• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Handpenning för klocka hos AD

Jag förstår dock resonemanget om att lagen kan verka urholka handpenningens syfte om köparen kan dra sig ur affären genom att endast erlägga skälig ersättning (om kostnader finns). Däremot är det inte helt riskfritt för köparen att erlägga en handpenning, det finns dels tusen anledningar som kan förändra hans situation och dels som kan förändra säljarens situation. Går exempelvis säljaren i konkurs kommer köparen, tillsammans med många flera borgenärer, stå med en oprioriterad fordran motsvarande handpenningen att rikta mot säljaren.

Som Guskleto varit inne på ska nog en handpenning snarare vara att se som en indikation på att köparen är seriös och resursstark nog för att vara värd att lägga en klocka åt sidan för.

Jag förstår dock resonemanget om att lagen kan verka urholka handpenningens syfte om köparen kan dra sig ur affären genom att endast erlägga skälig ersättning (om kostnader finns). Däremot är det inte helt riskfritt för köparen att erlägga en handpenning, det finns dels tusen anledningar som kan förändra hans situation och dels som kan förändra säljarens situation. Går exempelvis säljaren i konkurs kommer köparen, tillsammans med många flera borgenärer, stå med en oprioriterad fordran motsvarande handpenningen att rikta mot säljaren.

Som Guskleto varit inne på ska nog en handpenning snarare vara att se som en indikation på att köparen är seriös och resursstark nog för att vara värd att lägga en klocka åt sidan för.
Jag håller helt med dig i det du skriver.

Sen måste jag ställa den praktiska frågan vad problemet skulle vara med att lämna handpenning? Om du är intresserad av att genomföra köpet kommer ju handpenningen kvittas mot köpeskillingen, annars får du med lagen i ryggen igen den. Räkna dock inte med detta om du specialbeställt, och det är helt rättvist mot handlaren.

Alla på KS älskar Rob med all rätt. Var inte orolig ;)

Det är väl bara jag som inte gillar dem......men jag är en gubbe som inte har håret bakåt och med välfylld mage och inte så vältränad....man döms väl efter "håren"....och jag hade förmodligen fel uppsyn för att få regelrätt service där......

Det är väl bara jag som inte gillar dem......men jag är en gubbe som inte har håret bakåt och med välfylld mage och inte så vältränad....man döms väl efter "håren"....och jag hade förmodligen fel uppsyn för att få regelrätt service där......

Det var tråkigt att höra. Ge det en chans till. Rob känns inte som ett kostymställe enligt mig men jag kan ha fel.

Du kanske har en bättre idé om hur man ska kunna ha en seriös kölista?

Jag ser inte varför en handpenning behövs när klockan är såpass populär att det t.o.m är kölista. Uppenbarligen finns ingen risk att han tar hem klockan och den förblir osåld.

Det är väl bara att upprätta en kölista och ringa förste man när en klocka kommer in. Utan "handpenning" kanske en och annan tackar nej och då rings nästa på listan. Här kan lite merarbete i form av några extra telefonsamtal uppstå. Det motsvarar väl knappast arbetet som hanteringen av handpenningarna innebär?

Jag ser inte varför en handpenning behövs när klockan är såpass populär att det t.o.m är kölista. Uppenbarligen finns ingen risk att han tar hem klockan och den förblir osåld.

Det är väl bara att upprätta en kölista och ringa förste man när en klocka kommer in. Utan "handpenning" kanske en och annan tackar nej och då rings nästa på listan. Här kan lite merarbete i form av några extra telefonsamtal uppstå. Det motsvarar väl knappast arbetet som hanteringen av handpenningarna innebär?

Jag tror du missförstår en av syftena med handpenning och det är att köparen vill köpa klockan och därmed vill sluta ett seriöst avtal.

Jag kan inte se problemet i att sluta ett avtal när båda parterna är överens utan tvärtom bara fördelar. Pacta sunt servanda!

Nej, jag ser inte heller några problem med det.
Dock har jag svårt att förstå syftet med handpenningen och det känns lite ojämlikt. I det här fallet kan den ena parten dra sig ur utan konsekvens medan den andra parten riskerar att förlora pengar.

Detta är nog ganska vanligt förekommande och jag gillar det inte. Jag lade en handpenning på 150 000 på en bostadsrätt som skulle byggas. Efter 6 mån försening ställdes bygget in och jag fick tillbaka pengarna. Känns lite orättvist att byggbolaget inte fick någon straffavgift samtidigt som jag skulle förlora 150 000 om jag drog mig ur.

Nej, jag ser inte heller några problem med det.
Dock har jag svårt att förstå syftet med handpenningen och det känns lite ojämlikt. I det här fallet kan den ena parten dra sig ur utan konsekvens medan den andra parten riskerar att förlora pengar.

Detta är nog ganska vanligt förekommande och jag gillar det inte. Jag lade en handpenning på 150 000 på en bostadsrätt som skulle byggas. Efter 6 mån försening ställdes bygget in och jag fick tillbaka pengarna. Känns lite orättvist att byggbolaget inte fick någon straffavgift samtidigt som jag skulle förlora 150 000 om jag drog mig ur.

Men har du haft några omkostnader på grund av deras agerande ska du självklart kräva dem på det. Om de inte betalar får du ta saken till domstol och få en dom på det och därefter kräva dem personligen eller via Kronkalle om de inte betalar.

Risken att folk ångrar sig är ju väldigt mycket lägre om man tar en handpenning, rent psykologiskt så bestämmer sig köparen mer för att dels handla på den butiken och dels att affären är "påbörjad" än om ingen handpenning erlagts.
Som kund går man helt enkelt hem och väntar på klockan, medans man i kösystem utan handpenning troligtvis har lättare att bli otålig och tittar på fler ställen om den kanske finns inne.

