• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hamilton vs Certina

AdrianK

Breitling
Tjena!
Ska köpa min första "riktiga" klocka och det står mellan märket Certina och Hamilton och har några frågor..
Budget är runt 6000-9000 och har kollat runt på sidor såsom uret.se osv. Känns säkrare att köpa från sådan sidor med en "mellanhand", några andra rekommendationer?
Vilket märke tycker ni är bättre kvalité gentemot pris samt vilket märke är mest känt osv? Är det mycket skillnad med olika modeller?
OBS! Hittar ingen fakta om Hamilton endast är ett klockmärke eller ej. Man vill ju inte ha någon B klocka som egentligen inte är en klocka såsom Gant och Armani.
Har ni några andra klockor som är prisvärda men framförallt ett märke som är "känt" i den prisklassen jag söker.
Tacksam för svar!
 
Båda är respekterade märken. Gillar personligen hamilton, gillar militärkopplingen och deras field watches :) Annars finns det fler som har riktigt fina klockor i den prisklassen. Sinn, Longines etc. Fundera även på begagnat (förslagsvis här på forumet)! Vet att farsgubben hade problem med sin certina (ett av kvartsverken som var känt för att krångla). Väldigt anekdotiskt.
 
Senast ändrad:

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Både Hamilton och Certina är klassiska klockmärken med gedigen historia. Mer än så är svårt att säga då du inte skriver modell eller typ av klocka. Oavsett vilket är inget av märkena B.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Khaki Field Mechanical är ju skitsnygg för ca 5 tusen!
Hamilton2-wrist.jpg
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Hamilton känns nog roligare i mitt tycke men båda är bra grejer. Modellen som @steffe visar här ovan tex är schysst. Å andra sidan är jag inne i min militära period nu, sedan jag skaffade min Issued CWC. Jag tycker du bör överväga begagnat för att få ”mer klocka för pengarna”.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Här inne vet alla som varit med ett tag vad Hamilton är. Men utanför forumet lär det vara bra många fler som känner till Certina än Hamilton. Om det är viktigt vet bara du.

Kavlitetsmässigt skulle jag säga oavgjort.
Tycker Hamilton är lite roligare, men modellerna är ju inte så lika så beroende på vad du söker så blir du väl hänvisad åt endera hållet.

Edit: tog bort felaktig uppgift om gångreserv.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Här inne vet alla som varit med ett tag vad Hamilton är. Men utanför forumet lär det vara bra många fler som känner till Certina än Hamilton. Om det är viktigt vet bara du.
Idag har Certina sitt 80h verk. Hamilton har standard ETA med gångreserv på runt 40h. Viktigt? Du vet bäst.
Kavlitetsmässigt skulle jag säga oavgjort.
Tycker Hamilton är lite roligare, men modellerna är ju inte så lika så beroende på vad du söker så blir du väl hänvisad åt endera hållet.
Har för mig att Hamilton också har Powermatic 80, de delar ju på verket i Swatch-gruppen. Certina, Hamilton, Tissot osv använder sig av det.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Vad gäller handla så har jag själv bättre erfarenhet från att handla från välrenommerade säljare på Chrono24 än Uret. I slutändan är det samma sak men Uret är ofta dyrare utan ett erbjuda något bättre Hamilton har jag sett flera rekommendera Olferts i Tyskland. Och som många ovan skriver så är kvalitén likvärdig. Ett märke till som ingår i samma koncern med samma urverk är Mido. Har man hyggligt kraftig handled är deras captain ocean riktigt snygg. Annars om man orkar sträcka budgeten lite är Sinn 104 eller 556 väldigt bra val.
 

