• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har du någon klocka från ditt födelseår?

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Jag letar alltid efter anledningar att köpa en klocka till och kom för ett tag sedan på att jag nog borde ha en klocka från mitt födelseår, eller i alla fall, tidstypisk och nära nog för att jag med straight face kan påstå att den är från födelseåret... ;)

Någon annan som haft samma tanke? Och kanske till och med kommit till skott? Posta gärna...

Skulle också vilja ha lite råd/förslag på vad jag skall leta efter och för min del är det 1970 som gäller... Någon som vet vad som var "årets klocka" 1970 eller vad som skulle gälla som tidstypiskt däromkring?

Stort tack på förhand för alla förlag på Submariner/Daytona och andra tidlösa Rolex-klassiker, men jag är nog mer ute efter något som lite tydligare signalerar 1970...

Har den här 6306-7001 från min födelsemånad. Endast 40 år i oktober.
IMG_20161028_164238.jpg

Skulle vilja ha men svårt att hitta i fint skick till rätt pris (84). Svårt med val av modell också för mig som inte är så mycket för små dressur.

Finns många som har haft samma tanke som du, vilket du kan se om du söker här på forumet. Jag är dock inte en av dom, har aldrig gått igång på årsklockor. Eller jag skulle kunna tänka mig att köpa det till mina framtida barn eller andra nära ynglingar men inte annars. :)

Min datejust är två år äldre och önskar onekligen ibland att den var på födelseåret istället. En framtida födelseåret day date blir nog forever keeper.

Finns många som har haft samma tanke som du, vilket du kan se om du söker här på forumet. :)

LOL - jag sökte faktiskt innan jag skapade tråden, men när jag nu kollar min sökhistorik så förstår jag bättre varför min sökning på "födelsår" bara fick två träffar...

Nån moderator i närheten? Slå gärna ihop denna tråd med någon av de andra...

1970 kunde en speedy kanske vara skoj :)
Jag letade ett tag efter en 5513 el 16750 med målade index men halvsvår från det året (84)
+ det kostar en slant

En speedy MK II 145.014 från början av 70-talet kanske? Började väl att tillverkas -69 och jag har dålig koll på priserna för just en klocka från 1970 men det bör inte vara omöjligt. Just MK II är ganska mycket 70-tal, tycker lilla jag i alla fall. :)

Skrev nyligen i "Den stora paketöppningstråden" att jag, liksom @Seikosthlm hittat min födelseårs- samt födelsemånadsklocka. Seiko är ju trevliga på det viset att det är relativt enkelt att se när de är producerade.
IMG_1403.JPG

King Seiko 5626-7113 från februari 1974. Japp..skorna är av samma årsmodell.

Min årsklocka ska bli en Speedmaster Professional, hittade en störtfin i somras från Nederländerna men missade den med en hårsmån.

@bbits din tanke har nog slagit de flesta klockdårar som kämpar för att hitta på bra anledningar att skaffa en till klocka:)
Jag har två från mitt födelseår, 1970, en Speedy och en Seiko 6139. Seikon köpte dessutom min pappa på Ur&Penn samma år som jag föddes. Den sladdrade runt på hans handled hela 70-talet tills han en dag tappade den i snön när han skottade. Hittelön på 50kr utlystes och efter några dagar hittade jag den i snön. Fick 50kr att köpa krigsleksaker för. Några månader senare när jag var pank kom jag på att jag skulle gömma klockan och återupprepa min bedrift. Låtsashittade klockan och fick 50kr till. Liten klump i magen som inte ens försvann när jag kom hem med en fin pansarvagn från tobaksaffären.
IMG_9178.PNG
IMG_9179.PNG

@bbits din tanke har nog slagit de flesta klockdårar som kämpar för att hitta på bra anledningar att skaffa en till klocka:)
Jag har två från mitt födelseår, 1970, en Speedy och en Seiko 6139. Seikon köpte dessutom min pappa på Ur&Penn samma år som jag föddes. Den sladdrade runt på hans handled hela 70-talet tills han en dag tappade den i snön när han skottade. Hittelön på 50kr utlystes och efter några dagar hittade jag den i snön. Fick 50kr att köpa krigsleksaker för. Några månader senare när jag var pank kom jag på att jag skulle gömma klockan och återupprepa min bedrift. Låtsashittade klockan och fick 50kr till. Liten klump i magen som inte ens försvann när jag kom hem med en fin pansarvagn från tobaksaffären.
IMG_9178.PNG
IMG_9179.PNG
Härlig historia @Gummo

Tillbaka
Topp