• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har du råkat ut för en klockolycka?

Var det inte en sabrering inblandad där någonstans?

Tekniskt sett slagit i klockan så man förlorat både bubbla & insert, dock vid olika tillfällen.

IMG_20160806_190829.jpg

Så jäkla trist, men ändå skönt att försäkringsbolaget täcker den del. Har du kollat om det finns en möjlighet att köpa en ny istället? Hamilton borde väl inte vara omöjliga att pruta 15-20% på?
Det är en bra fråga, värt att kasta ut frågan! Vore optimalt att få en ny direkt från Swatch Group, men de har säkert en policy att nya klockor kan bara köpas av ÅF. Köpte själv från en nätbutik som inte är partner, och de saknar sympati. Vanliga ÅF har dessutom större vinstmarginaler, hört någonstans att de tar 50-60%? Förstår nu mer och mer att service av klockor är big business då mekaniska håller 50+ år med regelbunden service och tillgång till reservdelar. Ingen slit o släng bransch!

Bilagor

• IMG_1592.jpg
    IMG_1592.jpg
    123.7 KB · Visningar: 3
  • Hamilton.jpg
    Hamilton.jpg
    183.5 KB · Visningar: 45
Det är en bra fråga, värt att kasta ut frågan! Vore optimalt att få en ny direkt från Swatch Group, men de har säkert en policy att nya klockor kan bara köpas av ÅF. Köpte själv från en nätbutik som inte är partner, och de saknar sympati. Vanliga ÅF har dessutom större vinstmarginaler, hört någonstans att de tar 50-60%? Förstår nu mer och mer att service av klockor är big business då mekaniska håller 50+ år med regelbunden service och tillgång till reservdelar. Ingen slit o släng bransch!
Jag tror att du missuppfattar mig lite. Av Swatch Group/AD lär du inte få en ny men du borde kunna prata med ditt försäkringsbolag och övertyga dem om att ge dig antingen pengar eller en ny klocka, istället för att laga din trasiga. Det är möjligt att de vill göra ett lite större avdrag än de hade gjort vid lagning men å andra sidan får du en helt ny klocka och slipper vänta X veckor på att din trasiga ska lagas.

jag råkade ut för en cykel olycka där min IWC AT fick sig en riktigt jack i boetten samt en törn på kronan. tyckte först att detta inte var några problem då klockan i sig fungerade och även om det var ett ordentligt hack så tänkte jag att hacket kunde påminna en lite då o då om att livet plötsligt kan ändras...

men efter ett tag så fungerade klockan inte som den skulle, under tiden så hade jag sagt till mitt försäkringsbolag att jag var ok med hacket, och fick då en del av reparationskostnaden minus självrisk. Ringde efter ca 6 månader och meddelade att uret inte fungerade, det var inga problem att få det åtgärdat dock så då jag redan hade fått pengar så fick jag betala med dessa och sen så stod försäkringsbolaget för resten, vilket var fair.
så prata med ditt försäkringsbolag och innan få ett utlåtande från din urmakare gällande klockans skick.
lycka till

Så här såg min ExpII ut när den varit i närkontakt med ett turkiskt stengolv på semestern. Jag som tyckte den låg så fint i en diskhandduk på diskbänken efter att jag sköljt av saltvattnet. Tydligen ville någon annan använda handduken och... vips! Life goes on, som min avatar påminner mig om.

A5B5A532-4240-4B02-8C9B-06C67329AA16.jpeg
62E48EAD-CAF9-43DF-8160-5F5F39889F93.jpeg

Så här såg min ExpII ut när den varit i närkontakt med ett turkiskt stengolv på semestern. Jag som tyckte den låg så fint i en diskhandduk på diskbänken efter att jag sköljt av saltvattnet. Tydligen ville någon annan använda handduken och... vips! Life goes on, som min avatar påminner mig om.

:eek::confused::hungover:

Aouch, är den fixad nu?

Agerade flytthjälp åt en polare. Vi bar en soffa upp för en rund trappa.
Ramlade baklänges och slog i klockan emot stengolvet.
Översta länkbiten emot boetten (i mitten) typ vikte upp sig (Om någon förstår)
Men det räckte att byta någon form av stift. Många år sedan nu, så minns inte exakt. Men den klarade sig fint f.ö.

Var på väg in i ett köpcentrum där skjutdörrarna fastnade och öppnades segt. Slutade med att jag slog i dörren och repade min klocka som jag fick i present exakt samma dag.. Inget allvarligt men var riktigt upprörd den dagen haha..