DrDre

Patek
Kvalitetsmässigt så ser jag dem som jämförbara. Som påpekats ovan så har de också liknande eller tom samma urverk. Så det kokar helt enkelt ner till vilket utseende du gillar bäst. Hamilton har ett antal trevliga modeller. Certinas nya retro som kom i dagarna är också fin. Mina favoriter är dessa:
Certinan PH200 och Hamilton Pan Europ har båda det nya Powermatic urverket (men Hamilton kallar det ngt annat), har traditionell dykarstorlek och ligger runt 7-9 tkr (kanke lägre om man letar runt lite på nätet). Hamilton Khaki "The Hack" är manuell, bra storlek (38mm) och går att få ny på Chrono24 för under 4 tkr. (lånade bilder).

Certina DSPH200M_C036_407_16_050_00_2018_03_23_SM-5_1200x.jpg
hamilton-pan-europ-feature.jpg


h35415781-pan-europe-hamilton-watch-3_1.jpg


Hamilton_Khaki-Field-Mechanical-38mm_001.jpg
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Certina dykar klockan ovan ( DS pH 200 m) är en fullträff.....
Tror inte det finns något alls under 10.000 som slår den vad gäller kvalitet/design och förhoppningsvis framtida värdeutveckling...
 

Eleganten

Omega
Precis som många påpekat är de överlag likvärdiga, även om jag personligen håller Hamilton som lite roligare. Men så finns ju exempel som DS PH200M, som är en riktig vinnare. Men: du ska skaffa det Du gillar, det som talar till dig. Det är ditt intresse och du som ska bära klockan och känna glädje. Så tilltalar inte DS PH200M ett enda dugg ska du naturligtvis leta efter något annat.
 

AdrianK

Breitling
Tjena igen!
Är oerhört tacksam för alla svar ni skrivit, förväntade mig verkligen inte denna responsen och detta
bara bevisar hur alla klock "nördar" håller ihop även om det finns olika synpunkter på vad som gör en klocka bra/dålig osv.
Kanske var lite otydlig angående vilken klocka jag ville ha i och med att modell verkligen spelar en större roll i det hela än vad
jag själv har uppfattat det som.

Ska vara lite tydligare så ni förstår vilken klocka jag egentligen söker, ni kanske vet några speciella märken/modeller som jag inte tittat på..

Jag har lite "krav" som enligt mig är viktiga:

1. Klockan ska passa till det mesta, den ska passa till kostym samt en hoodie som jag oftast har på mig på vardagarna. En hårfin gräns på vad som passar med vad men jag anser att läder är mer till finare tillställningar såsom till kostym osv så därför MÅSTE det vara metall/stål/titan. Den ska även gärna vara lite mer åt det diskreta hållet, det jag anser som "odiskret" är denna ett ypperligt exmepel med "skruvhuvdena", det räcker gott och väl med ett:
https://www.uret.se/certina-podium-svart-stal-o42-mm-p-51071.html

2. Den ska inte vara alltför stor, gärna runt 40 mm i diameter (?) då det ska passa mig.

3. Inga kvartsur, det måste vara en mekanisk klocka som är automatisk självuppdragande som gärna har 3 dygns batteri (?) dvs när den ligger still. Vi har tillräckligt med teknologi i dagens samhälle så att ha något som är mer det "gammalmodiga" än ett vanligt batteri, därför skulle jag vilja ha en klocka som du kanske ser något kugghjul snurra som vissa skelett klockor har eller vad det kallas. Däremot är det viktigt för mig att det inte får vara på hela urtavlan såsom
denna: https://www.uret.se/hamilton-silverfargad-stal-o40-mm-p-40130.html Då det stör lite när du ska avläsa vad klockan är enligt mig.
Det ska hellre vara såsom denna: https://www.uret.se/hamilton-americ...zmaster-silverfargad-stal-o40-mm-p-62568.html
Detta är nästan ett MÅSTE då jag vill att folk som inte kanske förstår sig på vad mekaniska klockor innebär..

