut sig. För 20-30k kan du hitta en fin och då finns det rum för en service direkt också.
 

Guden

Cartier
Vad för "status" en klocka har bör vara mindre viktigt om du gillar den.
Andrahandsvärdet är en nackdel med Hublot men finns ofta en del att göra på nypriset hos AD. Du kan ju även plocka upp en "nästan" ny till väldigt bra priser.

DJ är en trevlig modell som är värd att prova. Alla klockor kostar att serva så det tar ut sig. För 20-30k kan du hitta en fin och då finns det rum för en service direkt också.
Yes, har märkt att man kan hitta relativt nya till ett bra pris.
Ser att du har ägt en, vad fick dig att sälja den? Om du har lust att förklara. :)

Med risk att tabba mig nu, men om man får länka så ta en titt på denna - http://www.chrono24.se/rolex/datejust--16233-champagne-dial-on-jubilee-bracelet--id3661705.htm
Vad tycker du? Hade helst velat ha den på vit tavla dock. Årsklocka också.
Vad kan man räkna med för pris på service? 5k+?
 

Guden

Cartier
Har för mig att forumsponsorn tar 5500-6500kr. räkna med lite mer om annat måste bytas...

Btw: Hubbe är fränt :D
Med andra ord så ska jag helst hitta en relativt nyservad :rolleyes:

Din Blancpain Fify Fathoms 50th Anniversary har jag dreglat över mer än en gång.. Makalös klocka. Där snackar vi servicekostnader kan jag tänka mig. :D
 

Depp-Erik

Cartier
Välkommen hit! :)

Känner igen idén med examenspresent till sig själv, går själv i samma tankar. Var helt inne på att jag skulle köpa mig en Omega Seamaster 300 prof. men sedan började jag vackla, på grund av detta är jag nu snarare mer inne på att sätta mig i flipp-träsket och helt enkelt prova mig fram. Att man som relativt ny entusiast ska pricka rätt första gången och hitta en keeper för livet känns mer och mer ouppnåeligt, mer troligt är att antingen så blir det till att bryta sitt löfte till sig själv och sälja (vilket i detta fall kunde tråkigt för din relation till dina föräldrar om de är med på ett hörn) eller börja spara igen och ha kvar en klocka som inte får den handledstid/affektion man tänkte från början. Men det är klart, det kan ju gå vägen också.

Jag slår alltså ett litet slag för att inte satsa på en keeper alls utan testa dig fram, såvida du inte blir klar över vad du vill ha.
Kan poängtera att jag själv inte gjort något av detta än så kan jag bara referera till hur det var när jag köpte mina gitarrer back in the days.

Lycka till!
 

cab

Audemars
2-Faktor
Yes, har märkt att man kan hitta relativt nya till ett bra pris.
Ser att du har ägt en, vad fick dig att sälja den? Om du har lust att förklara. :)

Med risk att tabba mig nu, men om man får länka så ta en titt på denna - http://www.chrono24.se/rolex/datejust--16233-champagne-dial-on-jubilee-bracelet--id3661705.htm
Vad tycker du? Hade helst velat ha den på vit tavla dock. Årsklocka också.
Vad kan man räkna med för pris på service? 5k+?
Kul att testa lite olika modeller/märken helt enkelt, det var nog aldrig en keeper för mig men kommer säkert köpa en Hublot igen. Inte riktigt bestämt mig vad nästa blir dock.

Ser fin ut och inte allt för polerad med en hel del material kvar på (den är ju nypolerad) . Lite bättre bilder i raka vinklar hade jag bett om så man kan se bättre. Prismässigt är jag lite osäker ingen koll på TT modellerna och den där lite nyare reffen. Helstål(16XX / 16XXX) brukar ligga runt 20-30 beroende på skick.

Tänk också att den där finns i USA så räkna med 25% moms och tullavgift. Oftast bättre att hitta en inom EU. Service på en DJ börjar runt 5k+ och om inga större saker måste bytas ut.
 
Rekommenderar även jag en Tudor BB. Datejusten du länkade är vågad, misstänker att man den inte riktigt passar vid alla tillfällen och speciellt inte när man är ung. Dessutom finns det en del praktiska skäl för en BB, t.ex. minskar stöldrisken, den är vattentät och du får njuta av den som första ägaren (alltså inga repor, inget servicebehov och du får alla tillbehör). Men som alla vet vill man ju ha en Rolex för eller senare, så du kommer ju knappast bli missnöjd med en Datejust! Tänk efter ordentligt innan bara. :)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Det är en sådan
20150417_075854.jpg
du ska ha;)
 
Skulle du kunna utveckla det lite? :)
Är det pga. andrahandsvärdet eller "statusen" som Hublot har?