För ett antal år sedan såg jag Växjö Lakers-Frölunda i SM-semifinal. Då lägger en back i Frölunda ut pucken ur egen zon, tyvärr lägger han pucken för högt och den går ut i publiken. Likt en målsökande missil så nosar pucken upp min Oris. Det blev en rejäl smäll men klockan såg intakt ut. Dagen efter så märker jag att den inte har växlat dag eller datum. Det blev en reparation av urverket. Pucken behöll jag och det blev en fin souvenir från säsongen då Växjö tog sitt första guld.

Min stackars Hamilton Khaki King ramlade ner från skåpet efter träningen. Känner någon igen sig? :banghead: Hände när jag skulle ta ut kläderna. Självklart hamnade den rakt på kristallen! Lämnade in den hos Swatch Group, förutom tavlan behöver hela verket bytas! Allt tar 6 veckor och kostar 3.090,50 kr. Kostnaden blir då runt 75% av en ny Hamilton KK! En liten tröst är att försäkringsbolaget täcker en del. Lärdomar? Visste inte att glas-splitter kunde sabba HELA klockan! Eller rättare sagt är det bara klockarmbandet och boetten som är kvar. Men glad att klockan kommer bli som ny. Den får ett nytt hjärta men kanske tappar sin gamla själ? EDIT: Här kommer en bild på stackarn.
Hamilton.jpg
Säkert mer kostsamt att byta till ett nytt etaverk än att ta isär och serva det. Säkert inget fel på verket förutom att man inte enbart vill byta glaset då det finns en risk att splitter letat sig ner i verket.

Inte hänt mig, men när jag var yngre så var jag och golfade med polaren, någon jävla idiot slår ett snedslag med drivern och en gubbe skriker utav helvete. Vi springer fram till honom, han är i upplösningstillstånd, bara står och skriker primalskrik rakt ut, visade sig att bollen hade träffat hans Patek, ingen aning vilken modell det var men rare var den tydligen sa han, glaset var i bitar.

Fingerfärdigheten är på topp. Lägger klockan där klockan ska vara på vänster handled. De fyra fingrarna ner över bandet där spännet sitter, tummen på banddelen där hålet sitter (insidan). Med tiden lyckas jag få in håldelen i spännet, sen är det bara att låta spännets "hake" glida in i hålet. Med enhandsfattning vänder jag klockan uppoch ner, missar hålet, släpper handen underifrån för att få in "haken" ovanifrån. Då öppnar sig helvetet, bandet glider i sär och jag ser klockan falla mot badrumsgolvet. Min tanke på att det här får absolut inte hända, lyckas trots styrkan i tanken, inte bromas upp smällen när den landar på sidan mot klinkerplattan. Boetten får en futtig liten skråma och tänker, tur att man köpte kvalité. Dagen efter skär den sneda subsekunden ner i tavlan och skadar den. Subsekunden snurrar inte parallellt med tavlan utan som en vinkelslip snett ner i tavlan. Försäkringsbolaget tog den ansenliga kostnaden minus självrisk. Nu är jag oerhört koncentrerad när jag tar på mig klockan på morgonen, många gånger över en mjuk matta eller ett bord där fallhöjden inte är 1 meter.

Senast ändrad:
Lyckades med konststycket att trilla ner från en stege för några år sedan och sabba länken till en av mina gamla beaters. Låset blev rätt skevt och några bandstift söndervridna men glaset och urverket klarade sig. Armarna gick det dock sämre med...
Tvättade bort blod och all smuts från klockan när jag kom hem från sjukan sen har den legat oanvänd i bokhyllan tills för några månader sedan. Nu har jag äntligen fått tummen ur och bytt batteri samt fixat det som blev skevt. Inte helt enkelt att böja tillbaka titan märkte jag... Var i alla fall och hämtade den hos urmakaren idag efter att de bytt ut alla stift till nya så nu kan den vara med ett tag till och få sig några fler repor! :D
IMG_1378.JPG
IMG_1379.JPG

449D61A1-07A1-4AD2-BFB3-DF721F36B93E.png

Tog en Snöö Sandström bild förra veckan, som visade skulle resultera i en liten skada:hungover:
Inget större men nog för att man ska störa sig på det och påminna sig om hur klantig man är, iövrigt var det typ inte en hairline på den..
5A1BC625-F271-4C6F-B0E0-8A3EBF59A10D.png

Hade en G-shock som dykarur för många år sedan. Bytte batteri själv och såg kommande dyk hur siffrorna saktade bleknade på 15m djup. Det var det dyket...
Om ni badar med klockorna, trycktesta dem med jämna mellanrum.

Jag som trodde att det inte gick att sabba en G-shock! :dead: Att trycktesta en G-shock kanske blir ett minne blott nu när fler kommer med tough Solar teknik.

Tillbaka
Topp