• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Höst/vinterjacka

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Vilken polarforskarjacka blir det? Står själv i valet och kvalet nämligen
Nu är bilderna med ovan!

Flickvännen tycker att jag ser ut som en pistvakt; jag känner mig som en pistvakt. Win win.

Här är lite inspiration från Edmund Hillarys bestigning av Mount Everest.

483B0CCD-C305-4E94-A85A-497F4966D705.jpeg


C5A8BAFB-4F5F-466F-926D-7EC2AA4831F6.jpeg
 
Senast ändrad:

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Det är dags för den årliga bumpen inför jack-gamet AW20/21. Har ni något nytt på ingång? Jag väntar in ett fint exemplar av modellen M-43. Den jackan knyter ihop samlingen av field jackets med M-43, M-51 och M-65 i arsenalen.

14717E81-AE5A-4C04-8403-8A5E1A6F4157.jpeg
23296448-ED6A-4FEF-9583-860C65E0AF7F.jpeg


Utöver att jag ska leka militär tänker även jag ansluta mig till klocksnacks polarforskarteam med en jacka som är den saknade pusselbiten.

9347DCB5-6F46-4A4B-900A-2431BC2979A3.jpeg
7C02B8E4-D426-4F15-A3CE-D8CF1730570B.jpeg
E44F3B14-CDC4-4D4B-8EFA-953820529458.jpeg

25629820-756E-4E53-AD05-98A99AAB4C61.jpeg

Bra handlat!

43an är ju typ den fetaste av alla Field jackets tycker jag själv. Ska bli kul att se resultatet när den landat.
 

Putteman

Cartier
Duke var min första barbourjacka som köptes in förra året, ett rejält uppsving från tidigare jackor jag haft och väl värd de extra kronorna (mot vad jag lagt tidigare). Rätt varm och mkt fickor samt tajt passform vilket passar mig. Funderade ett tag på att köpa en till i blått men gröna är bra till hösten.
@Jockinho Jag lyckades googla upp den här gamla tråden. Saken är den att jag söker just en jacka för ”skånsk vinter”. Dvs +1 och blåsigt, typ oktober-april.

Jag har börjat köpa just en del Barbour, och funderar på om Duke kanske är rätt modell? Så frågan är helt enkelt hur fodrad o varm är den? Eller är det läge att gå för typ Ashby med väst i istället? Gillar stilen på Duke, plus att kragen ser ut att kunna stänga till. Minus för avsaknad av luva dock.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
@Jockinho Jag lyckades googla upp den här gamla tråden. Saken är den att jag söker just en jacka för ”skånsk vinter”. Dvs +1 och blåsigt, typ oktober-april.

Jag har börjat köpa just en del Barbour, och funderar på om Duke kanske är rätt modell? Så frågan är helt enkelt hur fodrad o varm är den? Eller är det läge att gå för typ Ashby med väst i istället? Gillar stilen på Duke, plus att kragen ser ut att kunna stänga till. Minus för avsaknad av luva dock.

Fungerade bra för tidig vår, höst sådär då den är tajt i modellen (inte minst ärmslutet som är smått). Gillade det när jag köpte den, inte fullt så mkt några år senare när jag använde mer tröjor under. Föredrog nog Ashby då som jag också haft. Iof kan man ju gå upp en strl men samtidigt är dumt en modell som ska sitta rätt slimmat 🤓
 

Putteman

Cartier
Jag beställde min senaste från Countryattire.
Tack för tipset!

Skumt, på deras svenska site saknas Barbour, men finns på den brittiska. Borde ju funka gissar jag.

Testade Ashby igår, men butiken hade den bara i oliv/grön. Jag är inte säker på vilken färg det ska vara. Jag vill liksom att jackan ska funka till ”allt”. Måste man då gå för svart typ?

Fördel oliv är ju mer klassisk Barbour look, mässingsfärgade knappar förstärker ju det klassiska intrycket. Rätt snyggt, och kanske lantligt. Jag är däremot rätt urban, några skogspromenader lär aldrig inträffa, iaf mkt sällan. Nackdel är att det kanske är onödigt ”gubbigt” med knapparna o den bruna kragen? Jag har inte riktigt bestämt mig för om det är en för eller nackdel.

Fördel svart färg är väl mer universell, men blir det bara trist? Kan det förresten även vara så att oliv är snyggare än svart när den börjar bli lite sliten?

Hur tänker ni kring färgen på Barbour vax jackor?
 

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
Tack för tipset!

Skumt, på deras svenska site saknas Barbour, men finns på den brittiska. Borde ju funka gissar jag.