Datejust ligger väldigt bra till i nuvarande läge, det enda jag är fundersam över är hur dyr en ev. service kan kosta mig.

Andrahandsvärdet på samtliga Hublot är katastrof, de är överprisade för den kvalité man får osv.
 

Guden

Cartier
Välkommen hit! :)

Känner igen idén med examenspresent till sig själv, går själv i samma tankar. Var helt inne på att jag skulle köpa mig en Omega Seamaster 300 prof. men sedan började jag vackla, på grund av detta är jag nu snarare mer inne på att sätta mig i flipp-träsket och helt enkelt prova mig fram. Att man som relativt ny entusiast ska pricka rätt första gången och hitta en keeper för livet känns mer och mer ouppnåeligt, mer troligt är att antingen så blir det till att bryta sitt löfte till sig själv och sälja (vilket i detta fall kunde tråkigt för din relation till dina föräldrar om de är med på ett hörn) eller börja spara igen och ha kvar en klocka som inte får den handledstid/affektion man tänkte från början. Men det är klart, det kan ju gå vägen också.

Jag slår alltså ett litet slag för att inte satsa på en keeper alls utan testa dig fram, såvida du inte blir klar över vad du vill ha.
Kan poängtera att jag själv inte gjort något av detta än så kan jag bara referera till hur det var när jag köpte mina gitarrer back in the days.

Lycka till!
I feel you! Speciellt om man väljer att hänga på klocksnack. Blir en del klockor att flippa. Har fått upp ögonen för väldigt många märken och modeller.
Explorer 1 känns som den perfekta beatern. Har "Explorer 1 kopia" i form av Festina som jag har använt dagligen i 3 år nu. Funkar till varje outfit och tillställning.
Frågan är om jag är villig att lägga närmare 35-40k för en. Känns som att jag får mycket mer klocka för pengarna i en Datejust. Men det är jag det. :)
Kul att testa lite olika modeller/märken helt enkelt, det var nog aldrig en keeper för mig men kommer säkert köpa en Hublot igen. Inte riktigt bestämt mig vad nästa blir dock.

Ser fin ut och inte allt för polerad med en hel del material kvar på (den är ju nypolerad) . Lite bättre bilder i raka vinklar hade jag bett om så man kan se bättre. Prismässigt är jag lite osäker ingen koll på TT modellerna och den där lite nyare reffen. Helstål(16XX / 16XXX) brukar ligga runt 20-30 beroende på skick.

Tänk också att den där finns i USA så räkna med 25% moms och tullavgift. Oftast bättre att hitta en inom EU. Service på en DJ börjar runt 5k+ och om inga större saker måste bytas ut.
Jadu, enligt mig så har du redan ägt den finaste klockan från deras nuvarande utbud, det blir svårt! :p

Tyckte att den såg lite för polerad faktiskt. Med tanken på det du skriver om moms samt tullavgift så kommer jag nog att avstå att handla från USA, om inte något extraordinärt skulle dyka upp. Tack för heads up!

Rekommenderar även jag en Tudor BB. Datejusten du länkade är vågad, misstänker att man den inte riktigt passar vid alla tillfällen och speciellt inte när man är ung. Dessutom finns det en del praktiska skäl för en BB, t.ex. minskar stöldrisken, den är vattentät och du får njuta av den som första ägaren (alltså inga repor, inget servicebehov och du får alla tillbehör). Men som alla vet vill man ju ha en Rolex för eller senare, så du kommer ju knappast bli missnöjd med en Datejust! Tänk efter ordentligt innan bara. :)
Precis, du förstår mig till fullo. Just de scenariona jag har haft i åtanke. Vill hemskt gärna ha en Datejust, men kanske inte rätt tidpunkt för det? Får ta och klämma på en Tudor BBB snart och känna efter.
Låter som Rolex explorer 114270 är som klippt och skuren för dig.
Svarade ang. Explorer 1 här i samma post. Grymt snygg klocka som kan användas sportigt och dressigt på både länk som läder. Tänker mest på priset för ett fint exemplar som går uppåt mot 40k.
Kör på Speedmaster eller Explorer 2! Välkommen hit och hoppas att du kommer trivas och hitta rätt klocka! :)
Tackar hjärtligt! Speedmaster var jag helt inne i för någon vecka sen. En speedy FOTM på läder är svårslaget. Explorer 2 känns för mycket. Siffrorna på bezeln känns alldeles för stora och barnsliga. :oops:
Tror knappt mig själv när jag skriver det men; Panerai 512!
Hade den varit 15k billigare hade jag slagit till utan att blinka. :D
 

Frodda

Omega
Panerai har seglat upp som en stor favorit hos mig! Men du hittar ingen för 30" tyvärr!

Hade därför satsat på en Tudor, får den ny med allt de innebär, går bada med, mindre stöldbegärlig mm.
 
Topp