• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hamilton vs Certina

Subby

Rolex
Orient star har massa alternativ. Bra kvalité för rimliga priser.

71xdy68HgJL._UY445_.jpg


https://www.creationwatches.com/pro...serve-sdk05002b-dk05002b-mens-watch-7157.html
 

Jofaaa

Cartier
Tack för svar!

Något jag får titta in mer på men vart skulle du rekommendera för att få tag i en sådan klocka billigare?
Uret.se kan du väl få cirka 20% rabatt, sen kan du nog hitta på klockmaster i samband med någon rea på liknande rabattsats. Sen kan du nog hitta några Chrono24-handlare som är ännu bättre i pris. Sen självklart köpa begagnad här på forumets köp&sälj eller blocket ger såklart lägsta priset. Jag hade försökt köpa begagnad, hitta jag inte modellen jag sökte så skulle jag klicka hem en från Chrono24. :)
 

AdrianK

Breitling
Uret.se kan du väl få cirka 20% rabatt, sen kan du nog hitta på klockmaster i samband med någon rea på liknande rabattsats. Sen kan du nog hitta några Chrono24-handlare som är ännu bättre i pris. Sen självklart köpa begagnad här på forumets köp&sälj eller blocket ger såklart lägsta priset. Jag hade försökt köpa begagnad, hitta jag inte modellen jag sökte så skulle jag klicka hem en från Chrono24. :)

Det är just det med att köpa begagnat som begränsar mig. Min kunskap om att se att en klocka är 100% legit räcker inte till på den fronten eftersom jag är ny till klockbranschen så sett. Samt att bedöma klockan är i tillräckligt gott skick för priset säljaren har satt. :)
 

AdrianK

Breitling
Japaner och deras förbannade ingenjörskonst

OnT vill jag slå ett slag för display back (baksida i glas) ist för skelettavla. Införskaffade ett par själv när jag var ny i klocksvängen men tröttnade rätt fort och sökte mig till mer traditionella pjäser.
Ja det är något jag tänkt på, kanske ska gå in mer på det eftersom jag tycker att det är väldigt få klockor som har perfekt "mängd" skelett som jag länkat ovan.
Kanske bättre att ha på baksidan istället? Några tips?
Tack! :)
 

Eleganten

Omega
Ja det är något jag tänkt på, kanske ska gå in mer på det eftersom jag tycker att det är väldigt få klockor som har perfekt "mängd" skelett som jag länkat ovan.
Kanske bättre att ha på baksidan istället? Några tips?
Tack! :)

Glasbaksida är att föredra om du vill se urverket och samtidigt ha en klocka som funkar till det mesta i klädväg.

Sinn 556 känns som ett lämpligt förslag:
https://www.sinn.de/mobile/en/Modell/556_I.htm
 

Jofaaa

Cartier
Det är just det med att köpa begagnat som begränsar mig. Min kunskap om att se att en klocka är 100% legit räcker inte till på den fronten eftersom jag är ny till klockbranschen så sett. Samt att bedöma klockan är i tillräckligt gott skick för priset säljaren har satt. :)
Köper du här på forumet kan du känna dig trygg. Här är både priser och produkterna legit, annars uppmärksammas annonserna väldigt fort. :) Likaså i tråden här på forumet om blocketannonser så uppmärksammas i princip allt konstigt på blocket rörande klockannonser där som inte verkar stämma. Dock i den prisklass du tittar i så behöver du inte vara orolig. Tror knappt det finns fake-klockor för dessa typer av märken. Finns säkert Oris-kopior nånstans i världen i väldigt begränsat utbud. Sannolikheten att köpa en fake Oris, Hamilton och liknande via Chrono24, Blocket eller liknande skulle jag säga är helt obefintlig :) Tror du lär upp några steg till i ”exklusiva klockor” innan risken för kopior finnns, iallafall såpass risken blir värd att nämna
 

AdrianK

Breitling
Glasbaksida är att föredra om du vill se urverket och samtidigt ha en klocka som funkar till det mesta i klädväg.

Sinn 556 känns som ett lämpligt förslag:
https://www.sinn.de/mobile/en/Modell/556_I.htm

Det stämmer nog det du säger, dock tilltalar sinn 556 inte mig speciellt mycket men tror att jag blivit insnöad i skelettaspekten på klockan även om jag vill att det ska synas att det inte är en batteridriven klocka. Isf är glasbaksida det bättre alternativ iom klädsel osv.
 

Eleganten

Omega
Det stämmer nog det du säger, dock tilltalar sinn 556 inte mig speciellt mycket men tror att jag blivit insnöad i skelettaspekten på klockan även om jag vill att det ska synas att det inte är en batteridriven klocka. Isf är glasbaksida det bättre alternativ iom klädsel osv.

Så är det, men du ska ändå köpa det som tilltalar dig. Så är det Jazzmastern du gillar mest, kör hårt! Det ska vara roligt att trilla ned i klockträsket.

Och försök i så stor utsträckning det är möjligt att prova klockan på handleden. Vet själv hur det är. Tror mig veta exakt vad jag är ute efter, men så plötsligt fastnar man för något helt annat när man väl testat.
 
Senast ändrad:

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
En term att googla på med "lagom" med skelett är "open heart". Seiko har en bunt modeller.

Och innan du avfärdar Seiko som billiga japaner... Seiko är ett väldigt ansett märke. De har klockor under "eget namn" upp som kostar från småpengar upp till tiotusentals kronor, och deras "finmärke" Grand Seiko är riktigt eftertraktat. Seikos dykarur är nästan en egen gren av klockhobbyn.

Ett sätt du kan se att den klocka du köper är mekanisk och inte ett kvartsur är ju att visaren glider fram på mekaniska ur medans de flesta kvartur har en visare som hoppar fram för varje sekund. (Ja, det finns undantag åt båda håll men de är ovanliga). Så med en glidande visare och ett glasbakstycke kan du inte undgå att känna att du har ett mekaniskt verk på armen.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Ta en titt på christopher ward också Mycket fina o prisvärda. Snäppet upp från Certina o Hamilton i mitt tycke. Gillar du dom skall du anmäla dig på deras webb o avvakta nästa rabatt erbjudande. Dom kommer frekvent!
 
Topp