4. Budget är allt ifrån 7000- 10 000 (menar marknadsvärde inte nödvändigtvis från sidor såsom uret eller klockia) och ja det funkar att köpa begagnat men det ska inte vara mer än vanligt slitage från normal användning (Förutsatt att det finns kvitto/servicebok som tillkommer när du köper den som ny). Det funkar även att köpa från utomlands om det nu är så att den är billigare där, (kanske får du en finare klocka om du köper den "utomlands", lite mer klocka för pengarna dvs). Däremot vill jag att sidorna ska vara 100% legit. Något som är värt att tillägga är att priset på en klocka (ta en Rolex som ett exempel) på sidan uret t.ex. kanske är 100 000 och på en sida som är utomlands klockan kanske kostar 80 000 då känner jag personligen att det är mer värt att köpa den utomlands men det kanske är för att jag inte förstår riskerna med det..

5. Märke är på sätt och vis viktigt, jag själv har nog hellre en klocka som ni klockentusiaster ser som en finare klocka (jag räknas inte som en klockentusiast ännu enligt mig själv ;) ). Ett exempel är att alla känner i princip till Rolex även om du inte vet någonting om klockor. Men ni klockentusiaster ser kanske att en Omega t.ex. är mer en "värdig" klocka än en Rolex eller att du får mer klocka för pengarna, detta överlämnar jag till er experter.

6. De MÅSTEN är enligt mig att de ska vara LITE skelett liknade så du ser insidan på klockan, hjärtat av arbetet någon har lagt ner att få den som de vill, det är viktigt. Samt att det MÅSTE vara någon form av metall/stål/titan ish material, ingen läder.

7. Om ni ser någon klocka som ni kanske tro skulle passa mig tveka inte att ge förslag, allt är inte hugget i sten även om texten ovan kanske ger er den uppfattningen. Jag vill kunna ha på min klocka hela tiden då kanske inte ett rött tygband är bästa lösningen på problemet.
 
Senast ändrad:

Lyfali

Cartier
Tjena igen!
Är oerhört tacksam för alla svar ni skrivit, förväntade mig verkligen inte denna responsen och detta
bara bevisar hur alla klock "nördar" håller ihop även om det finns olika synpunkter på vad som gör en klocka bra/dålig osv.
Kanske var lite otydlig angående vilken klocka jag ville ha i och med att modell verkligen spelar en större roll i det hela än vad
jag själv har uppfattat det som.

Ska vara lite tydligare så ni förstår vilken klocka jag egentligen söker, ni kanske vet några speciella märken/modeller som jag inte tittat på..

Jag har lite "krav" som enligt mig är viktiga:

1. Klockan ska passa till det mesta, den ska passa till kostym samt en hoodie som jag oftast har på mig på vardagarna. En hårfin gräns på vad som passar med vad men jag anser att läder är mer till finare tillställningar såsom till kostym osv så därför MÅSTE det vara metall/stål/titan. Den ska även gärna vara lite mer åt det diskreta hållet, det jag anser som "odiskret" är denna ett ypperligt exmepel med "skruvhuvdena", det räcker gott och väl med ett:
https://www.uret.se/certina-podium-svart-stal-o42-mm-p-51071.html

2. Den ska inte vara alltför stor, gärna runt 40 mm i diameter (?) då det ska passa mig.

3. Inga kvartsur, det måste vara en mekanisk klocka som är automatisk självuppdragande som gärna har 3 dygns batteri (?) dvs när den ligger still. Vi har tillräckligt med teknologi i dagens samhälle så att ha något som är mer det "gammalmodiga" än ett vanligt batteri, därför skulle jag vilja ha en klocka som du kanske ser något kugghjul snurra som vissa skelett klockor har eller vad det kallas. Däremot är det viktigt för mig att det inte får vara på hela urtavlan såsom
denna: https://www.uret.se/hamilton-silverfargad-stal-o40-mm-p-40130.html Då det stör lite när du ska avläsa vad klockan är enligt mig.
Det ska hellre vara såsom denna: https://www.uret.se/hamilton-americ...zmaster-silverfargad-stal-o40-mm-p-62568.html
Detta är nästan ett MÅSTE då jag vill att folk som inte kanske förstår sig på vad mekaniska klockor innebär..