Testade Ashby igår, men butiken hade den bara i oliv/grön. Jag är inte säker på vilken färg det ska vara. Jag vill liksom att jackan ska funka till ”allt”. Måste man då gå för svart typ?

Fördel oliv är ju mer klassisk Barbour look, mässingsfärgade knappar förstärker ju det klassiska intrycket. Rätt snyggt, och kanske lantligt. Jag är däremot rätt urban, några skogspromenader lär aldrig inträffa, iaf mkt sällan. Nackdel är att det kanske är onödigt ”gubbigt” med knapparna o den bruna kragen? Jag har inte riktigt bestämt mig för om det är en för eller nackdel.

Fördel svart färg är väl mer universell, men blir det bara trist? Kan det förresten även vara så att oliv är snyggare än svart när den börjar bli lite sliten?

Hur tänker ni kring färgen på Barbour vax jackor?
Kör på en navy då? Bättre färg än svart imo.
 

Vincent

Cartier
Tack för tipset!

Skumt, på deras svenska site saknas Barbour, men finns på den brittiska. Borde ju funka gissar jag.

Testade Ashby igår, men butiken hade den bara i oliv/grön. Jag är inte säker på vilken färg det ska vara. Jag vill liksom att jackan ska funka till ”allt”. Måste man då gå för svart typ?

Fördel oliv är ju mer klassisk Barbour look, mässingsfärgade knappar förstärker ju det klassiska intrycket. Rätt snyggt, och kanske lantligt. Jag är däremot rätt urban, några skogspromenader lär aldrig inträffa, iaf mkt sällan. Nackdel är att det kanske är onödigt ”gubbigt” med knapparna o den bruna kragen? Jag har inte riktigt bestämt mig för om det är en för eller nackdel.

Fördel svart färg är väl mer universell, men blir det bara trist? Kan det förresten även vara så att oliv är snyggare än svart när den börjar bli lite sliten?

Hur tänker ni kring färgen på Barbour vax jackor?
Jag reagerade också på det förra året när jag skulle köpa min att de inte fanns på den svenska sajten. Då sa de att de inte sålde Barbour till Sverige. Jag tycker oliv är klart bästa färgen om man ska ha en ''jakt'' Barbour dvs bedale eller ashby då som är en tightare version.
 

Putteman

Cartier
Jag reagerade också på det förra året när jag skulle köpa min att de inte fanns på den svenska sajten. Då sa de att de inte sålde Barbour till Sverige. Jag tycker oliv är klart bästa färgen om man ska ha en ''jakt'' Barbour dvs bedale eller ashby då som är en tightare version.
Tack för svar.

Jag har precis hittat att ASOS även säljer Barbour till helt ok priser. Aldrig handlat av ASOS, men gissar att dom funkar fint då det verkar vara ett större bolag, har svensk sida osv. Typ Ashby tar dom 2800:- för på sidan, men skyltar att som ny kund med nån välkomstkod så har man 20%. Vettigt. Däremot har dom sjukt märkliga strl angivelser. Ashby har ju strl som S, M, L osv. På ASOS hemsida kan man välja 91 cm, 97 cm, 101 cm osv. Fattar såklart att det är ett bröstmått, men hur det ska översättas till Barbour strl för att veta att man väljer rätt är en gåta.
 

Putteman

Cartier
Tack för svar.

Jag har precis hittat att ASOS även säljer Barbour till helt ok priser. Aldrig handlat av ASOS, men gissar att dom funkar fint då det verkar vara ett större bolag, har svensk sida osv. Typ Ashby tar dom 2800:- för på sidan, men skyltar att som ny kund med nån välkomstkod så har man 20%. Vettigt. Däremot har dom sjukt märkliga strl angivelser. Ashby har ju strl som S, M, L osv. På ASOS hemsida kan man välja 91 cm, 97 cm, 101 cm osv. Fattar såklart att det är ett bröstmått, men hur det ska översättas till Barbour strl för att veta att man väljer rätt är en gåta.
Lite kort feedback bara.

Beställde Ashby i oliv från ASOS, blev typ 2300:-.

Prisvärt blev det o leveransen gick fort. Tycker jackan är riktigt snygg o praktisk. Både fått testa vind o lite regn.

Den är ju inte särskilt fodrad, så vill man hålla sig varm får man ha nån varm tröja eller så under. Jag har provat den i både S och M. S sitter slimmad med typ bara skjorta under, M är perfekt om man vill kunna ha nåt tjockare under.

Tycker materialet är förvånansvärt styvt, inte så det stör egentligen, men ovant iaf. Möjligt att det mjuknar något vid användning.
 
Topp