• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hamilton Bomb Timer 1943

Simpatico

Rolex
Bara älskar när du drar iväg dom här posterna Aurum.
Kungligt, bockar och tackar för lektionen samt bilderna.
Stort grattis till fångsten och årets mest udda och coola klocka.
 

POO

Panerai
Himla tuff och faktiskt rätt trevlig estetiskt med! Skruvarna var kanske lite oharmoniska... Bra spottat av något som gått mig och många andra förbi. Ganska sympatiskt också att någon tagit sig tid att konvertera den och inte bara kasta, lite miljövänligt sådär. Hur stor är den?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Himla tuff och faktiskt rätt trevlig estetiskt med! Skruvarna var kanske lite oharmoniska... Bra spottat av något som gått mig och många andra förbi. Ganska sympatiskt också att någon tagit sig tid att konvertera den och inte bara kasta, lite miljövänligt sådär. Hur stor är den?
Jag som konverterade. Tror jag skrev den var 26 x 41 mm.
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Vid det här laget vet du vad jag tycker - jääklar vad bra och tack för en fantastisk tråd. Tänk jag som skulle buda på den där men hade inte en aning om vad det var, tur att den hamnade i rätta händer! :)

Fortsätt med ditt galenskap!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Udda historiskt klocka P, kul! Estetiskt och storleksmässigt riktigt fin/bra.
Tack för en spännande bra historielektion också! Kommer du gjöra något åt glaset? Mineralglas?

Den på Christies, gick den för 4200 CHF år 2006?! Antar att detta kan bli en vinstaffär vid försäljning om den såldes som gammalt damur på Tradera... :wideyed:
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Så cool, vilken artefakt! och månadens bästa inlägg?

Jag gissar att längden på sekundvisaren är för exaktare avläsnings skull. Och självfallet skall ett militärt ur bäras på insidan av handleden. (tänk dig att du siktar med en bössa)

Grattis till fyndet :)
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Wow, vilken historiskt ur du har bärgat hem! Hitta lite mindre skruvar eller skruvnitar så är du hemma. :):):)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Udda historiskt klocka P, kul! Estetiskt och storleksmässigt riktigt fin/bra.
Tack för en spännande bra historielektion också! Kommer du gjöra något åt glaset? Mineralglas?

Den på Christies, gick den för 4200 CHF år 2006?! Antar att detta kan bli en vinstaffär vid försäljning om den såldes som gammalt damur på Tradera... :wideyed:

Det är ett vanligt mineralglas ja, tror jag behåller det sprucket då jag tycker det hör lite till. Det är inget som stör mig i sig.

Galet pris på Christies, vet inte om det var något speciellt exemplar eller det var två idioter... Inte helt säker på vad värdet är, kanske runt 5'. Har inte lagt så mycket energi på det utan skulle bara kolla upp så jag inte gjorde bort mig helt när jag budade iom att jag bestämt mig för att jag skulle ha den.

Så cool, vilken artefakt! och månadens bästa inlägg?

Jag gissar att längden på sekundvisaren är för exaktare avläsnings skull. Och självfallet skall ett militärt ur bäras på insidan av handleden. (tänk dig att du siktar med en bössa)

Grattis till fyndet :)

Tack! Fungerade tyvärr inte att ha på undersidan av handleden, kronan skaver för mycket.
Wow, vilken historiskt ur du har bärgat hem! Hitta lite mindre skruvar eller skruvnitar så är du hemma. :):):)

Nje, tycker det blev bra med de lite stora skruvarna. Skall ju vara lite fult och hemmameckat. Inget jag tänker byta om jag inte skulle springa på några gamla härjade skruvar.
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Det är ett vanligt mineralglas ja, tror jag behåller det sprucket då jag tycker det hör lite till. Det är inget som stör mig i sig.

Galet pris på Christies, vet inte om det var något speciellt exemplar eller det var två idioter... Inte helt säker på vad värdet är, kanske runt 5'. Har inte lagt så mycket energi på det utan skulle bara kolla upp så jag inte gjorde bort mig helt när jag budade iom att jag bestämt mig för att jag skulle ha den.



Tack! Fungerade tyvärr inte att ha på undersidan av handleden, kronan skaver för mycket.


Nje, tycker det blev bra med de lite stora skruvarna. Skall ju vara lite fult och hemmameckat. Inget jag tänker byta om jag inte skulle springa på några gamla härjade skruvar.
Du kanske har rätt ang skruvarna... vet inte... tänkte mig patinerade men mindre skruvar... att de sticker ut snor lite uppmärksamhet från den läckra tavlan... ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du kanske har rätt ang skruvarna... vet inte... tänkte mig patinerade men mindre skruvar... att de sticker ut snor lite uppmärksamhet från den läckra tavlan... ;)

Ett par lite fulskruvade mässingsskruvar kanske skulle kunna vara något... Aja, får se om man springer på något. Man vet aldrig!
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Fantastisk klocka och historien bakom, grattis! Borde det inte vara möjligt att söka till vilken skvadron/flygplan klockan tillhört? I och med att klockan med övrig utrustning måste varit hightech på sin tid och då brukar sådan dokumenteras tänker jag. Höstprojekt?
 
Topp