4. Budget är allt ifrån 7000- 10 000 (menar marknadsvärde inte nödvändigtvis från sidor såsom uret eller klockia) och ja det funkar att köpa begagnat men det ska inte vara mer än vanligt slitage från normal användning (Förutsatt att det finns kvitto/servicebok som tillkommer när du köper den som ny). Det funkar även att köpa från utomlands om det nu är så att den är billigare där, (kanske får du en finare klocka om du köper den "utomlands", lite mer klocka för pengarna dvs). Däremot vill jag att sidorna ska vara 100% legit. Något som är värt att tillägga är att priset på en klocka (ta en Rolex som ett exempel) på sidan uret t.ex. kanske är 100 000 och på en sida som är utomlands klockan kanske kostar 80 000 då känner jag personligen att det är mer värt att köpa den utomlands men det kanske är för att jag inte förstår riskerna med det..

5. Märke är på sätt och vis viktigt, jag själv har nog hellre en klocka som ni klockentusiaster ser som en finare klocka (jag räknas inte som en klockentusiast ännu enligt mig själv ;) ). Ett exempel är att alla känner i princip till Rolex även om du inte vet någonting om klockor. Men ni klockentusiaster ser kanske att en Omega t.ex. är mer en "värdig" klocka än en Rolex eller att du får mer klocka för pengarna, detta överlämnar jag till er experter.

6. De MÅSTEN är enligt mig att de ska vara LITE skelett liknade så du ser insidan på klockan, hjärtat av arbetet någon har lagt ner att få den som de vill, det är viktigt. Samt att det MÅSTE vara någon form av metall/stål/titan ish material, ingen läder.

7. Om ni ser någon klocka som ni kanske tro skulle passa mig tveka inte att ge förslag, allt är inte hugget i sten även om texten ovan kanske ger er den uppfattningen. Jag vill kunna ha på min klocka hela tiden då kanske inte ett rött tygband är bästa lösningen på problemet.

Varför tar du inte hamilton Jazzmaster som du länkat då?
 

Eleganten

Omega
Kommer upprepa mig själv lite: Vad ”vi klockentusiaster” tycker ang varumärken ska vara helt ointressant. Hittar du något som tilltalar dig, så ta det. Det är Du som ska bära klockan på handleden.

Eftersom du inte hymlar om att varumärket är en viktig faktor (kudos för öppenhet här!), så kan man generellt säga att det är oerhört svårt att misslyckas om du letar hos märken som Certina, Hamilton, Tissot, Longines (kan kräva en viss budgetökning) och Seiko.

Men ska slänga in ett litet bonusförslag: Avvakta med ditt köp och spara undan några tusenlappar till. Då har du plötsligt råd med en Nomos Club 38 Campus. Mycket bättre start än så kan du inte få.

Men ska samtliga dina krav efterlevas (minus passa till mer formell klädsel som kostym) så är det Hamilton Jazzmaster som gäller.

Och kom ihåg: Om du har möjlighet att testa klockan/klockorna innan köp så är det alltid att föredra.

Lycka till!
 
Senast ändrad:

Lyfali

Cartier
Kommer upprepa mig själv lite: Vad ”vi klockentusiaster” tycker ang varumärken ska vara helt ointressant. Hittar du något som tilltalar dig, så ta det. Det är Du som ska bära klockan på handleden.

Eftersom du inte hymlar om att varumärket är en viktig faktor (kudos för öppenhet här!), så kan man generellt säga att det är oerhört svårt att misslyckas om du letar hos märken som Certina, Hamilton, Tissot, Longines (kan kräva en viss budgetökning) och Seiko.

Men ska slänga in ett litet bonusförslag: Avvakta med ditt köp och spara undan några tusenlappar till. Då har du plötsligt råd med en Nomos Club 38 Campus. Mycket bättre start än så kan du inte få.