Risken att folk ångrar sig är ju väldigt mycket lägre om man tar en handpenning, rent psykologiskt så bestämmer sig köparen mer för att dels handla på den butiken och dels att affären är "påbörjad" än om ingen handpenning erlagts.
Som kund går man helt enkelt hem och väntar på klockan, medans man i kösystem utan handpenning troligtvis har lättare att bli otålig och tittar på fler ställen om den kanske finns inne.
Kul att du är tillbaka max!

Vad är poängen med att lägga handpenning om man inte vet att man vill ha klockan? Själv skulle jag aldrig lägga handpenning på något jag kanske vill ha, men det är bara jag då:)
Man vet förmodligen att man vill ha klockan i fråga, när den sedan dyker upp och det blir dags att betala så blir det kanske lite annat.

Jag har lagt handpenning pa samma klocka, fast hos Bergstroms.
10 000kr ville dom ha.
Den ligger och vantar pa mig nu :)

Utan att ha en aning om hur många som betalar 10 K för att stå i kö under x månader kan jag tänka mig att det genererar ett visst mått av positivt kassaflöde. Bara en sådan sak, bör gissningsvis vara ganska ovanligt inom retail...

Funderar förresten allvarligt på att slanta upp handpenningen för en Sub-c hos Rob, väljer att se det som avbetalning, om än i förskott.

Rimligtvis finns det också en risk att kunder i kölista letar med ljus o lykta efter samma objekt på nätet/hos andra handlare under väntetid...Har man däremot lagt en handpenning är affären så gott som klar mellan butik o köpare. Att det skulle ha en större ekonomisk funktion i stora urbutiker såsom Rob, Nymans etc tvivlar jag starkt på

Slantade upp ca 10k i september 14 hos rob, blnr inkom strax innan jul, kunde inte hämta uret innan den 7e jan men den låg där och väntade på mig, gick inte vidare till nästa på listan för att få in ytterligare en intäkt under 14!

Barnsligt nöjd med uret!

• Like
Reactions: SFS
Mmm, och säger man till en AD att "jag har lagen på min sida och vägrar lägga handpenning", så tittar de vänligt på oss och säger att det finns många andra klockbutiker, alt sätter oss sost på listan? Ok, got it.
Obs att jag inte tog Rob E som ex.

Du har lagen på din sida men de har också all rätt att sälja till någon annan. Tough luck som sagt.

Vad som är mer intressant än på klockor med lista är om man som kund ber en butik att ta hem en modell de inte har hemma. Då uppkommer ju en risk att butiken inte kommer kunna sälja klockan om du backar ur affären och där vet jag att vissa butiker begär kontantinsats på 10%.

Gäller det samma sak här? Låt oss säga att klockan sitter som en påse skridskor på handleden när den väl dyker upp och man som köpare vill backa ut. Har man rätt till det när butiken står med en ibland påtaglig risk att inte kunna sälja klockan till någon annan?

Vad som är mer intressant än på klockor med lista är om man som kund ber en butik att ta hem en modell de inte har hemma. Då uppkommer ju en risk att butiken inte kommer kunna sälja klockan om du backar ur affären och där vet jag att vissa butiker begär kontantinsats på 10%.
Gäller det samma sak här? Låt oss säga att klockan sitter som en påse skridskor på handleden när den väl dyker upp och man som köpare vill backa ut. Har man rätt till det när butiken står med en ibland påtaglig risk att inte kunna sälja klockan till någon annan?
Då gäller som sagt att butiken får ta ut skälig ersättning, dvs exempelvis fraktkostnader tur och retur, schablonkostnad för utebliven affär osv. Ibland specar kontantinsatskvittot helt enkelt en schablonavgift vid utebliven affär.
Som vanligt för butiken gäller en avvägning mellan hur stor del de skall ta av förlusten och hur stor chansen är att kunden handlar annat som täcker upp. Det kan ju tex ofta vara bättre för butiken att flytta handpenningen till service/annan klocka än att mista kunden helt.

Kul att du är tillbaka max!
Tack Porsan! :)

Vad är poängen med att lägga handpenning om man inte vet att man vill ha klockan? Själv skulle jag aldrig lägga handpenning på något jag kanske vill ha, men det är bara jag då:)

Problemet är ju att det alltid finns en risk att förutsättningarna ekonomiskt kan ändras under t.ex 6 mån som gör att man inte kan köpa klockan när den väl kommer hem...tror dom allra flesta som lägger handpenning har avsikt att köpa klockan såklart...

Visst om man har sagt att man SKA ha klockan i fråga och den är ovanlig så kanske man kan åka på någon avgift, men många butiker kan ofta kolla med generalagenten om någon annan AD eller generalagenten har klockan hemma och låna hem den för provning osv...men då ska man som kund nog ha visat ett seriöst intresse för att köpa klockan...

Jag gillar handpenning blir lite som en delbetalning. Kul att se fram emot en ny klocka osv ser egentligen inga nackdelar förutom som någon ovan skrev att man skulle hamna i ekonomiskt trubbel.

För er som inte orkar vänta (sorry OT) :)

rolexgmtny.png

Vi VET alltså att Rob E, om man inte vill fullfölja köpet, inte betalar tillbaks handpenningen, med avdrag för administrativ kostnad, säg 100-200:_? Förutsatt att det är en klocka som lätt säljs till näste man, så det uppstår inga andra kostnader än att hålla ordning på kölistan och kanske nåt bokföringstjosan. 1000:- i köavgift verkar rimligt när vi pratar om dessa värden. Sen har jag svårt att tro att de inte betalar tillbaks om man så önskar.

Tillbaka
Topp