Men ska samtliga dina krav efterlevas (minus passa till mer formell klädsel som kostym) så är det Hamilton Jazzmaster som gäller.

Och kom ihåg: Om du har möjlighet att testa klockan/klockorna innan köp så är det alltid att föredra.

Lycka till!
Ja jag hade ju hellre burit en nomos.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Inga kvartsur, det måste vara en mekanisk klocka som är automatisk självuppdragande som gärna har 3 dygns batteri (?) dvs när den ligger still.
Nu är du ute och cyklar... Är klockan mekanisk (automatisk) har den ju inget batteri. Det är ju det som är hela grejen med en mekanisk klocka. Inget batteri men istället kugghjul, fjäder och balans mm.
Läs den här föredömliga guiden av @Fabian för att bli mer "på banan".
https://klocksnack.se/threads/nybörjarguide-–-min-första-riktiga-klocka.36541/
 
Senast ändrad:

Jofaaa

Cartier
Jag tycker du ska kolla på Oris. Tror det är märket för dig:
1. Hög kvalitet och prisvärda ”entry-level watches”
2. Lång och intressant historia kring varumärket
3. Nästan alla klockor har glasbaksida för att kunna se urverket, samt att de har många modeller med synliga detaljer från urverket på framsidan.
4. Säljs på många Klockmaster-butiker som deras ”high-end” märke, därav känt av massan.

Enda nackdelen är väl att många av deras modeller ligger över din budget, men går att få tag på billigare.

 
Senast ändrad:

Subby

Rolex

AdrianK

Breitling
Varför tar du inte hamilton Jazzmaster som du länkat då?
Jag tycker i nuläget att den passar bäst men är osäker och vill därför ha andra tips som jag själv kanske inte tänkt på :)
Ni kanske ser att en annan klocka passar mig bättre utifrån de egenskaperna jag värdesätter i en klocka som jag inte har tänkt på eller lagt märke till :p
 

AdrianK

Breitling
Kommer upprepa mig själv lite: Vad ”vi klockentusiaster” tycker ang varumärken ska vara helt ointressant. Hittar du något som tilltalar dig, så ta det. Det är Du som ska bära klockan på handleden.

Eftersom du inte hymlar om att varumärket är en viktig faktor (kudos för öppenhet här!), så kan man generellt säga att det är oerhört svårt att misslyckas om du letar hos märken som Certina, Hamilton, Tissot, Longines (kan kräva en viss budgetökning) och Seiko.

Men ska slänga in ett litet bonusförslag: Avvakta med ditt köp och spara undan några tusenlappar till. Då har du plötsligt råd med en Nomos Club 38 Campus. Mycket bättre start än så kan du inte få.

Men ska samtliga dina krav efterlevas (minus passa till mer formell klädsel som kostym) så är det Hamilton Jazzmaster som gäller.

Och kom ihåg: Om du har möjlighet att testa klockan/klockorna innan köp så är det alltid att föredra.

Lycka till!
Givetvis är det min åsikt som spelar större roll än eran men jag bryr mig fortf om eran åsikt angående ämnet. Jag kommer inte köpa någon klocka om det är så att jag inte är komfortabel med den, måste vara 10/10.

Tack för svar! :)
 

AdrianK

Breitling
Jag tycker du ska kolla på Oris. Tror det är märket för dig:
1. Hög kvalitet och prisvärda ”entry-level watches”
2. Lång och intressant historia kring varumärket
3. Nästan alla klockor har glasbaksida för att kunna se urverket, samt att de har många modeller med synliga detaljer från urverket på framsidan.
4. Säljs på många Klockmaster-butiker som deras ”high-end” märke, därav känt av massan.

Enda nackdelen är väl att många av deras modeller ligger över din budget, men går att få tag på billigare.

Tack för svar!

Något jag får titta in mer på men vart skulle du rekommendera för att få tag i en sådan klocka billigare?
 
Topp